Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lotti
Ska sy en applikation i velour på velour bakgrund...hur gör jag bäst?? Vliselin och tät sigsack???
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
testa med sånt, ja, kan det kanske heta vlisofix eller så? Ja, sånt dubbelhäftande som man styker fast först på aplikationstyget, sedan klipper man ut, bort med skyddspapperet och sedan stryker man fast på tyget man ska sy fast på.

Ger ingen extra stadga som vliselin gör, men man slipper nåla och det blir slätt och fint utan en massa trassel! :tumsup:
Av Marine78
vliesofix som crazyMagpie föreslog här nedan som stryks på själva applikationen och sedan fästs på tyget som applikationen skall sitta på. Men oftast behöver man stabilisera upp det understa tyget också för att det inte skall bubbla sig i kanterna. Finns bl a något som heter Totally stable som är vattenlösligt och försvinner i tvätt. Har lite hemma men har ännu inte hunnit med att prova själv. Använde mig själv av vlieselin på underlagstyget för att stabilisera och få det lite snyggare.
Jag min galna tok gav mig på att sy Bolibompadraken som första projekt i höstas. Det blev lite bubbligt men över förväntan änså, men vill man ha perfekt resultat så är det stadga som gäller.
Användarens profilbild
Av Kaja
Totally stable är helt oumbärligt. Annars så "växer" sömmen runt applikationen och den blir bubblig.

//Kaja
Användarens profilbild
Av lotti
Tack för svaren.... :D

vlisofix och totaly stable alltså!! :notes:
Användarens profilbild
Av lotti
lotti skrev:Tack för svaren.... :D

vlisofix och totaly stable alltså!! :notes:
I helsingborg finns två tygaffärer och en sybehörsaffär och jag begav mig till den ena tygaffären idag för att fråga om vlisofix och totally stable.....hmm damerna, två st i 65 års åldern tittade på mig med stora ögon, (då hade jag bara frågat om vlisofixen :wink: ) men den ena kom på tillslut att hon nog visste vad jag frågade om och hämtade en rulle....när jag sen frågade om totally stable tittade de på mig som om jag kom från en annan planet :shock: och frågade massor av gånger vad jag skulle ha det till! De var visserligen hjälpsamma men var nog glada när jag betalat och gått...... :roll: :D

Kom på sen att jag ska nog kolla i sybehörsaffären i stället för visst är det ett broderitillbehör va?? :?
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Eller så beställer du från Bibbis textil (googla fram henne). Hon brukar ha tror jag. Har dessutom bra priser på det mesta och kör porto enl. Postens tabell.

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?