Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Nadja
Ja vad ska jag säga. Jag är ingen mästare på detta att sy... och har inget öga för färger tydligen. Men till mitt försvar så pajjade jag ju ursprungstyget som SKULLE matcha kant/kanalbandet och sen blev jag för snål för att köpa nytt band. Så resultatet blev en LIVBÅT :Hahaa: Ja käre gud så den ser ut. Hoppas bebisen ska gilla att sova i den då och då iallafall.
Bild

Sen ser ni filten jag sydde av en underbar duk jag köpte här på sb :heart: Den älskar jag desto mer!
Bild
Av annbom
Nadja skrev:Ja vad ska jag säga. Jag är ingen mästare på detta att sy... och har inget öga för färger tydligen. Men till mitt försvar så pajjade jag ju ursprungstyget som SKULLE matcha kant/kanalbandet och sen blev jag för snål för att köpa nytt band. Så resultatet blev en LIVBÅT :Hahaa: Ja käre gud så den ser ut. Hoppas bebisen ska gilla att sova i den då och då iallafall.
Bild

Sen ser ni filten jag sydde av en underbar duk jag köpte här på sb :heart: Den älskar jag desto mer!
Bild
Jag tycker att den blev jättefin så i så fall har jag också dåligt öga för färger :oops:
Användarens profilbild
Av carro83
Har börjat på en tröja till sonen! De stora delarna är snart ihopsydda sen ska jag prova den och se hur jag ska göra i hals och ärm! :app:
Användarens profilbild
Av carro83
Nadja skrev:Ja vad ska jag säga. Jag är ingen mästare på detta att sy... och har inget öga för färger tydligen. Men till mitt försvar så pajjade jag ju ursprungstyget som SKULLE matcha kant/kanalbandet och sen blev jag för snål för att köpa nytt band. Så resultatet blev en LIVBÅT :Hahaa: Ja käre gud så den ser ut. Hoppas bebisen ska gilla att sova i den då och då iallafall.
Bild

Bild
Tycker absolut att färgerna ser ut att passa jättebra ihop! :tumup:
Och det va inget dåligt projekt! :app:
Av petwol
Fick äntligen klart en enkel ärmlös klänning i vävt pippityg till lillskruttan efter meedoms mönster (blid kommer förhoppningsvis lite senare :D ) Men det blev lite konstigt med kantbandet... det liksom står utåt i halsen och vid ärmhålen. Om det hade varit i trikå hade jag sprättat bort och dragit kantbandet mycket mer men det är ju oelastiskt :hmm: Jag kan ju inte dra kantbandet (snedslårbandet) för det är ju stumt... Har jag missat något eller får man bara acceptera att det blir så?

Har ni några tips??

I övrigt så kommer jag nog att smala av den lite kanske gå ner en storlek extra för att få till passformen helt.
Lägg ut en bild så vi får se :D och kanske då kan ge dig goda råd..

Här har min symaskin gått sönder, precis när min syglädje kom tillbaka..nu bara hoppar nålen och syr både långa och korta stygn efter varandra :?
Användarens profilbild
Av saker
petwol skrev:Fick äntligen klart en enkel ärmlös klänning i vävt pippityg till lillskruttan efter meedoms mönster (blid kommer förhoppningsvis lite senare :D ) Men det blev lite konstigt med kantbandet... det liksom står utåt i halsen och vid ärmhålen. Om det hade varit i trikå hade jag sprättat bort och dragit kantbandet mycket mer men det är ju oelastiskt :hmm: Jag kan ju inte dra kantbandet (snedslårbandet) för det är ju stumt... Har jag missat något eller får man bara acceptera att det blir så?

Har ni några tips??

I övrigt så kommer jag nog att smala av den lite kanske gå ner en storlek extra för att få till passformen helt.
kantbandet är ju lite elastiskt eftersom det är klippt på skrå, för att få det snyggt bör man därför alltid forma det efter det man kantar genom att vika och stryka med strykjärn. I tex halsringningen måste kantbandet töjas ut nertill så det blir format som en cirkel. Hänger du med?
Jag tycker det är så tråkigt att stryka så jag kantar även vävda tyger med muddrullå, blir snyggt det med :-)
Av petwol
saker skrev:
petwol skrev:Fick äntligen klart en enkel ärmlös klänning i vävt pippityg till lillskruttan efter meedoms mönster (blid kommer förhoppningsvis lite senare :D ) Men det blev lite konstigt med kantbandet... det liksom står utåt i halsen och vid ärmhålen. Om det hade varit i trikå hade jag sprättat bort och dragit kantbandet mycket mer men det är ju oelastiskt :hmm: Jag kan ju inte dra kantbandet (snedslårbandet) för det är ju stumt... Har jag missat något eller får man bara acceptera att det blir så?

