Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fryle skrev:
Kaffemoster skrev:Jag sitter och surfar vantmönster på ravelry, för jag ska till Marias garn senare idag...

Eller har ni några favoritvantmönster ni hinner tipsa mig om innan jag ger mig iväg? Jag vill sticka tvåfärgat.
Jag har precis stickat ett par kontstickade vantar, man stickar alltså små rutor på 6 maskor x tolv varv. Man stickar hela tiden ihop med de tidigare rutorna, så man har bara en trådände per färg i början och slutet av arbetet (plus vid tummen då). Blider kommer senare när jag även (förhoppningsvis) lyckats få till en matchande mössa efter eget hittepå inspirerat av vantmönstet. Om du söker på kontstickning hittar du säkert mönster och inspiration, det är ett jätteroligt sticksätt!
Fast jag behöver nog två trådar, annars blir de för tunna. Dessutom har jag provat på entrelac (som jag kallar det, men det är tydligen samma som näverstickning eller kontstickning (när jag väl läste rätt, och inte läste konststickning *s*))

Jag tror jag helt enkelt bestämt mig för att sticka dem långrandiga, med en tråd från var sida av nystanet. Frågan är bara hur det egentligen är med vantar utan resår. Funkar de att använda, om man lägger upp lika många maskor som man sen behöver runt själva handen....
Nå, det återstår att se, för det är nog så jag kommer att göra.
Användarens profilbild
Av glis
Kaffemoster skrev: Frågan är bara hur det egentligen är med vantar utan resår. Funkar de att använda, om man lägger upp lika många maskor som man sen behöver runt själva handen....
Nå, det återstår att se, för det är nog så jag kommer att göra.
Det går när man gör tvåändsstickat, om något blir det ju extra stumt så det går säkert utmärkt när man stickar "vanligt".
Fryle skrev:
Det låter spännande!
Jag får nog hålla mig borta från denna tråden snart. Får så mycket idéer som jag vill prova. Men jag måste virka klart tröjan jag börjat på och sedan är det hög tid att börja fila på ett mönster till kjolen och släpet till min brudklänning, det ska virkas i ett riktigt tunt fint garn tänkte jag mig. Vet inte vad som kan bli bäst någon form av silkestråd kanske?
Silke låter hemskt dyrt till ett sånt stort projekt som bara ska användas en enda gång... Jag hade nog köpt virkgarn avsett för spetsvirkning, det finns ju flera olika grovlekar.[/quote]

Ja, det kanske. Har inte tittat runt så mycket ännu.
Virkgarn som är för spetsvirkning är det de där rullarna som ser ut som stora trådrullar? Det skulle nog kunna bli bra. Enda kravet är eg att det sak bli lätt och tunt. Det var därför jag tänkt på silke.
Användarens profilbild
Av Fryle
Maddemoa skrev:
Fryle skrev:
Det låter spännande!
Jag får nog hålla mig borta från denna tråden snart. Får så mycket idéer som jag vill prova. Men jag måste virka klart tröjan jag börjat på och sedan är det hög tid att börja fila på ett mönster till kjolen och släpet till min brudklänning, det ska virkas i ett riktigt tunt fint garn tänkte jag mig. Vet inte vad som kan bli bäst någon form av silkestråd kanske?
Silke låter hemskt dyrt till ett sånt stort projekt som bara ska användas en enda gång... Jag hade nog köpt virkgarn avsett för spetsvirkning, det finns ju flera olika grovlekar.
Virkgarn som är för spetsvirkning är det de där rullarna som ser ut som stora trådrullar? Det skulle nog kunna bli bra. Enda kravet är eg att det sak bli lätt och tunt. Det var därför jag tänkt på silke.[/quote]

Ja, de ser ut som trådrullar och ofta sticker det ut en ände, så man har kvar rullen i förpackningen när man virkar, mycket praktiskt! Finns som sagt i olika grovlekar. Sen finns det förstås också de som ser mer ut som nystan och som inte är förpackade.
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
Maddemoa skrev:
Fryle skrev:
Det låter spännande!
Silke låter hemskt dyrt till ett sånt stort projekt som bara ska användas en enda gång... Jag hade nog köpt virkgarn avsett för spetsvirkning, det finns ju flera olika grovlekar.
Virkgarn som är för spetsvirkning är det de där rullarna som ser ut som stora trådrullar? Det skulle nog kunna bli bra. Enda kravet är eg att det sak bli lätt och tunt. Det var därför jag tänkt på silke.
Ja, de ser ut som trådrullar och ofta sticker det ut en ände, så man har kvar rullen i förpackningen när man virkar, mycket praktiskt! Finns som sagt i olika grovlekar. Sen finns det förstås också de som ser mer ut som nystan och som inte är förpackade.[/quote]

