Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
#7625191
Melon: Annars får du säga till så kommer jag en sväng efter skepparkursen! Jag är ingen expert men tillsammans kan vi nog lösa det mesta.
Användarens profilbild
Av Grönöga
#7625832
Vad härligt Melon! :vågen: Ja kör på väskorna, eller är det något annat du funderat på?

Alecsandra; Jag tror på kypert, men tänkte, hoppedizen är ju t ex vävd i korskypert :hmm: funderar på ifall det är stadigare? Sedan bomullsgarn i tjocklek 16/2 i varpen skulle jag nog testat, inslag lin/bomull.. Tänker att det blir stadigt, relativt tjockt visserligen men å andra sidan går det lite fortare att väva.. Bara lite funderingar ifrån mej, blir också sugen på att väva bärsjal!
Av lilla trasdockan
#7626148
Synd att jag inte har kvar nån hoppe :( men ska skriva ner fina funderingar så får jag testa sen :)
Användarens profilbild
Av melon
#7626914
Nu har jag varit jätteduktig och fixat upp hela väven själv (tack för erbjudandet glis jag hör av mig om jag får problem :lol: ) ja Magnus hjälpte mig att dra på förståss, och så märker jag att det saknas sån där vita pluppar att knuta upp lattor och trampor med :roll: på alla helgons afton. Och imorgon har jag examination i skolan hela dagen så jag måste vänta ändå till tisdag kväll innan jag kan fortsätta. Orutinerat.

Jag vågade inte börja med väskorna för jag kom på att de kan vävas i rundväv nu när jag har 4 skaft att leka med så jag börjar med en enkel halsduk i tuskaft. Den ska bli lila, blå, gul, brun och grön - alla mina växtfärgade ullgarner ska få vara med.
Användarens profilbild
Av glis
#7627189
Undrans just om jag har rätt sort pluppar? Annars har jag köpt på Lundins...
Coolt att använda växtfärgade garner, jag har mina till isolering.

Jag tror att hopparna är lite ostadigare/ mjukare tack vare sin korskypert jämfört med om de bara varit vanlig kypert?

... nu har jag räknat trådar i Dublin och kommit fram till att det nog inte stämmer, teoretiskt sett borde Hopparna vara stadigare, men åtminstone Dublin är så mjuk att jag inte tror att det är någon avgörande skillnad.
Användarens profilbild
Av melon
#7627193
glis skrev:Undrans just om jag har rätt sort pluppar? Annars har jag köpt på Lundins...
Coolt att använda växtfärgade garner, jag har mina till isolering.
Lundins i Dalsjöfors? Jag tänkte chansa på vävmagasinet här i stan, men de har nog mest garn så det är tveksamt om de har... :? Du råkar inte veta vad plupparna heter?

Jag kan ju viska lite att det tar emot att använda mina fina garner, men om jag inte gör det så får jag snart inte färga nya...
Användarens profilbild
Av melon
#7628232
Bild
Från längst bak hittat du bland annat: krapp, krapp+indigo, blå bresilja, indigo, valnötsskal, ljung, blåbärsris, daggkåpa och skal från röd lök.
Garnerna som kanske ska bli halsduk...

Barnen tror att vävstolen är en klätterställning...
Bild
Användarens profilbild
Av Grönöga
#7631820
melon skrev:Bild
Från längst bak hittat du bland annat: krapp, krapp+indigo, blå bresilja, indigo, valnötsskal, ljung, blåbärsris, daggkåpa och skal från röd lök.
Garnerna som kanske ska bli halsduk...
:love: :love: Vilka vackra färger det blev!
Av Britt
#7631833
I morgon har jag inte hittat någon barnvakt, så jag kan inte väva på kvällen. Men jag har lånat en nyckel och ska ta ett par timmar på förmiddagen. Jag vill ju bli klar med mina kuddar till jul!
Användarens profilbild
Av glis
#7633736
De är jättefina garnerna!
Ja, pluppar kan finnas i Dasjöfors, men jag vet inte vad de heter. Ena sorten har jag köpt där, men jag kommer inte ihåg om det var över- eller undersorten jag köpte, och jag har ingen aning om vad de heter.

Brickband är kanonkul, särskilt om det är en bra lärare.
Användarens profilbild
Av melon
#7634049
glis skrev:De är jättefina garnerna!
Ja, pluppar kan finnas i Dasjöfors, men jag vet inte vad de heter. Ena sorten har jag köpt där, men jag kommer inte ihåg om det var över- eller undersorten jag köpte, och jag har ingen aning om vad de heter.

Brickband är kanonkul, särskilt om det är en bra lärare.
Vävkompaniet hade inget och Lundins hade slut... :cry: Enligt dem har alla varor med vävning gått dåligt det sista året så de köper inte in nytt. Nu testar jag Berits vävstuga i Hajom och hoppas på dem :tumup:
Av lilla trasdockan
#7634078
hej tjejer. va på erikshjälpen igår och shit va me vävgarn å sånt de hade, tyvär står de ju inte vilket material det är och det enda jag känner igen är ju bomull å ull. hur ska lin kännas? tänkte att man kanske kunde inprovisera en liten vävstol hemma, sån där enkel man hade som barn för att göra disktrasor. va tror ni om de?
Av Britt
#7634186
Det går säkert bra även om det blir lite pilligare än med en riktig vävstol.

Idag ska jag iväg och väva lite igen. Snart klar med kudde 1 av 4. :D
Användarens profilbild
Av melon
#7634926
Alecsandra skrev:hej tjejer. va på erikshjälpen igår och shit va me vävgarn å sånt de hade, tyvär står de ju inte vilket material det är och det enda jag känner igen är ju bomull å ull. hur ska lin kännas? tänkte att man kanske kunde inprovisera en liten vävstol hemma, sån där enkel man hade som barn för att göra disktrasor. va tror ni om de?
Det blir sälert bra! Jag tycker också det är svårt att känna vad det är... Men lin brukar vara lite mer glansigt än bomull. Jag har en sån liten vävstol till att väva band på! :tumup:
Av lilla trasdockan
#7635284
Tack för era svar. Kanske säkrast att köpa sånt som man är hundra på är lin
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 29

Hej alla! Jag ville bara lägga till att jag o[…]

Tack så mycket för detta inlägg oc[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?