Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Kastar mig in i tråden och visar en bild av mitt senaste alster. En tröjja som jag sydde i morse av tyg jag köpte igår på syfestivalen. Sniglar från Znok som jag älskade innan och inte kunde motstå när jag såg dem på riktigt.

Sydde för första gången en tröjja med sprund och resultatet blev väl ok, lite knöligt där längst ner men nästa gång blir det nog än bättre :)

För att bidra i diskussionen interlock/jersey kan jag ju tillägga att detta tyg är jersey. Intressant där uppe att få höra den egentliga skillnaden för jag har också undrat. Av de jersey/interlock jag stött på har jag tyckt att jersey är lite jobbigare att sy i och oftast är tunnare men blir lite mer följsamt.

Bild

Bild

Ursäkta lite suddiga bilder men min modell tycker att kameran är en mycket spännande sak. Försökte få en bra bild på mitt sprund men det gick väl sådär...
kvarnvik skrev:Vilken fin tröja! Jag har köpt av den andra färgställningen, men nu ångrar jag nästan att jag inte tog av den andra också.

Detta ständiga dilemma. man vill ha alla färger jämt :) Fast det är synd, ibland önskar jag man kunde köpa mindre bitar. Alltåså typ 1 m ggr 1 m för nu får man ju ofta 1 m ggr 1.50 om man behöver ha 1 m i höjd och då blir det jämt så mycket kläder i exakt samma, för att man får så mycket över när man har sytt den där tröjjan.
Användarens profilbild
Av ÅsaM
ernamalin skrev:Fick lite tid över och vips hade jag en ny kjol :vågen:
Den är sydd i ett tyg från IKEA med tyllunderkjol och mudd i midjan.

Bild
Fint :D jag själv har sytt en påse i det tyget. En kjol skulle ha varit fint till men jag tror inte att tyget räcker iallafall inte till mig.
Användarens profilbild
Av tweed
HannaGerda skrev:
kvarnvik skrev:Vilken fin tröja! Jag har köpt av den andra färgställningen, men nu ångrar jag nästan att jag inte tog av den andra också.

Detta ständiga dilemma. man vill ha alla färger jämt :) Fast det är synd, ibland önskar jag man kunde köpa mindre bitar. Alltåså typ 1 m ggr 1 m för nu får man ju ofta 1 m ggr 1.50 om man behöver ha 1 m i höjd och då blir det jämt så mycket kläder i exakt samma, för att man får så mycket över när man har sytt den där tröjjan.
Nu har jag ju snart två ungar, så då kanske tyget går åt :lol: Men annars kan man ju sälja/byta sina överblivna bitar här :D
kvarnvik skrev:
HannaGerda skrev:

Nu har jag ju snart två ungar, så då kanske tyget går åt :lol: Men annars kan man ju sälja/byta sina överblivna bitar här :D
5 dagar! Du får sy snabbt :tumup:

Har aldrig tänkt på att man kan byta sina bitar! Det borde jag göra kanske...
Användarens profilbild
Av mimpen
HannaGerda skrev:
kvarnvik skrev:
HannaGerda skrev:

5 dagar! Du får sy snabbt :tumup:

Har aldrig tänkt på att man kan byta sina bitar! Det borde jag göra kanske...
En grymt bra idé! :tumup:

Jag råkade visst just köpa husvagnsinterlock från JNY - blå åt Hjalle och röd åt flickorna, kompletterat med vit för att ev sy nåt bakstycke eller nån livdel åt tjejerna om det inte räcker... Vi får se.
Användarens profilbild
Av mimpen
Nu har jag sytt ihop delarna till en body åt Hjalmar, iris visa. Åååå, så fint det kommer att bli. I alla fall om man inte kollar så noga :lol:

Nå, jag har ingen muddväv/kantband (vad det då kallas) hemma ännu, har beställt dock. Frågan är. Hur i hela friden ska jag göra för att få det snyggt. Bästa tipsen hitåt tack! Och - knappar, vilka rekommenderar ni? Jag har bara kam-plastknappar hemma. Funkar det i en body, eller ska jag köpa från bibbi metallknappar kanske :hmm:
mimpen skrev:Nu har jag sytt ihop delarna till en body åt Hjalmar, iris visa. Åååå, så fint det kommer att bli. I alla fall om man inte kollar så noga :lol:

Nå, jag har ingen muddväv/kantband (vad det då kallas) hemma ännu, har beställt dock. Frågan är. Hur i hela friden ska jag göra för att få det snyggt. Bästa tipsen hitåt tack! Och - knappar, vilka rekommenderar ni? Jag har bara kam-plastknappar hemma. Funkar det i en body, eller ska jag köpa från bibbi metallknappar kanske :hmm:
http://kokalal.blogspot.com/2008/09/sy- ... -trik.html

superbra beskrivning för hur man syr kantband i trikå.

angående knappar skulle jag nog använda kam-knapparna. Jag har sett att t.ex Gecko gör det och om du ska köpa metalknappar måste du ju köpa en ny tång så det känns ju lite onödigt. Kam-knapparna är ju dessutom jättesnygga. Och iris visa ååh. Jag önskar jag hade köpt lite sådant men det får bli en annan gång :)
Användarens profilbild
Av LumLumLum
Nu tänker jag ge mig in i den här tråden också. Jag har satt köpstopp på material och utmanat mig själv. 25 alster av tyg och 10 av garn innan köpstoppet hävs (undantaget sytråd, symaskinsnålar, eventuell resår som behövs för att färdigställa alster om det skulle ta slut samt gardintyger för specifika ändamål, tex julgardiner) Flyter det på kan jag tänka mig att dublera antal alster.

Idag ska jag börja med att sy nya, lite varmare, mössor åt mina barn. :)
Användarens profilbild
Av tweed
LumLumLum skrev:Nu tänker jag ge mig in i den här tråden också. Jag har satt köpstopp på material och utmanat mig själv. 25 alster av tyg och 10 av garn innan köpstoppet hävs (undantaget sytråd, symaskinsnålar, eventuell resår som behövs för att färdigställa alster om det skulle ta slut samt gardintyger för specifika ändamål, tex julgardiner) Flyter det på kan jag tänka mig att dublera antal alster.

Idag ska jag börja med att sy nya, lite varmare, mössor åt mina barn. :)
Duktigt! Så borde jag också göra, istället har jag under helgen skaffat mig ytterligare 5 trikåtyger :? Och inte hinner jag sy något alls, har redovisningsvecka i min textilslöjdskurs och får bara färdigställa massa stickade och virkade provlappar, måla färgläggningsövningar och skriva rapport :( Och när veckan är över blir det kanske bebis :app: så då lär jag ju inte heller hinna...
HannaGerda: vilken fin tröja, sprundet ser ju superproffsigt ut!

Mimpen: visst kan du ha kam-knappar i kläder, men blöjknapparna blir kanske lite stora i en body? Om du har köpt press genom Serena så har du fått ett mindre set dies också till lite mindre knappar, de är lagom stora (jag har själv bara använt dem till dockkläder!). Annars finns det på Babythings.
Jenny med Emiliten skrev:HannaGerda: vilken fin tröja, sprundet ser ju superproffsigt ut!
på bilden kanske. . . det ser inte helt proffsigt ut där nere. Men jag blir taggad på att sy en ny tröjja med sprund så det kan bli perfekt.
Användarens profilbild
Av mimpen
Jenny med Emiliten skrev:HannaGerda: vilken fin tröja, sprundet ser ju superproffsigt ut!

Mimpen: visst kan du ha kam-knappar i kläder, men blöjknapparna blir kanske lite stora i en body? Om du har köpt press genom Serena så har du fått ett mindre set dies också till lite mindre knappar, de är lagom stora (jag har själv bara använt dem till dockkläder!). Annars finns det på Babythings.
Jag har size 16-knappar också, de borde funka i kläder kanske. Och så fick jag med en massa pyttehattar, fast inga hanar/honor till dem :hmm:

tack för länktipset förresten. Jag tycker bara det är svårt att veta hur hårt jag ska dra åt kantbandet. Det är svårt, men man kanske lär sig av lite övning...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?