Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
zandrama skrev:
kvarnvik skrev:
Nebban skrev:Ni som har stickor från Knit pro (?)
Är ni inte rädda att de i trä går av?
Jag tycker att Harmonywood är jättefina men orolig för att jag ska bryta dem. :| (Heter de Symphony wood nu förresten? )

Nån som har den i metall? Hur känns de?
JAg är inte rädd att de går av, de är ju ganska korta så det är inte så stor risk att man råkar fastna i nåt eller så. De känns starka, det är ju laminerat trä. Beställde inte Zandrama knitpros efter alla brytningar? Du kanske kan rapportera om du har lyckats bryta någon i så fall Z :wink:
Jodå, jag beställde såna, och de har inte gått av, men jag är inte helt nöjd ändå. Jag tycker de är för korta, så det blir inte riktigt bekvämt att sticka. :? :hide:
Åh, det är jag rädd för! att de ska vara pyttekorta och då kommer de konstigt i handen... Jag ska beställa en trea med kabel och prova hur jag känner... Det skulle vara så kul att hitta fina trästickor som jag trivs med och kan byta kabel på...
Användarens profilbild
Av tweed
Nebban skrev:
zandrama skrev:
kvarnvik skrev:
Nebban skrev:Ni som har stickor från Knit pro (?)
Är ni inte rädda att de i trä går av?
Jag tycker att Harmonywood är jättefina men orolig för att jag ska bryta dem. :| (Heter de Symphony wood nu förresten? )

Nån som har den i metall? Hur känns de?
JAg är inte rädd att de går av, de är ju ganska korta så det är inte så stor risk att man råkar fastna i nåt eller så. De känns starka, det är ju laminerat trä. Beställde inte Zandrama knitpros efter alla brytningar? Du kanske kan rapportera om du har lyckats bryta någon i så fall Z :wink:
Jodå, jag beställde såna, och de har inte gått av, men jag är inte helt nöjd ändå. Jag tycker de är för korta, så det blir inte riktigt bekvämt att sticka. :? :hide:
Ja, de är ju korta och borde inte gå av lika lätt.

Kan du mäta hur korta de är, så kan jag jämföra med de rundstickor jag har? Eller jag får kanske testa med ett par pennor eller pinnar eller nåt. :wink:
Själva trädelen är 9,5 cm och hela stickan fran till där kabeln börjar är ca 12,5 cm
Jag har brutit av en KnitPro sticka :? Jag vet inte exakt vad den råkat ut för. Den låg i ett fodral i min väska och när jag tog upp den var den av. Jag tycker de är sköna, men de grova stickorna känns korta. Jag beställde en i storlek 10 och den är inte så skön att sticka med. Metalldelen är längre på den men stickans totala längd är densamma så trädelen blir väldigt kort. Kanske att min bamburundsticka är snäppet skönare att sticka med, men jag är ändå jättenöjd med Knit Prosen än så länge.
Jag sitter och surfar vantmönster på ravelry, för jag ska till Marias garn senare idag...

Eller har ni några favoritvantmönster ni hinner tipsa mig om innan jag ger mig iväg? Jag vill sticka tvåfärgat.
Kaffemoster skrev:Jag sitter och surfar vantmönster på ravelry, för jag ska till Marias garn senare idag...

Eller har ni några favoritvantmönster ni hinner tipsa mig om innan jag ger mig iväg? Jag vill sticka tvåfärgat.
Er har man ju ingen nytta av!! ;-) Jag är tillbaka från min shoppingtur redan, och inte ett enda mönstertips!

Nå, nu ska jag bli av med min noro-oskuld, jag fick med mig ett nystan Noro Kureyon sockgarn som ska bli vantar - jag ska bara bestämma mig för stickor. På ravelry har jag hittat två vantmönster, det ena tycker 56 maskor och stickor 3 och det andra 64 maskor och stickor 2.25 ... jag tror jag ska sticka på 2,5-or, så frågan är hur mycket jag ska lägga upp.... Det här blir spännande!
Vackert tror jag det blir i alla fall:
noro.jpg
Användarens profilbild
Av glis
Jag har bara stickar Lovika, och det var inte det du ville försår jag. Håller just nu på med ett par långrandiga tvåänsdsstickade vantar. De blir ju helt fantastiska att ha på sig men är ganska sega att sticka. Sitter också och suktar över beskrivningen på moebiussjal... Måste ju ha något att sticka nu när jag jobbar och alla jofotextyger kommit...
Användarens profilbild
Av MuuM
glis skrev:Jag har bara stickar Lovika, och det var inte det du ville försår jag. Håller just nu på med ett par långrandiga tvåänsdsstickade vantar. De blir ju helt fantastiska att ha på sig men är ganska sega att sticka. Sitter också och suktar över beskrivningen på moebiussjal... Måste ju ha något att sticka nu när jag jobbar och alla jofotextyger kommit...
Möbius är jättekul att sticka. Jag har gjort en. Men den var jättetråkig att använda, så jag repade upp den. :Hahaa:

/MuuM
Användarens profilbild
Av glis
Muuminmamman skrev: Möbius är jättekul att sticka. Jag har gjort en. Men den var jättetråkig att använda, så jag repade upp den. :Hahaa:

/MuuM
Ojdå... Jag hade tänkt att om man stickar den tillräkligt lång kan man ha den två varv runt halsen och utnyttjar då själva Möbuissvängen till att inte få ett veck... Någon som har en idé om hur lång man i så fall behöver göra den?
Användarens profilbild
Av MuuM
glis skrev:
Muuminmamman skrev: Möbius är jättekul att sticka. Jag har gjort en. Men den var jättetråkig att använda, så jag repade upp den. :Hahaa:

/MuuM
Ojdå... Jag hade tänkt att om man stickar den tillräkligt lång kan man ha den två varv runt halsen och utnyttjar då själva Möbuissvängen till att inte få ett veck... Någon som har en idé om hur lång man i så fall behöver göra den?
Hmm. Tänker du inte fel där? Om du rätar ut möbiussvängen får du ju en likadan på andra sidan...? Och du menar att du ska lägga upp fler antal maskor? Eller? Förstår jag dig fel?