Har ni några tips??

kantbandet är ju lite elastiskt eftersom det är klippt på skrå, för att få det snyggt bör man därför alltid forma det efter det man kantar genom att vika och stryka med strykjärn. I tex halsringningen måste kantbandet töjas ut nertill så det blir format som en cirkel. Hänger du med?
Jag tycker det är så tråkigt att stryka så jag kantar även vävda tyger med muddrullå, blir snyggt det med :-)
Låter krångligt :hmm: jag som ville sy lite i vävda tyger och "riktiga" kantband så det skulle bli snyggt utan att krångla med att dra för mycket/för lite.
Funderar på att göra om mönstret så det blir mindre runt :hmm:
Hej ni flitiga duktiga! :heart: jag är nybörjare...
Var hittar man bred mudd?
Jag har bara förklippta smala remsor i mina lådor...

Jag skulle verkligen behöva en tutorial för trögskallar ( det här är mudd, så här klipper du till den, så här sätter du på den) steg för steg i bilder. :roll: :lol:

Jag skulle vilja sy en enkel kjol med bred mudd. Det känns som någon jag kanske skulle klara av eller? Om jag bara förstod det där med mudd dårå....

Bildexempel från butik solig http://butiksolig.blogspot.com/
Bild
Användarens profilbild
Av Panakeia
sagogrynet skrev:Hej ni flitiga duktiga! :heart: jag är nybörjare...

Jag skulle verkligen behöva en tutorial för trögskallar ( det här är mudd, så här kliiper du till den, så här sätter du på den) steg för steg i bilder. :roll: :lol:

Jag skulle vilja sy en enkel kjol med bred mudd. Det känns som någon jag kanske skulle klara av eller? Om jag bara förstod det där med mudd dårå....
mudd köper du på metervara i din tygbutik. (eller på nätet), så klipper du så bred remsa du behöver/vill ha. riktmärke tror jag är ca 25% mindre än linningen, (eller vart den nu ska sitta). så syr du ihop kortsidorna av mudden och nålar fast så mudden är jämt fördelat över plagget och sedan sträcker du i mudden när du syr.
Panakeia skrev:

Jag skulle verkligen behöva en tutorial för trögskallar ( det här är mudd, så här kliiper du till den, så här sätter du på den) steg för steg i bilder. :roll: :lol:

mudd köper du på metervara i din tygbutik. (eller på nätet), så klipper du så bred remsa du behöver/vill ha. riktmärke tror jag är ca 25% mindre än linningen, (eller vart den nu ska sitta). så syr du ihop kortsidorna av mudden och nålar fast så mudden är jämt fördelat över plagget och sedan sträcker du i mudden när du syr.
:notes: Metervara.. 25% mindre... Tack!

Var köper ni mudd (på nätet)?
saker skrev:

Har ni några tips??

Stryka?? :D har jag aldrig gjort och det blir bra iallafall :D

Jag skulle verkligen behöva en tutorial för trögskallar ( det här är mudd, så här klipper du till den, så här sätter du på den) steg för steg i bilder. :roll: :lol:

Bildexempel från butik solig http://butiksolig.blogspot.com/
Bild

Oh visst har Solveig fina kläder ( hon är min granne dessutom :D ) Jag brukar köpa min mudd på Stoff och Stil, bra priser och kvalite tycker jag!
Användarens profilbild
Av ellla
Jennelii skrev:
ellla skrev:Jag har sytt bi-trosor!
Det var ju både lätt och kul att sy trosor!!! Tur, för blöjhyllan svämmar över...
Åh snälla, kan inte jag få komma till dig och se när du syr ett par så jag kanske lyckas få tummen ur själv sen? :wink:
Absolut!!
Det var mycket enklare än jag trodde!
Vi kan ju ha lite syjunta nån gång!
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?