Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Lydia
Helene-Gia skrev:
annelie skrev:
anpa skrev:Dum fråga kanske, men måste man ha bomullstråd, eller kan man ha polyester (funkar det i micron)?
jag hade nog polyestertråd, men jag vet inte om det är bra eller inte...
Tror inte polyestertråden spelar så stor roll i sammanhanget
Någon som provat med polyester som vet att det funkar.. Funderar på att göra vetevärmare men har polyestertråd på min overlock, orkar inte joxa med att trä om till smårullar med bomull..
Av Jinxan
Cillan skrev:
millla skrev:
JinxLinda skrev:Nu är mina vetevärmare helt klara och inslagna tillsammans med instruktioner.

Vikta på hälften och omknutna med ett rött band (med något på) och sen instruktionerna runt bandet :)
P1190678.jpg

Instruktionerna, två på svenska och en på finska! :)
P1190677.jpg

Tror inte att någon av de som ska få dem i julklapp kommer se detta!

A just det!
Texten på instruktionerna är min egen font! Har gjort de alldeles själv och är ungefär som min riktiga skrivstil :)
:urule:
Jösses! Vad du är duktig! Vilken superjulklapp, jag hade blivit jätteglad för en sån! :tumup:
Jag med!! Jag har en men den är som en stor korv. Ditt mönster var ju jättemycket bättre. Finns det någon möjlighet att få mönstret eller är det egengjort?

Undrar hur man skulle kunna göra till fötterna och hur mycket vete det går åt? Jag är alltid så superkall om fötterna.
Mina är ungefär som falukorvar, fast lite tillplattade och inte lika svängda, en banan kanske :hmm: ?
Senaste numret av Allt om handarbete hade mönstret :tumup:

Jag vet faktiskt inte om jag hade bomullstråd eller polyester ska kolla upp det
Av Winissa
Wow! Vilka snygga tyger du har på dina, JinxLinda! Och proffsigt med band och instruktioner! Vad har du skrivit i instruktionerna? Får jag härma? :rodna:
Usch mina ser ju skittrista ut i jämförelse, men jag hade ju tänkt ha snyggare tyg som fodral. Men det verkar ju gå åt skogen med det så de får väl se ut som de gör. :roll: Jag hade tänkt att jag skulle försöka sätta knappar/kardborrband en bit i ytterkanten av "korven". Men tyget blir bara knöligt och sömmarna blir fula. Jag fattar inte hur jag ska få till det! :hopmad: Är det nån som kan hjälpa mig med idéer? Eller mönster för all del! Jag gillar mönster, är för kass för att sy på frihand.
Av Winissa
anpa skrev:Wow JinxLinda!!! :tumup:

Jag har köpt mig gult linnetyg som svärmor ska få en vetekudde i. Men nu läste jag att de flesta har bomull innerst.. Tror ni det går bra att ha linnetyg till själva vetekudden?
Linne är perfekt! Det står i det här mönstret som jag och JinxLinda har sytt ifrån att det ska vara linne. Vad jag förstått så bomull det näst bästa.
Av Winissa
Lydia skrev:
Helene-Gia skrev:
annelie skrev:
anpa skrev:Dum fråga kanske, men måste man ha bomullstråd, eller kan man ha polyester (funkar det i micron)?
jag hade nog polyestertråd, men jag vet inte om det är bra eller inte...
Tror inte polyestertråden spelar så stor roll i sammanhanget
Någon som provat med polyester som vet att det funkar.. Funderar på att göra vetevärmare men har polyestertråd på min overlock, orkar inte joxa med att trä om till smårullar med bomull..
Kanske en knäpp idé men kan man inte prova att lägga in lite lös tråd i micron och se vad som händer? :hide: Eller det kanske är svårt att avgöra om tråden krymper och så förstås, men man märker i alla fall om det börjar brinna i den... hoppas jag.
Användarens profilbild
Av Lydia
Vilka mått har ni gjort vetekuddarna? Någon som provat att göra en sån där vetevärmare som man kan "spänna fast" runt magen om man har ryggont eller mensvärk?
Av Jinxan
Winissa skrev:Wow! Vilka snygga tyger du har på dina, JinxLinda! Och proffsigt med band och instruktioner! Vad har du skrivit i instruktionerna? Får jag härma? :rodna:
Usch mina ser ju skittrista ut i jämförelse, men jag hade ju tänkt ha snyggare tyg som fodral. Men det verkar ju gå åt skogen med det så de får väl se ut som de gör. :roll: Jag hade tänkt att jag skulle försöka sätta knappar/kardborrband en bit i ytterkanten av "korven". Men tyget blir bara knöligt och sömmarna blir fula. Jag fattar inte hur jag ska få till det! :hopmad: Är det nån som kan hjälpa mig med idéer? Eller mönster för all del! Jag gillar mönster, är för kass för att sy på frihand.
Tygerna kommer ifrån IKEA och heter Katarina (det på ovansidan) Sofa (på undersidan såklart) :D 100% bomull. Dom är mycket snyggare på riktigt än på nätet, på ikea.se ser de riktigt dassiga ut.

