Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Alltså, stickfasthet....
Jag har ett mönster på en poncho i halvpatent - när stickfastheten är angiven, borde man sticka halvpatent då för att kolla stickfastheten, eller är det alltid angivet som slätstickning..?

Det står inte uttryckligen i mönstret, nämligen....
Kaffemoster skrev:Alltså, stickfasthet....
Jag har ett mönster på en poncho i halvpatent - när stickfastheten är angiven, borde man sticka halvpatent då för att kolla stickfastheten, eller är det alltid angivet som slätstickning..?

Det står inte uttryckligen i mönstret, nämligen....
Då är det förmodligen för mönstret. Annars kan du alltid jämföra med garnets egen stickfasthet. Själv tycker jag det är bäst om man får båda, så att man har lättare att hitta ett ersättningsgarn.
Här är mitt senaste färdiga projekt, Shalom cardigan. Jag ska bara sy i knappen och blocka lite.

Bild
Jag lade till långa ärmar och fickor och stickade kroppsstycket helt rakt. Det var ganska enkelt, men krävde lite justering för ärmhålet som är rätt stort i originalmodellen. Garnet jag använde heter British Sheep Breeds från Rowan, färg Suffolk Grey. Väldigt trevligt garn! Stickor 7mm.
Användarens profilbild
Av SoFaD
så fina grejer ni stickar!!

jag börjar närma mig slutet på bebisoverallen så snart kommer nog en "färdigbild" från mig med :-D
Av Ponyo
visslan skrev:Här är mitt senaste färdiga projekt, Shalom cardigan. Jag ska bara sy i knappen och blocka lite.

Bild
Jag lade till långa ärmar och fickor och stickade kroppsstycket helt rakt. Det var ganska enkelt, men krävde lite justering för ärmhålet som är rätt stort i originalmodellen. Garnet jag använde heter British Sheep Breeds från Rowan, färg Suffolk Grey. Väldigt trevligt garn! Stickor 7mm.
:loving: helt i min smak.
Garnet är superfint!
Av leonie
zandrama skrev:Usch jag har sån himla inspirationssvacka. :?
:klappar:
Det får man ha. De stunderna behövs, de också. Sen kommer man på en ny grej och blir så här: :eld:
Användarens profilbild
Av jazoo
Jag behöver sticka nya ullbyxor till Vincent, men jag behöver en push. Ska jag sticka ett par till av garnet jag redan har (lite trist men billigt) eller ska jag köpa nytt garn och få lite variation? Vad ska jag i såna fall satsa på? Gärna ett melerat garn så att det blir mönster utan att jag behöver tänka så mycket. Eller ska jag göra mönsterstickade (och riskera att de aldrig blir klara...)? Hjälp mig nu och tipsa mig om bra och fina blöjbyxgarner, ifall jag bestämmer mig för att köpa nytt...
Användarens profilbild
Av Totte
visslan skrev:Här är mitt senaste färdiga projekt, Shalom cardigan. Jag ska bara sy i knappen och blocka lite.

Bild
Sååå vacker :loving:

Blev bara jättefrustrerad när jag insåg att originalet ser helt annorlunda ut, och att din insats med att sticka kroppsstycket rakt och göra långa ärmar inte är något jag kan upprepa. :oops: Du är inte möjligtvis en sådan som kan skriva mönster på det du stickar?!
Totte skrev:
Sååå vacker :loving:

Blev bara jättefrustrerad när jag insåg att originalet ser helt annorlunda ut, och att din insats med att sticka kroppsstycket rakt och göra långa ärmar inte är något jag kan upprepa. :oops: Du är inte möjligtvis en sådan som kan skriva mönster på det du stickar?!
Tack! :D
Jo, jag funderade på att skriva ner en förklaring på vilka förändringar jag gjorde. Jag har redan antecknat en del på min Ravelry: http://www.ravelry.com/projects/ffefryn/shalom-cardigan
Om du inte är medlem kopierar jag in texten här. Den är lite skissartad, för jag provade mig fram medan jag stickade. Det är ett väldigt enkelt mönster att förändra om man vill. Man kan prova koftan medan man stickar, helt enkelt. :)

Adding the sleeves to this cardigan requires some adjusting of the original “sleeve” opening. I worked it this way:
On the row where you want to add sleeves, knit 26, then knit the sleeve on 32 sts plus 15 (armpit). I knitted these in the round so as to avoid any seams. Decreases were made every 8th row on each side of the middle of the 15 sts. I think I ended up with 64 rows + another 6 and then 7 rows of garter stitch.
Then knit 53 st for the back and work the other sleeve over 32 + 15 sts, finishing the row with the remaining 26 sts.
On the purl row that follows, pick up the 15 sts in the armpits. I didn’t do the shaping of the body.

I added pockets after about 20cm from starting the body.
Av Ponyo
jazoo skrev:Jag behöver sticka nya ullbyxor till Vincent, men jag behöver en push. Ska jag sticka ett par till av garnet jag redan har (lite trist men billigt) eller ska jag köpa nytt garn och få lite variation? Vad ska jag i såna fall satsa på? Gärna ett melerat garn så att det blir mönster utan att jag behöver tänka så mycket. Eller ska jag göra mönsterstickade (och riskera att de aldrig blir klara...)? Hjälp mig nu och tipsa mig om bra och fina blöjbyxgarner, ifall jag bestämmer mig för att köpa nytt...
Jag tcker att du ska köpa ett nytt garn. Och skippa ett komplicerat mönster om du inte tror att du kommer göra klart det då. Plus att om du kör med melerat garn så blir det snyggare med bara räta.
Men oj, så mycket spännande jag missat när jag inte läst ordentligt på ett tag! :shock: :tumup:

Själv sitter jag och suktar efter Kauni-garn eller ngt annat flerfärgat... :roll: Skulle vilja sticka mig en fin, färgfull halsduk/sjal... eller kanske ett par muddar till? Långrandiga i två olika färgskiftande garn? :hmm:
Ja ngt enkelt bör de vara iom att stick-recepten är rena rama grekiskan för mig och jag inte har tid/ork/lust att lära mig tyda dem nu... :oops:
Användarens profilbild
Av ellla
Jag har lovat att hjälpa en kompis att sticka strumpor. Är det någon som har ett superenkelt recept på raggsockor eller liknande?? Jag har inte använt mönster till sockor som mellanstadiet tror jag så jag känner att jag har väldigt dålig koll... Nybörjarmönster söker alså!
Användarens profilbild
Av MuuM
Är det någon som har boken Sticka av Nina Sagulin och kan kopiera och pdf:a mönstret på baskern ur den till mig? Jag vill så gärna sticka den till vår underbara assistent här på avdelningen och nu har jag ju fantastiskt garn som jag köpte på Knitlab. och jag kan inte köpa den själv just nu, jag har köpstopp. för mycket garn... :hide:

/MuuM
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?