Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ericah
visslan skrev:
ericah skrev:
så bra, kollade inte så långt. Läser aldrig i den här tråden då jag inte kan virka.
Men det kanske är dags nu? :wink:
jag har verkligen försökt lära mig men det blir bara pannkaka. Alla mina försök till att virka grytlappar blír 3-kantiga missfoster. Jag tror jag håller mig till att sticka babyfiltar till sydafrika istället :wink:
Användarens profilbild
Av ericah
visslan skrev:
ericah skrev:
jag har verkligen försökt lära mig men det blir bara pannkaka. Alla mina försök till att virka grytlappar blír 3-kantiga missfoster. Jag tror jag håller mig till att sticka babyfiltar till sydafrika istället :wink:
Det funkar ju bra det med!
Fast tydligen kan man bidra även om man inte kan virka: http://hjartekatten.blogspot.com/p/bidr ... ekatt.html
såg just det och tänker bidra till en katt iaf
Användarens profilbild
Av puppan
Kaffemoster skrev:
visslan skrev:
MuuM skrev:Någon som vill vara med på det här projektet? http://hjartekatten.blogspot.com/p/sa-h ... ekatt.html
Japp. Jag är med. Letar garn just nu. :D
Jag har köpt garn nu också.
Jag har just beställt jag med. :tumup:
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
När man stickar runt så där, med fasta maskor.

Ska man göra en luftmaska mellan varje varv, för att liksom få en skarp kant där varje varv börjar, eller ska det bli mer av en spiral? (Så att det är hopplöst att se när man virkat ett varv, utan måste räkna maskor....)
Användarens profilbild
Av tk81
Kaffemoster skrev:När man stickar runt så där, med fasta maskor.

Ska man göra en luftmaska mellan varje varv, för att liksom få en skarp kant där varje varv börjar, eller ska det bli mer av en spiral? (Så att det är hopplöst att se när man virkat ett varv, utan måste räkna maskor....)

du kan göra vilket som, jag brukar virka runt i en spiral och har då en tråd i avvikande färg mellan sista och fösta maskan som får följa med upp för att hålla reda på när jag kommit runt
Av Enid
tk81 skrev:

du kan göra vilket som, jag brukar virka runt i en spiral och har då en tråd i avvikande färg mellan sista och fösta maskan som får följa med upp för att hålla reda på när jag kommit runt
Så gör jag också men använder egenpysslade stick/virkmarkörer istället för tråd.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Enid skrev:
tk81 skrev:

Så gör jag också men använder egenpysslade stick/virkmarkörer istället för tråd.
Ah, smart!:D
Användarens profilbild
Av visslan

Du menar nog virkar... :wink:

Man kan antingen sluta varje varv med en smygmaska och sedan börja på det nya varvet med en luftmaska och sedan en fastmaska i första maskan. Luftmaskan är där för att skapa rätt höjd (2 lm = 1 hst, 3 lm = 1 st etc). Den hoppar man alltid över när man avslutar varvet, dvs man gör smygmaskan i fastmaskan.

Man kan också virka i spiral, vilket betyder att man inte ser var varvet börjar. Då är det bra att använda en markör, antingen en "ring" i första maskan eller en tråd som får löpa med i första maskan på varje varv.

Med den första varianten får du en relativt osynlig skarv. Med den andra förskjuts första maskan och virkningen blir lite "skev". Så det beror på vad man ska virka, vilken variant man väljer. Om man sedan introducerar ökningar och minskningar kommer första maskan att förskjutas oavsett vilken variant man väljer.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
visslan skrev:

Du menar nog virkar... :wink:

Man kan antingen sluta varje varv med en smygmaska och sedan börja på det nya varvet med en luftmaska och sedan en fastmaska i första maskan. Luftmaskan är där för att skapa rätt höjd (2 lm = 1 hst, 3 lm = 1 st etc). Den hoppar man alltid över när man avslutar varvet, dvs man gör smygmaskan i fastmaskan.

Man kan också virka i spiral, vilket betyder att man inte ser var varvet börjar. Då är det bra att använda en markör, antingen en "ring" i första maskan eller en tråd som får löpa med i första maskan på varje varv.

Med den första varianten får du en relativt osynlig skarv. Med den andra förskjuts första maskan och virkningen blir lite "skev". Så det beror på vad man ska virka, vilken variant man väljer. Om man sedan introducerar ökningar och minskningar kommer första maskan att förskjutas oavsett vilken variant man väljer.
Jag skrev åtminstone inte genomgående sticka (vilket jag gjorde först!) Men jag missade visst att ändra ett av felskrivningarna :D

Nu har jag snart gjort halva huvudet med spiralvarianten. Jag får se till att lära mig smygmaska och prova aden varianten på kroppen :)
Användarens profilbild
Av visslan
Kaffemoster skrev: Jag skrev åtminstone inte genomgående sticka (vilket jag gjorde först!) Men jag missade visst att ändra ett av felskrivningarna :D

Nu har jag snart gjort halva huvudet med spiralvarianten. Jag får se till att lära mig smygmaska och prova aden varianten på kroppen :)
Aha! Är det en katt? :D
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
visslan skrev:
Kaffemoster skrev: Jag skrev åtminstone inte genomgående sticka (vilket jag gjorde först!) Men jag missade visst att ändra ett av felskrivningarna :D

Det ska förhoppningsvis bli det.
En ganska mycket större katt än vad jag trodde, inser jag nu....
Användarens profilbild
Av visslan
Kaffemoster skrev:
visslan skrev:

Det ska förhoppningsvis bli det.
En ganska mycket större katt än vad jag trodde, inser jag nu....

Fast jag tycker det är ganska roligt att de kan bli så olika beroende på garn och virknål. Man kan göra storebror/syster och lillebror/syster. Eller en stor katt kan få ett eget gosedjur. :friends:

Jag skulle vilja göra en i mohair, men det är så otroligt jobbigt att virka med.
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?