Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hej!
Jag ska köpa en symaskin, jag har aldrig ägt någon men jag har lånat mammas så jag är ingen nybörjare. Men jag har en bgränsad budget och jag har tänkt lägga max 3500. Vad tycker ni? Ska jag lägga pengarna på en helt ny och i så fall vad? Eller ska jag köpa en begagnad, i så fall vad?

Det finns en symaskinsgubbe här i stan som säljer beganade med 2 års garanti?!

Mamma har en husqvarna som jag inte är helt sams med alltid... :?
Senast redigerad av karro54 den tis sep 02, 2008 14:05, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av Stream
Åh, jag tänkte precis skriva Husqvarna. Jag har en begagnad (modell 6570, sån med mönstersömmar på olika hjul) och trivs jättebra med den! Brukar kosta runt 2000:- men kan vara svår att få tag på.
Användarens profilbild
Av karro54
Stream skrev:Åh, jag tänkte precis skriva Husqvarna. Jag har en begagnad (modell 6570, sån med mönstersömmar på olika hjul) och trivs jättebra med den! Brukar kosta runt 2000:- men kan vara svår att få tag på.
Fast bara för att jag inte är sams med mammas måste det ju inte innebära att jag utesluter de helt... :wink: Jag är öppen för alla förslag! Det viktigaste är att den har sicksack, raksöm, knapphål, trikåsöm...

Problemet med mammas är att den inte syr helt rakt i raksömmen, det känns som att stygnen blir lite snea... Men det kan säkert bero på att den är gammal och inte servad på länge, men väldigt välanvänd...
Användarens profilbild
Av Stream
karro54 skrev:... Problemet med mammas är att den inte syr helt rakt i raksömmen, det känns som att stygnen blir lite snea... Men det kan säkert bero på att den är gammal och inte servad på länge, men väldigt välanvänd...
Ja, en service kan säkert hjälpa. Min maskin behövde en justering i julas och fick service samtidigt, och efteråt märktes det att det verkligen behövdes :oops: Nu går den som tåget och spinner som en katt igen :D
Användarens profilbild
Av funshine
karro54 skrev:
Stream skrev:Åh, jag tänkte precis skriva Husqvarna. Jag har en begagnad (modell 6570, sån med mönstersömmar på olika hjul) och trivs jättebra med den! Brukar kosta runt 2000:- men kan vara svår att få tag på.
Fast bara för att jag inte är sams med mammas måste det ju inte innebära att jag utesluter de helt... :wink: Jag är öppen för alla förslag! Det viktigaste är att den har sicksack, raksöm, knapphål, trikåsöm...

Problemet med mammas är att den inte syr helt rakt i raksömmen, det känns som att stygnen blir lite snea... Men det kan säkert bero på att den är gammal och inte servad på länge, men väldigt välanvänd...
låter som mammas maskin den har varit på service men det hjälpte inte mot den inte raka raksömen.
Av vickan1976
Jag har en pfaff som jag tycker mycket om eftersom den har övermatare och känns rejäl. De nyare Husqvarna är ganska plastiga, så där gillar jag själv de som har några år på nacken.
Många brukar rekomedera Bernina och Jarome också.
Kolla vilka märken din symaskinsförsäljaren kan reparera också. Kan vara bra att ha någon i närheten som kan kolla på maskinen om den krånglar.
Du bör få en riktigt bra, begagnad maskin för de pengarna.
Provsy innan.
Användarens profilbild
Av karro54
vickan1976 skrev:Jag har en pfaff som jag tycker mycket om eftersom den har övermatare och känns rejäl. De nyare Husqvarna är ganska plastiga, så där gillar jag själv de som har några år på nacken.
Många brukar rekomedera Bernina och Jarome också.
Kolla vilka märken din symaskinsförsäljaren kan reparera också. Kan vara bra att ha någon i närheten som kan kolla på maskinen om den krånglar.
Du bör få en riktigt bra, begagnad maskin för de pengarna.
Provsy innan.
Vad är en övermatare?? Vad är det för bra med det?

Jag har kollat lite på jarome och även Bernina, men det är en hel djungel känns det som... :hellu:
Av vickan1976
En övermatare matar fram tyget även ovanfrån och inte bara under tyget som det är på de flesta maskinerna. Det gör det lättare att kvilta och den matar fram tyget mer jämt...vet inte hur jag skall förklara...kanske kan någon annan förklara bättre...
Användarens profilbild
Av Helen
Jag gillar Pfaff. Övermatare och stort pressarfotslyft.
Jag har varit hos min symaskinshandlare nu i veckan. Han har börjat sälja Janome och ska börja ta in Bernina också. Däremot slutar han med Pfaff efter att ha sålt dem i många år

Enligt honom så har de nya Pfaffmaskinerna blivit sämre. De har flyttat tillverkningen. Jag är så glad att min maskin klarade sig med en service ( jag har inte provkört den ännu, men hoppas att den är ok nu)
Jag provade både Berninan och Janome när jag var där, men ingen av dem klarade de tygerna jag hade med mig så bra som Pfaffen....

