Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av amöba
I sommar har jag slagit mig själv med häpnad och faktiskt sytt flera grejer! I vanlig ordning ska man inte syna dem i sömmarna... Men såhär på bild ser de helt ok ut ;)

Först ut en väska till min yogamatta, sydd av en löpare från Indiska, (tack Buscilla för idén :heart:)samt en knot bag i japanskt tyg som min syster hade med sig hem nu sist.
Bild

Har sytt knot bagen så att den i princip är vändbar. Botten är vändsydd så den är snyggare på andra hållet. Här syns dock fickan.
Bild

Vårt kök är soligt vid lunchtid vilket man märker när man är ledig. Här är en hissgardin sydd av ett överlakan med handgjord spets (frivoliteter). Jag är så glad över att kunna använda fint gammalt handarbete till något vettigt. Det är min styvfars faster som gjort lakanet. Monogrammet KA funkar för det är lillasysters namn (Kerstin Alma) :D
Bild
Till höger i bild syns ännu en skapelse. Det är en tavelram med glas köpt på loppis. I den har jag satt ett ark med veckans dagar. Meningen är att man kan skriva med white board-penna vad man behöver komma ihåg under veckan. Ska dock göra om pappret på datorn med lite snygg typografi och så.
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Snyggt!
Har en massa lakan som min mormor och hennes faster har gjort. tänkta att bli något annat någon dag...
Användarens profilbild
Av Fryle
Vilka fina saker! Härliga färger på japanväskan!
Användarens profilbild
Av naimiez
Snyggt! Får syna din väska för mattan och göra en jag med ;-)
Användarens profilbild
Av amöba
naimiez skrev:Snyggt! Får syna din väska för mattan och göra en jag med ;-)
Såklart! Den är busenkel. Buscilla tipsade mig om att inte är svårt att sy i dragkedja om man gör det innan man syr i ändstyckena - och det var det inte! Så det är typ bara ett rör med dragkedja. Axelbandet är justerbart. Kollade på min nya röda väska hur det var gjort där.
Användarens profilbild
Av Totte
Heja dig :vågen: så himla läckra färger på både matt-väskan och din knot-bag!
Användarens profilbild
Av Plinga
Tjusigt värre!! Fast jag förstår inte riktigt hur den där lilla väskan ser ut..?! :roll:
Den där tavlan kikade jag på hemma hos er, och blev mycket imponerad! Så himla tjusig!!
Användarens profilbild
Av mammahappy
Å vad fina saker!!!
Användarens profilbild
Av binaem
Så fint!
Användarens profilbild
Av amöba
Katja77 skrev:Tjusigt värre!! Fast jag förstår inte riktigt hur den där lilla väskan ser ut..?! :roll:
Det är en från den här tråden.
Användarens profilbild
Av svas
Kan du noga beskriva hur du gjort hissgardinen...? Bli den i stora veck när man drar upp den???
Användarens profilbild
Av Plinga
amöba skrev:
Katja77 skrev:Tjusigt värre!! Fast jag förstår inte riktigt hur den där lilla väskan ser ut..?! :roll:
Det är en från den här tråden.
Aha, ja, då är jag med! Tack! :D
Användarens profilbild
Av amöba
svas skrev:Kan du noga beskriva hur du gjort hissgardinen...? Bli den i stora veck när man drar upp den???
Det är en mycket enkel konstruktion. Det blir bara ett veck på tyget när den är uppe. Mer behövdes inte för att hissgardinen skulle gömmas bakom den ordinarie gardinen.

Upptill sydde jag bara en tunnel för att kunna trä gardinen på en "vanlig" gardinstång (böjd, vad-de-nu-heter).

Eftersom jag ville att nedre spetsen skulle sticka fram när gardinen är uppdragen vek jag tyget så, i tre delar s.a.s., på golvet och nålade den delen av vecket som kom i övre kanten. Där sydde jag en smal tunnel och stack i en latta (tunn metallstav). Sydde fast åtta ringar för linan på baksidan - fyra i tunneln som håller lattan och fyra i överkant. Med färre öglor så bågnade lattan på ett väldigt oattraktivt sätt :lol:

Behöver du än mer detaljerad beskrivning kan jag fota baksidan om du vill. Eller fråga på!

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?