Åsså finns det i härvor också.
Användarens profilbild
Av Elsa
Jag har fått en beställning av Meralda! :D Hon vill att jag stickar en lila kjol åt henne. :loving: Egentligen går det ju att göra hur enkelt som helst, bara en "tub" funkar ju. Men jag skulle gärna vilja utveckla och utmana mig själv) lite mer och göra den lite klockad, eller vippig. Någon som har sett något mönster? Eller har tips på hur man kan göra?
Av Nettan
Elsa skrev:Jag har fått en beställning av Meralda! :D Hon vill att jag stickar en lila kjol åt henne. :loving: Egentligen går det ju att göra hur enkelt som helst, bara en "tub" funkar ju. Men jag skulle gärna vilja utveckla och utmana mig själv) lite mer och göra den lite klockad, eller vippig. Någon som har sett något mönster? Eller har tips på hur man kan göra?
Var inne på garnstudios sida och sökte på kjol. Fick fram några olika där men lyckades inte länka till dem.
Användarens profilbild
Av Fryle
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:Nu har jag länge suttit och drömt bland garnkorgens garner. Regnbågsgarnet finns visst i grovlekarna 6/1, 6/2, 8/1 och 8/2. Vilket har ni använt och vilken grovlek på stickor? Jag hittar ingen hänvisning om detta på deras hemsida och tycker det är svårt att räkna ut med angivelsen g/m eftersom jag just nu inte har något att jämföra med.
Om det är evillas regnbågsgarn så har jag använt 8/2, till min mössa. Glis mössa är i kaunis EQ och det är motsvarande 8/2. evillagarnet var lite ojämnt i färgfälten, alltså inte lika långt i alla färger. i mitt nystan var de blå och gula fälten mycket större än de lila och röda, tex. Man kan se det på mössan i min blogg.
Vilken storlek på stickor har ni använt?
3,5
Tack!
(Snart kan jag nog inte bärga mig längre, utan lägger in en beställning...)
Vilket blir det? Evilla eller Kauni? Såg att de hade fått in Kaunis regnbågsgarn i Lacegarn, den bilden fick mig att vilja beställa direkt. Fast bilden visar nog inte det garnet, för banderollen stämmer inte med uppgifterna om garnet :hmm:
Snart har jag nog beställt en Evilla regnbågshärva...
Nu har jag beställt den och då visade det sig att jag redan har konto där, tänk vad man glömmer...
Användarens profilbild
Av Elsa
Nettan skrev:
Elsa skrev:Jag har fått en beställning av Meralda! :D Hon vill att jag stickar en lila kjol åt henne. :loving: Egentligen går det ju att göra hur enkelt som helst, bara en "tub" funkar ju. Men jag skulle gärna vilja utveckla och utmana mig själv) lite mer och göra den lite klockad, eller vippig. Någon som har sett något mönster? Eller har tips på hur man kan göra?
Var inne på garnstudios sida och sökte på kjol. Fick fram några olika där men lyckades inte länka till dem.
Tack! Jag kollade där nu, men tyckte att de modeller som fanns var lite tråkiga. :hide:
Kanske får utgå från någon av dem och göra den lite roligare på annat sätt... :hmm: Jag får klura vidare...
Nu har jag äntligen fått hem alla mina födelsedatspresenter. :loving: Bilder finns i bloggen. Jag virkar på en restgarnsfilt igen och klurar på vad jag ska sticka efter det. Men först ska jag och maken ut och åka båt. Jag hr lovat att inte ta med mig någon stickning/virkning då. Vi ska bara umgås och ha mysigt han och jag. Lite abstinens får jag nog, undrar om jag kan få ta med mig den i bilen åtminstone. Det är ju dryga timmens bilresa enkel resa och det är ju så trist att bara sitta rakt upp och ned. 8)
Användarens profilbild
Av MuuM
Igår när pappa och skrutt var och simmade i Huddingehallen stickade jag en halsvärmare åt honom, av eget mönster. Jag hade ett fint nystan grönt garn kvar efter att jag stickat hans halsduk och min mössa. Halsduken lyckades ju morfar tappa bort :twisted: så jag har tänkt göra en ny.

Han har ju iofs en fuskpolo redan, som jag gjorde förra året, men det är ju bra med ombyte, tänkte jag, och svängde ihop en fin grön liten sak.

Glömde att min grabb inte gillar nya saker. Imorse skulle jag sätta den på honom. Han fick känna hur mjuk och fin den var. Nä! När jag kom närmare och skulle dra den över huvudet på honom nappade han åt sig sin gamla gula, röt "Hattu!" - halsduk - och snodde den snabbt på sig.

kan ju vara ett tips för maken imorgon om han inte får på honom en halsduk. Hota med den nya fina... :roll:

/MuuM
Muuminmamman skrev:Igår när pappa och skrutt var och simmade i Huddingehallen stickade jag en halsvärmare åt honom, av eget mönster. Jag hade ett fint nystan grönt garn kvar efter att jag stickat hans halsduk och min mössa. Halsduken lyckades ju morfar tappa bort :twisted: så jag har tänkt göra en ny.

Han har ju iofs en fuskpolo redan, som jag gjorde förra året, men det är ju bra med ombyte, tänkte jag, och svängde ihop en fin grön liten sak.

Glömde att min grabb inte gillar nya saker. Imorse skulle jag sätta den på honom. Han fick känna hur mjuk och fin den var. Nä! När jag kom närmare och skulle dra den över huvudet på honom nappade han åt sig sin gamla gula, röt "Hattu!" - halsduk - och snodde den snabbt på sig.

kan ju vara ett tips för maken imorgon om han inte får på honom en halsduk. Hota med den nya fina... :roll:

/MuuM
:Hahaa: Ungar!
Användarens profilbild
Av MuuM
Asereht skrev:
Muuminmamman skrev:Igår när pappa och skrutt var och simmade i Huddingehallen stickade jag en halsvärmare åt honom, av eget mönster. Jag hade ett fint nystan grönt garn kvar efter att jag stickat hans halsduk och min mössa. Halsduken lyckades ju morfar tappa bort :twisted: så jag har tänkt göra en ny.

/MuuM
:Hahaa: Ungar!
Eller hur... Idag tvingade jag på honom den vid frukostbordet. När den väl var på var han rätt nöjd. Så vi får se vilken det blir idag.

/MuuM
Användarens profilbild
Av tweed
Bild
Jag har stickat ugglor :D Mönstret till själva ugglorna har vi ju sett i tråden tidigare och själva mössan är stickad på frihand. NBV och en lokal garnaffär här i närheten har en mösstävling just nu, jag funderar faktiskt på att lämna in den på skoj :D
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?