Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ericah
visslan skrev:
ericah skrev:
visslan skrev:
ericah skrev:
så bra, kollade inte så långt. Läser aldrig i den här tråden då jag inte kan virka.
Men det kanske är dags nu? :wink:
Gulp... idag har jag köpt material till en hjärtekatt - återstår att se hur det går
:vågen: :vågen: :vågen:
Vi finns här för dig.
Nu har jag försökt mig på att börja... tycker det är väldigt svårt att hålla reda på vart varven börjar och slutar - TIPS??? blir detta en katt som ser ut som ett katt blir jag glad
tänkte jag skulle ha lite kvällsunderhållning när jag är på spa helt själv nästa vecka.
Användarens profilbild
Av nalimea
ericah skrev: Nu har jag försökt mig på att börja... tycker det är väldigt svårt att hålla reda på vart varven börjar och slutar - TIPS??? blir detta en katt som ser ut som ett katt blir jag glad
tänkte jag skulle ha lite kvällsunderhållning när jag är på spa helt själv nästa vecka.
Jag har börjat varje varv med en luftmaska och i slutet av varvet gjort en smygmaska i första fasta maskan. Det tar lite tid att se var varvet börjar, i början fick jag hela tiden hålla koll på det stället, men det lär man sig ju se likväl som allt annat.
Annars kan man virka in en tråd i annan färg där varvet börjar och slutar, liksom lodrätt uppåt. Den drar man ut sen, när man inte behöver den längre.
När jag virkat kroppen har jag strunatt i smygmaskeriet utom på ökningar och minskningar, likaså armar och ben när själva "handen" och "foten" varit klara...bara köra på och uppskatta antalet varv. Alla katter skiljer sig kopiöst mycket ändå, så några varv hit och dit spelar inte så stor roll.
Användarens profilbild
Av Maddemoa
ericah skrev:
Nu har jag försökt mig på att börja... tycker det är väldigt svårt att hålla reda på vart varven börjar och slutar - TIPS??? blir detta en katt som ser ut som ett katt blir jag glad
Jag brukar sätta en säkerhetsnål i första maskan som jag sedan flyttar med upp efterhand :tumup:
Användarens profilbild
Av ericah
Maddemoa skrev:
ericah skrev:
Jag brukar sätta en säkerhetsnål i första maskan som jag sedan flyttar med upp efterhand :tumup:
Jag repade upp det halva huvud jag fick ihop igår, såg mer ut som en svamp. hade nog missat lite med maskorna. När man ska börja med 6fm i loopen, ska det då vara 6 maskor där och den på nålen räknas ej (räknas aldrig).
åh varför virkar jag så hårt, ont i handen idag...

Smygmaska?
Användarens profilbild
Av ericah
ganesha skrev:
ericah skrev: Nu har jag försökt mig på att börja... tycker det är väldigt svårt att hålla reda på vart varven börjar och slutar - TIPS??? blir detta en katt som ser ut som ett katt blir jag glad
Jag har börjat varje varv med en luftmaska och i slutet av varvet gjort en smygmaska i första fasta maskan. Det tar lite tid att se var varvet börjar, i början fick jag hela tiden hålla koll på det stället, men det lär man sig ju se likväl som allt annat.
Annars kan man virka in en tråd i annan färg där varvet börjar och slutar, liksom lodrätt uppåt. Den drar man ut sen, när man inte behöver den längre.
När jag virkat kroppen har jag strunatt i smygmaskeriet utom på ökningar och minskningar, likaså armar och ben när själva "handen" och "foten" varit klara...bara köra på och uppskatta antalet varv. Alla katter skiljer sig kopiöst mycket ändå, så några varv hit och dit spelar inte så stor roll.
Tråd i avvikande färg låt som ett bra sätt att lära sig se vart varven börjar/slutar
Användarens profilbild
Av Fryle
Fryle skrev:
trollmamma skrev:visslan ? din triangel sjal blev super snygg ... är detta en bok som finns att få tag på *? jag har en förkärlek för diagram det går klart lättare att virka då !!

själv har jag gett mig på spindelsjal som är så snygg o rätt lätt bara man har tålamod att läsa !!!
Den var fin! Jag har ju två hekto solkustens entrådiga färgskiftande...
Fast nu håller jag på att bli tokig, för jag läser ju fel, virkar fel och måste riva upp hela tiden :?

