Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Shuna76
Varför vill inte undertråden "fästa"? Har provat att göra rent den, men utan resultat..Maskinen är en urgammal Pfaff från 50-talet, min mammas gamla & har funkat bra innan..nån bruksanvisning har jag inte..vad kan felet vara? :help:

Min egen Toyota tuggar bara & vägrar sy..ska jag slänga den på tippen eller finns det nåt knep som får den samarbetsvillig igen? :roll:
Användarens profilbild
Av Fryle
Om du menar att undertråden och spolkapseln inte går att få på plats skulle jag fråga om du är absolut säker på att undertrådspolen verkligen hör till den maskinen.
Användarens profilbild
Av Shuna76
:lol: njae, riktigt sååå oteknisk är jag inte..:P

Alltså jag har trätt allt rätt, men när jag syr t.ex raksöm så blir det bara "öglor" av undertråden..den fäster liksom inte. Zig-zag blir bara "halv" på undersidan..övertråden syr däremot som vanligt & jag fattar inte vad bekymmret är..*suck & depp* Skulle ju sy blöjor ikväll äntligen..
Användarens profilbild
Av eedar
Åh, det där problemet hade jag med min gamla symaskin också... så trist! Jag tror det har med trådspännongen att göra, men lyckades aldrig få till det, så jag hävde den tillslut, med ilska. grrrr.... :twisted:
Hoppas din går att fixa!
Användarens profilbild
Av Fryle
Har du bytt till en alldeles ny nål? Annars kan det hjälpa. liksom att även trä om övertråden, fast det är undertråden som trasslar.

(Och man behöver inte vara oteknisk för att råka ta fel undertrådsspole, så kan det gå när man har mer än en symaskin...)
Användarens profilbild
Av Shuna76
Provar! Håll tummarna att det funkar..
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Har en Pfaff Tipmatic 1027 och den krånglar också till och från.
Svärmor säger att just Pfaff-maskiner är väldigt kinkiga på dels rätt trådspänning men också typ av tråd, det ska vara rätt nål till rätt tråd, rätt trådspänning till rätt tråd och helst samma typ av tråd över och under... :?
Användarens profilbild
Av Shuna76
Gaah! :hopmad: :angry: :purskis: :evil: :hopmad: :twisted: :purskis: Den funkade tio centimeter..sen gick jag & knappade..& nu vill den inte igen.. :roll:

& jag fattar mig ju inte på inställningarna! :? Tror jag hittat ratten där man ändrar trådspänning..får väl ratta lite där & se om jag får det rätt.. men helt plötsligt nu när jag skulle sy ville den inte mata fram tyget heller..den trivs nog inte hos mig! :purskis:
Av Marine78
Den kanske behöver lite omvårdnad och en SPA-vistelse hos en som fixar till lite service på symaskiner ;-) DET kan göra underverk.
Användarens profilbild
Av Zai
I min maskinpark står bla en billig Yamata som gör ung likadant och felet med den är att den är skiiiit rakt igenom. Jag blir uppeldad bara av att tänka på den :hopmad:
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Zai skrev:I min maskinpark står bla en billig Yamata som gör ung likadant och felet med den är att den är skiiiit rakt igenom. Jag blir uppeldad bara av att tänka på den :hopmad:
Men nu snackar vi Pfaff, inte skit, bra grejjer men trilskiga :roll:

Shuna76: Har du rengjort och smortallt överallt?
Användarens profilbild
Av Shuna76
Nu funkar den! :D Eller jag vågar kke inte säga för mkt..imorgon är en ny dag med nya utmaningar..kke den behöver en rundsmörjning? Gjort rent den har jag, men inte smort..Ska det vara speciell symaskinssmörja?

Förresten, vad tror ni om asiaten då? Färdig för tippen? Bilar kan de, men inte symaskiner tydligen :lol: :hmm: kke ska testa att smörja den med..:)
Användarens profilbild
Av Fryle
Shuna76 skrev: Ska det vara speciell symaskinssmörja?
Min reparatör rekommenderar 5-56 som man behändigt sprayar med det lilla röret som följer med.
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Fryle skrev:
Shuna76 skrev: Ska det vara speciell symaskinssmörja?
Min reparatör rekommenderar 5-56 som man behändigt sprayar med det lilla röret som följer med.
Är det sant? :shock: :D

Jag har använt smörjolja för bla symaskiner som man kan köpa på t.ex ICA.
Användarens profilbild
Av Shuna76
Får testa 5-56 då, det har jag ju hemma..:)

Tack alla för alla tips & råd! :D

Efter att ha läst Kluvens svar så h&ari[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?