Instruktionerna (behöver du dem på finska är det bara att hojta till)
Vetevärmare
Värm vetekudden cirka 2 minuter i micron (på 650watt) och placera den sedan där den gör bäst nytta.

Lägg in vetevärmaren i frysen en stund om du behöver ett svalkande omslag eller använd den vid till exempel migrän, svullna leder eller kanske feber

Jag upptäckte nu att jag faktiskt har sytt med polyestertråd och (peppar peppar) så har det fungerat trots microkörningar.

Lydia skrev:Vilka mått har ni gjort vetekuddarna? Någon som provat att göra en sån där vetevärmare som man kan "spänna fast" runt magen om man har ryggont eller mensvärk?
50x30 tror jag det står i tidningen :hmm: Kan kolla i morgon!

Mamma har en liten vetekudde ca 15x20 kanske, som hon har i en slags hållare, fungerar rätt bra, men det är långa sträckor med kardborrband för att den ska hållas stängd med tyngden från vetekudden
Användarens profilbild
Av He.ma
Jag blev oxå smittad...sydde tre stycken (efter mönster fr Allt om handarbete). Det ska bli julklappar till två av mina svägerskor + till svågerns fru. Satte oxå fast små lappar på varje skrev hur länge de ska värmas på ett ungefär och att vetet var från deras far/svärfar :wink: . Bild kommer om jag orkar ladda över bilder fr kameran :roll:
Användarens profilbild
Av Lydia
är vetet med skal som man köper? Undra om fullkornsris funkar istället? Vi har en massa ris kvar i en säck hemma..
Av Winissa
anpa skrev:
vetekuddar.jpg
Såhär blev mina (har inte fyllt dem än).
Snygga! Ser stilrena ut och proffsigt med namnlappar på! :tumup:

Det är jättekul att se bilder! Hoppas att fler vill visa!
Av Winissa
Lydia skrev:är vetet med skal som man köper? Undra om fullkornsris funkar istället? Vi har en massa ris kvar i en säck hemma..
Mina vetekorn från Granngården är hela med skal på. Vet tyvärr inte om det funkar med ris.
Användarens profilbild
Av emindy
Lydia skrev:är vetet med skal som man köper? Undra om fullkornsris funkar istället? Vi har en massa ris kvar i en säck hemma..
När min sambo brände vetet i min vetekudde ersatte jag det med grötris och den har funkat jättebra! Fullkornsris borde funka ungefär lika bra.
Användarens profilbild
Av Lydia
emindy skrev:
När min sambo brände vetet i min vetekudde ersatte jag det med grötris och den har funkat jättebra! Fullkornsris borde funka ungefär lika bra.
det är (rött) råris jag har förresten, kom jag på igår när jag skulle sova :Hahaa:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?