Men skam den som ger sig! :)
Användarens profilbild
Av ericah
ericah skrev:
Maddemoa skrev:
ericah skrev:
Jag repade upp det halva huvud jag fick ihop igår, såg mer ut som en svamp. hade nog missat lite med maskorna. När man ska börja med 6fm i loopen, ska det då vara 6 maskor där och den på nålen räknas ej (räknas aldrig).

Smygmaska?
Puffar min fråga lite - ska ta tag i virkandet nu när jag är borta själv i veckan utan nattning av barn och hemmaplock på kvällarna
Användarens profilbild
Av visslan
ericah skrev:
ericah skrev:
Maddemoa skrev:
ericah skrev:

Smygmaska?
Puffar min fråga lite - ska ta tag i virkandet nu när jag är borta själv i veckan utan nattning av barn och hemmaplock på kvällarna
En smygmaska är när du för virknålen genom maskbågarna precis som om du skulle göra en fastmaska, men bara gör ett omslag och drar rätt igenom öglan på virknålen. (En fm gör du omslag, drar upp ögla och sedan omslag igen som dras igenom de två öglorna på virknålen.)
Användarens profilbild
Av ericah
visslan skrev:
ericah skrev:
ericah skrev:
Maddemoa skrev:
ericah skrev:

Smygmaska?
En smygmaska är när du för virknålen genom maskbågarna precis som om du skulle göra en fastmaska, men bara gör ett omslag och drar rätt igenom öglan på virknålen. (En fm gör du omslag, drar upp ögla och sedan omslag igen som dras igenom de två öglorna på virknålen.)
Ok, förstår nog när jag sitter med virkningen framför mig och har kommit igång igen. Men den andra frågan om maskantalet? om man ska göra 6 fm i loopen, räknas den maskan man har på nålen eller ska det vara 6maskor gjorda på loopen?
Användarens profilbild
Av visslan
ericah skrev: Ok, förstår nog när jag sitter med virkningen framför mig och har kommit igång igen. Men den andra frågan om maskantalet? om man ska göra 6 fm i loopen, räknas den maskan man har på nålen eller ska det vara 6maskor gjorda på loopen?
Hm...nej, det ska vara 6 fm på loopen. Den öglan man har på virknålen är egentligen inte en maska än. Typ. Förstår du? :D
Användarens profilbild
Av ericah
visslan skrev:
ericah skrev: Ok, förstår nog när jag sitter med virkningen framför mig och har kommit igång igen. Men den andra frågan om maskantalet? om man ska göra 6 fm i loopen, räknas den maskan man har på nålen eller ska det vara 6maskor gjorda på loopen?
Hm...nej, det ska vara 6 fm på loopen. Den öglan man har på virknålen är egentligen inte en maska än. Typ. Förstår du? :D
Tack! Kvällens projekt blir att komma igång på nytt.
Användarens profilbild
Av ericah
nu har jag virkat huvudet och börjat på kroppen. Tycker kroppen ser så liten/kort ut i jämförelse med huvudet, har kommit dit jag ska börja minska på kroppen. Nån som har virkat en katt och kan mäte lite så jag har nåt att utgå ifrån?
Användarens profilbild
Av visslan
ericah skrev:nu har jag virkat huvudet och börjat på kroppen. Tycker kroppen ser så liten/kort ut i jämförelse med huvudet, har kommit dit jag ska börja minska på kroppen. Nån som har virkat en katt och kan mäte lite så jag har nåt att utgå ifrån?
Katterna blir olika stora beroende på garn och virknål. Men generellt kan man säga att huvudet är oproportionerligt stort jämfört med kroppen. Så det är säkert rätt. :D

Igår var det stickkafé i min lokala garnbutik. Jag var inbjuden som inspiratör! :rodna:
Här är några av mina senaste amigurumi-alster.

Bild
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?