Hittar du en beg Pfaff tillverkning runt år 2000 så har du chans att få en toppenmaskin.
Användarens profilbild
Av karro54
Helen skrev:Jag gillar Pfaff. Övermatare och stort pressarfotslyft.
Jag har varit hos min symaskinshandlare nu i veckan. Han har börjat sälja Janome och ska börja ta in Bernina också. Däremot slutar han med Pfaff efter att ha sålt dem i många år

Enligt honom så har de nya Pfaffmaskinerna blivit sämre. De har flyttat tillverkningen. Jag är så glad att min maskin klarade sig med en service ( jag har inte provkört den ännu, men hoppas att den är ok nu)
Jag provade både Berninan och Janome när jag var där, men ingen av dem klarade de tygerna jag hade med mig så bra som Pfaffen....

Hittar du en beg Pfaff tillverkning runt år 2000 så har du chans att få en toppenmaskin.
Om jag köper en maskin som är tillverkad runt 2000 sä är den ju rätt gammal...? Men de symaskinerna kanske har en lååång levnadstid!?
Av vickan1976
Min Pfaff har jag haft sedan 1996 och den har aldrig varit på service, skulle behövas nu, trots att jag har sytt dagligen under långa perioder. Jag räknar med att den skall hålla i 20 år till.
Användarens profilbild
Av teres
8år är inte gammalt för en symaskin som är välskött! Min gamla huskvarna är av modell som började komma i slutet på 50-talet (tror iofs att min är en något senare utgåva), den har blivit servad regelbundet av tidigare ägare och syr en gudomlig raksöm. Fördelen med att hålla sig till ett märke man känner tidigare är att inlärningskurvan blir lägre, man behöver inte lägga så mycket tid på att lära sig hur saker och ting funkar plus att många tillbehör går att använda dubblet. Ex pressarfötterna på min gamla funkar finfint på den nya etc. Jag är en sådan som vill kunna min maskin ordentligt, kunna trä den utan att knappt behöva titta, veta exakt vilka inställningar som behövs utan alltför mycket funderande!

Olika märken har ju olika fördelar, så är det bara! Mitt tips är att om du skall köpa en beg. maskin är att hålla dig till de stora märkena och kolla efter vilka/vilken du lätt kan få servad om det behövs(och det behövs förr eller senare). Sedan tar du med dig en rejäl bunt med provtyger av det DU använder när du syr (inte lånar av syaffären), rejält med tid och sätter dig där och provsyr i massor för att se vilken som syr bäst och vilken du känner dig bekväm med. Var besvärlig! Kolla också vad som finns i tillbehörsväg, med begagnad maskin kan det vara svårare att få tag på om det inte passar med de nya. Tänk på att du skaffar dig en ny kompis som du skall komma bra överens med i många år framåt :D
Användarens profilbild
Av karro54
teres skrev:8år är inte gammalt för en symaskin som är välskött! Min gamla huskvarna är av modell som började komma i slutet på 50-talet (tror iofs att min är en något senare utgåva), den har blivit servad regelbundet av tidigare ägare och syr en gudomlig raksöm. Fördelen med att hålla sig till ett märke man känner tidigare är att inlärningskurvan blir lägre, man behöver inte lägga så mycket tid på att lära sig hur saker och ting funkar plus att många tillbehör går att använda dubblet. Ex pressarfötterna på min gamla funkar finfint på den nya etc. Jag är en sådan som vill kunna min maskin ordentligt, kunna trä den utan att knappt behöva titta, veta exakt vilka inställningar som behövs utan alltför mycket funderande!

Olika märken har ju olika fördelar, så är det bara! Mitt tips är att om du skall köpa en beg. maskin är att hålla dig till de stora märkena och kolla efter vilka/vilken du lätt kan få servad om det behövs(och det behövs förr eller senare). Sedan tar du med dig en rejäl bunt med provtyger av det DU använder när du syr (inte lånar av syaffären), rejält med tid och sätter dig där och provsyr i massor för att se vilken som syr bäst och vilken du känner dig bekväm med. Var besvärlig! Kolla också vad som finns i tillbehörsväg, med begagnad maskin kan det vara svårare att få tag på om det inte passar med de nya. Tänk på att du skaffar dig en ny kompis som du skall komma bra överens med i många år framåt :D
Tack för ett utförligt svar! Eftersom jag inte alls trivs med mammas husqvarna så känner jag inte för en sån... jag har läst fler som haft problem med raksömmen och just den detaljen stör mig... Dessutom är ju det hennes och vi bor inte så nära varandra... Mamma hade en husqvarna från 50-talet förut, en såndär grön, tyvärr sålde hon den och köpte den hon har idag...

Min tanke är nog nu att jag köper en symaskin av annat märke och sedan håller mig till det märket helt enkelt. Frågan är ju bara vad... Men jag ska kolla vad symaskinreparatörerna lagar här i stan, det finns två vad jag vet. Det var ett bra tips!
Användarens profilbild
Av Helen
Vad min hovleverantör 8) sa var att maskinerna fram till 2003-2004 var helt ok. Jag tror att han sa att de började lägga om tillverkningen någon gång mellan 2000-2004. Bland de sista han sålde från nya tillverkningen var det fel på 1 av 3 ungefär :shock:. Min maskin är köpt 2004 och har varit jättebra.
Användarens profilbild
Av karro54
Nu har jag fått två stycken Husqvarna Optima, de kostar 800 kr styck att renovera och då får syrran en. Han hade en exakt likadan till salu i affären, den kostade 2500 så det blir bra.

Helst ville jag ju inte ha en husqvarna, men om jag inte gillar den kan jag ju alltid sälja den, det är ju inte varje dag man får en symaskin så jag måste ju prova den ett tag...

Tycker det låter som att du verkligen beh&ou[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?