- sön feb 22, 2009 12:23
Jag tror jag helt enkelt bestämt mig för att sticka dem långrandiga, med en tråd från var sida av nystanet. Frågan är bara hur det egentligen är med vantar utan resår. Funkar de att använda, om man lägger upp lika många maskor som man sen behöver runt själva handen....
Nå, det återstår att se, för det är nog så jag kommer att göra.
Fryle skrev:Fast jag behöver nog två trådar, annars blir de för tunna. Dessutom har jag provat på entrelac (som jag kallar det, men det är tydligen samma som näverstickning eller kontstickning (när jag väl läste rätt, och inte läste konststickning *s*))Kaffemoster skrev:Jag sitter och surfar vantmönster på ravelry, för jag ska till Marias garn senare idag...Jag har precis stickat ett par kontstickade vantar, man stickar alltså små rutor på 6 maskor x tolv varv. Man stickar hela tiden ihop med de tidigare rutorna, så man har bara en trådände per färg i början och slutet av arbetet (plus vid tummen då). Blider kommer senare när jag även (förhoppningsvis) lyckats få till en matchande mössa efter eget hittepå inspirerat av vantmönstet. Om du söker på kontstickning hittar du säkert mönster och inspiration, det är ett jätteroligt sticksätt!
Eller har ni några favoritvantmönster ni hinner tipsa mig om innan jag ger mig iväg? Jag vill sticka tvåfärgat.
Jag tror jag helt enkelt bestämt mig för att sticka dem långrandiga, med en tråd från var sida av nystanet. Frågan är bara hur det egentligen är med vantar utan resår. Funkar de att använda, om man lägger upp lika många maskor som man sen behöver runt själva handen....
Nå, det återstår att se, för det är nog så jag kommer att göra.
K -05 och B -07