/MuuM
Användarens profilbild
Av Fryle
Kaffemoster skrev:Jag sitter och surfar vantmönster på ravelry, för jag ska till Marias garn senare idag...

Jag har precis stickat ett par kontstickade vantar, man stickar alltså små rutor på 6 maskor x tolv varv. Man stickar hela tiden ihop med de tidigare rutorna, så man har bara en trådände per färg i början och slutet av arbetet (plus vid tummen då). Blider kommer senare när jag även (förhoppningsvis) lyckats få till en matchande mössa efter eget hittepå inspirerat av vantmönstet. Om du söker på kontstickning hittar du säkert mönster och inspiration, det är ett jätteroligt sticksätt!
Användarens profilbild
Av glis
Muuminmamman skrev:
glis skrev:

/MuuM
Hmm. Tänker du inte fel där? Om du rätar ut möbiussvängen får du ju en likadan på andra sidan...? Och du menar att du ska lägga upp fler antal maskor? Eller? Förstår jag dig fel?

/MuuM
Jag sitter här och tvinnar och tvinna på en liten remsa för att förstå hur jag tänkte... Nej, det blir nog inte rätt som jag tänkte mig. För att det skall bli rätt måste remsan vridas 360 grader...
Men i alla fall: ja, jag tänkte att den i så fall måste bli längre, alltså fler maskor. När det nu inte funkar så tror jag att jag gör "originalmönstret" och ser vad jag tycker om den när den är färdig. Snnars får väl jag också repa upp...
Fryle skrev: Jag har precis stickat ett par kontstickade vantar, man stickar alltså små rutor på 6 maskor x tolv varv. Man stickar hela tiden ihop med de tidigare rutorna, så man har bara en trådände per färg i början och slutet av arbetet (plus vid tummen då). Blider kommer senare när jag även (förhoppningsvis) lyckats få till en matchande mössa efter eget hittepå inspirerat av vantmönstet. Om du söker på kontstickning hittar du säkert mönster och inspiration, det är ett jätteroligt sticksätt!
Det låter spännande!
Jag får nog hålla mig borta från denna tråden snart. Får så mycket idéer som jag vill prova. Men jag måste virka klart tröjan jag börjat på och sedan är det hög tid att börja fila på ett mönster till kjolen och släpet till min brudklänning, det ska virkas i ett riktigt tunt fint garn tänkte jag mig. Vet inte vad som kan bli bäst någon form av silkestråd kanske?
Användarens profilbild
Av Fryle
Maddemoa skrev:
Fryle skrev: Jag har precis stickat ett par kontstickade vantar, man stickar alltså små rutor på 6 maskor x tolv varv. Man stickar hela tiden ihop med de tidigare rutorna, så man har bara en trådände per färg i början och slutet av arbetet (plus vid tummen då). Blider kommer senare när jag även (förhoppningsvis) lyckats få till en matchande mössa efter eget hittepå inspirerat av vantmönstet. Om du söker på kontstickning hittar du säkert mönster och inspiration, det är ett jätteroligt sticksätt!
Det låter spännande!
Jag får nog hålla mig borta från denna tråden snart. Får så mycket idéer som jag vill prova. Men jag måste virka klart tröjan jag börjat på och sedan är det hög tid att börja fila på ett mönster till kjolen och släpet till min brudklänning, det ska virkas i ett riktigt tunt fint garn tänkte jag mig. Vet inte vad som kan bli bäst någon form av silkestråd kanske?
Silke låter hemskt dyrt till ett sånt stort projekt som bara ska användas en enda gång... Jag hade nog köpt virkgarn avsett för spetsvirkning, det finns ju flera olika grovlekar.
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:Nu har jag länge suttit och drömt bland garnkorgens garner. Regnbågsgarnet finns visst i grovlekarna 6/1, 6/2, 8/1 och 8/2. Vilket har ni använt och vilken grovlek på stickor? Jag hittar ingen hänvisning om detta på deras hemsida och tycker det är svårt att räkna ut med angivelsen g/m eftersom jag just nu inte har något att jämföra med.
Om det är evillas regnbågsgarn så har jag använt 8/2, till min mössa. Glis mössa är i kaunis EQ och det är motsvarande 8/2. evillagarnet var lite ojämnt i färgfälten, alltså inte lika långt i alla färger. i mitt nystan var de blå och gula fälten mycket större än de lila och röda, tex. Man kan se det på mössan i min blogg.
Vilken storlek på stickor har ni använt?
3,5
Tack!
(Snart kan jag nog inte bärga mig längre, utan lägger in en beställning...)
Vilket blir det? Evilla eller Kauni? Såg att de hade fått in Kaunis regnbågsgarn i Lacegarn, den bilden fick mig att vilja beställa direkt. Fast bilden visar nog inte det garnet, för banderollen stämmer inte med uppgifterna om garnet :hmm:
Snart har jag nog beställt en Evilla regnbågshärva...
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?