Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av corona
En liten nybörjarfråga... :hmm:

Jag stickar en fuskpolo i ullgarn.
Den krullar ju sig åt alla håll... Kan man blocka en fuskpolo?
Jag har aldrig blockat en stickning tidigare... förblir den slät efter blockningen, eller måste det göras om?

Tänkte att jag i så fall blockar fram och bakstycket (som är stickade i ett stycke) innan jag stickar på polokragen.
corona skrev:En liten nybörjarfråga... :hmm:

Jag stickar en fuskpolo i ullgarn.
Den krullar ju sig åt alla håll... Kan man blocka en fuskpolo?
Jag har aldrig blockat en stickning tidigare... förblir den slät efter blockningen, eller måste det göras om?

Tänkte att jag i så fall blockar fram och bakstycket (som är stickade i ett stycke) innan jag stickar på polokragen.
Jag tror du fick svar förut i din egen tråd med samma fråga, men jag säger som "föregående" talare:
Slätstickning rullar alltid. Men du kanske kan virka en kant efteråt? Eller eventuellt sticka på några varv rät/mosstickning. Man kan också tänka sig en invikt kant, som dock funkar bäst om du gör den från början: sticka några varv slätstickning, gör ett varv med *omslag, 2m tills*, sticka några varv slätstickning igen. När du sedan viker på omslagsvarvet får du en dekorativ pikotkant. :)
Av corona
visslan skrev:
Jag tror du fick svar förut i din egen tråd med samma fråga, men jag säger som "föregående" talare:
Slätstickning rullar alltid. Men du kanske kan virka en kant efteråt? Eller eventuellt sticka på några varv rät/mosstickning. Man kan också tänka sig en invikt kant, som dock funkar bäst om du gör den från början: sticka några varv slätstickning, gör ett varv med *omslag, 2m tills*, sticka några varv slätstickning igen. När du sedan viker på omslagsvarvet får du en dekorativ pikotkant. :)

Ja, jag fick tips om resårstickning, vilket jag nu har använt mig av, längst ner på framstycket och längst ner på bakstycket. Nu tycker jag att stickningen drar ihop sig onödigt mycket där och dessutom rullar den fortfarande ihop sig på lånsidorna (fram, över axlarna och bak).
Kvarnvik, som svarade i min andra tråd, var tveksam till om en virkad kant skulle räcka, därför funderade jag på om man kunde blocka den istället.
Jag skulle helst vilja att den såg hyfsad rektangulär ut om man lägger den plant.
corona skrev:
visslan skrev:

Ja, jag fick tips om resårstickning, vilket jag nu har använt mig av, längst ner på framstycket och längst ner på bakstycket. Nu tycker jag att stickningen drar ihop sig onödigt mycket där och dessutom rullar den fortfarande ihop sig på lånsidorna (fram, över axlarna och bak).
Kvarnvik, som svarade i min andra tråd, var tveksam till om en virkad kant skulle räcka, därför funderade jag på om man kunde blocka den istället.
Jag skulle helst vilja att den såg hyfsad rektangulär ut om man lägger den plant.
Ja, jag förstår. Jag tror tyvärr inte att blockning håller den platt i längden. Slätstickning rullar sig alltid, särskilt efter lite användande. Kanske du kan sy fast ett band på undersidan?
Av corona
visslan skrev:
Ja, jag förstår. Jag tror tyvärr inte att blockning håller den platt i längden. Slätstickning rullar sig alltid, särskilt efter lite användande. Kanske du kan sy fast ett band på undersidan?
SMart!!! :tumup:
MuuM skrev:
Ketronya skrev:
MuuM skrev:
Ketronya skrev:Vad tror ni om det här garnet, är det sticksigt?

Bild
http://www.garnkorgen.se/product_info.p ... ts_id=2103

Fantastiskt fint är det i alla fall :heart:
Ooooh! Mitt garn! :loving:
Nä, mitt :wink:

Det blir en sjal av det :D
;-)

Låter som ett bra val! Vilken då?
Det vet jag däremot inte riktigt än, klurar på det, måste hitta ett mönster som jag klarar av att förstå :lol:
Användarens profilbild
Av melon
Ketronya skrev:
MuuM skrev:
Ketronya skrev:
MuuM skrev:
Ketronya skrev:Vad tror ni om det här garnet, är det sticksigt?

Bild
http://www.garnkorgen.se/product_info.p ... ts_id=2103

Fantastiskt fint är det i alla fall :heart:
Ooooh! Mitt garn! :loving:
Nä, mitt :wink:

Det blir en sjal av det :D
;-)

Låter som ett bra val! Vilken då?
Det vet jag däremot inte riktigt än, klurar på det, måste hitta ett mönster som jag klarar av att förstå :lol:
Haruni sägs vara en lätt sjal, med både diagram och text. Likaså Waves of leaves som jag stickar nu. Båda är gratis ravelry-downloads.
melon skrev:
Ketronya skrev: Det vet jag däremot inte riktigt än, klurar på det, måste hitta ett mönster som jag klarar av att förstå :lol:
Haruni sägs vara en lätt sjal, med både diagram och text. Likaså Waves of leaves som jag stickar nu. Båda är gratis ravelry-downloads.
Åh, så fina dom var, det kanske jag skulle klara faktiskt, jag har aldrig stickat på engelska innan men det kanske är dags för det nu, får väl ha en stickordbok nära till hands i början bara :wink:

Jag tror att det gröna garnet blir fantastiskt till Leaves-sjalen, men hur mycket garn går åt till den? 1 härva prism merino ska visst vara 190 yard, är "2 skeins" två härvor? Då går det åt typ 350 meter? :hmm:

Tack så jättemycket :tumup:
Senast redigerad av Ketronya den tis mar 09, 2010 17:32, redigerad totalt 1 gånger.
Ketronya skrev:
melon skrev:
Ketronya skrev: Det vet jag däremot inte riktigt än, klurar på det, måste hitta ett mönster som jag klarar av att förstå :lol:
Åh, så fina dom var, det kanske jag skulle klara faktiskt, jag har aldrig stickat på engelska innan men det kanske är dags för det nu, får väl ha en stickordbok nära till hands i början bara :wink:

Tack så jättemycket :tumup:
Oftast behöver man bara följa diagrammet. :D
Nu har mitt silkesgarn från Debbie Bliss kommit. Det ska bli små pyttiga hjälmmössor, en till en nykläckt bebis och så en till min egen! Åh, vad roligt det är att sticka smått! :loving:
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?