Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Bubbi skrev:
Muuminmamman skrev:
Nebban skrev:Nån annan som gör som jag; köper en massa garn och SEN försöker bestämma vad det ska bli. :roll:

*gjorde nyss en beställning hos lienes igen*
Du menar att det finns folk som bara köper garn när de vet vad de ska sticka? Det tror jag inte på. ;-)

/MuuM
:hello:
Jag köper bara garn när jag vet vad jag ska sticka. Förutom när jag köpte det gröna nystanet på knitlab, då hade jag en vag tanke om benvärmare, men bara vag
Är du en så´n där som gör ett projekt helt klart innan du börjar på nästa också? :lol:

Hej på er förresten, jag läser mest här - stickar inte så värst mycket just nu.
Kaffemoster skrev:En filosofisk fråga....

Om man stickar med ett garn på stickor 2, om man då tar dubbelt garn - blir det samma stickfasthet om man stickar på stickor 4?

.... och om man stickar med fyrdubbelt garn, borde man ta stickor 8?

Jag funderar nämligen på att sticka en skurtrasa av samma garn som jag gjort disktrasor med, men jag tänker inte sticka en skurtrasa på tvåonhalvor.....
Har klurat lite inågra dagar ang detta och fick nyss (när jag kollade på garner på tradera, som om inte alla påsar med garnen och påbörjade projekt räcker :oops: ) en snillerblixt....

Borde väl gå att räkna ut med hjälp av metergarn/100gram.
Om man vill ha stickor 5 så kollar man på andra garner med den rekommenderade stickstorleken och jämför hur många trådar man behöver för att få samma vikt/antalet gram. :roll: Känner att förklaringen blev sådär, lät mycket enklare och bätte i huvudet än i skrift.
Användarens profilbild
Av ellla
Nettan skrev:

Om man stickar med ett garn på stickor 2, om man då tar dubbelt garn - blir det samma stickfasthet om man stickar på stickor 4?

Jag funderar nämligen på att sticka en skurtrasa av samma garn som jag gjort disktrasor med, men jag tänker inte sticka en skurtrasa på tvåonhalvor.....
Har klurat lite inågra dagar ang detta och fick nyss (när jag kollade på garner på tradera, som om inte alla påsar med garnen och påbörjade projekt räcker :oops: ) en snillerblixt....

Om man vill ha stickor 5 så kollar man på andra garner med den rekommenderade stickstorleken och jämför hur många trådar man behöver för att få samma vikt/antalet gram. :roll: Känner att förklaringen blev sådär, lät mycket enklare och bätte i huvudet än i skrift.
Om stickfastheten skulle bli samma, skulle det ju bli väldigt kompakt... Däremot kanske den skulle kunna dubblas?? Fast tyvärr tror jag inte att det är så enkelt...
Samma det här med meter/100 gram, det funkar ju hyfsat! men garner är ju olika fluffiga med! Exempel, jag får lite större stycke om jag stickar med mohair jämfört med mer kompakta garner på samma stickor... Fast det kankse man inte sak få?? kan ju ha att göra med min trådspänning med!
Av Ponyo
Amaltea skrev:
Bubbi skrev:
Muuminmamman skrev:
Nebban skrev:Nån annan som gör som jag; köper en massa garn och SEN försöker bestämma vad det ska bli. :roll:
Du menar att det finns folk som bara köper garn när de vet vad de ska sticka? Det tror jag inte på. ;-)
/MuuM
Jag köper bara garn när jag vet vad jag ska sticka. Förutom när jag köpte det gröna nystanet på knitlab, då hade jag en vag tanke om benvärmare, men bara vag
Är du en så´n där som gör ett projekt helt klart innan du börjar på nästa också? :lol:

Ja :oops:
Gör inte alla det? :roll: ;)
Av Ponyo
JinxLinda skrev:Jag försöker sticka klart en sak innan jag böjar på nästa, annars får jag inte plats. Då vimlar det över med UFO's :roll:
Om jag stickar på något riktigt stort så kan jag gå emellan med något litet, för att bryta av. Men då fortsätter jag direkt med det stora igen efter det.
JinxLinda skrev:Jag försöker sticka klart en sak innan jag böjar på nästa, annars får jag inte plats. Då vimlar det över med UFO's :roll:
Försöka duger 8)

Jag är expert på det där - har säkert ett dussin påbörjade grejer liggandes :oops:
Är ju alltid så ivrig att börja med det där nya :app:
Jag fattade förresten ett principbeslut för ett tag sedan - att sticka upp eller göra mig av med allt garn jag har hemma innan jag köper något nytt........

:Hahaa:

Hur länge tror ni det höll i sig?
Klar man bara handlar garn man vet vad det skall bli och att bara göra en sak itaget....Önskar jag gjorde så.

Har 2 varianter av sokor påbörjade, ett par vantar och som om inte det var nog började jag på en mössa idag. :oops:
Och garnköp :oops: :oops: :oops: det är jättesvårt att inte handla massor och ofta :oops: . Det är säkert ett par kilo garn som liggertill sig iväntan på tiden. Och det blir bara mer och mer. :oops:
Nettan skrev:Klar man bara handlar garn man vet vad det skall bli och att bara göra en sak itaget....Önskar jag gjorde så.

Har 2 varianter av sokor påbörjade, ett par vantar och som om inte det var nog började jag på en mössa idag. :oops:
Och garnköp :oops: :oops: :oops: det är jättesvårt att inte handla massor och ofta :oops: . Det är säkert ett par kilo garn som liggertill sig iväntan på tiden. Och det blir bara mer och mer. :oops:
Ett par kilo?
Jag har nog en halv kubikmeter eller så :roll:
Brås på min mor hon är ännu värre.
Amaltea skrev:
Försöka duger 8)

Jag är expert på det där - har säkert ett dussin påbörjade grejer liggandes :oops:
Är ju alltid så ivrig att börja med det där nya :app:
Oftast brukar jag lyckas rätt bra, men ibland kan man bara inte låta bli det där nya 8)
ellla skrev:
Nettan skrev:

Om stickfastheten skulle bli samma, skulle det ju bli väldigt kompakt... Däremot kanske den skulle kunna dubblas?? Fast tyvärr tror jag inte att det är så enkelt...
Samma det här med meter/100 gram, det funkar ju hyfsat! men garner är ju olika fluffiga med! Exempel, jag får lite större stycke om jag stickar med mohair jämfört med mer kompakta garner på samma stickor... Fast det kankse man inte sak få?? kan ju ha att göra med min trådspänning med!
Skall försöka förklara hur jag tänkte.

Tittade i Drops garnöversikt och tänker såhär: Där står att 4 trådar u kategori A är samma som en tråd i kategoori E. I kategori A är det stickor 3,5 som rekommenderas och i E är det stickor 7-9.
Ullen i A är 180 meter och i E 50 meter/50 gram. Om man delar de 180 på 4 så blir det 45 meter och alltså nästan samma som 50.

Annars kan man ju alltid sticka provlappar. (Men det är inte så jättekul alla gånger.)
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:
Amaltea skrev:
Bubbi skrev:
Muuminmamman skrev:
/MuuM

Ja :oops:
Gör inte alla det? :roll: ;)
:Hahaa: *rotfl*

Försöker hämta mig... Tittar på garnkartongen... :Hahaa:

Du är unik. ;-)

/MuuM
Användarens profilbild
Av MuuM
Måste lära mig att inte göra precis som Bubbi säger. ;-) Jag kommer aldrig bli klar med den här dumma tröjan. Den var finfin, tills jag kom på att jag skulle repa upp ärmarna nedifrån för att Sniffas tyckte de var för tajta. Det tar ju ÅÅÅÅÅÅR! De där dumma aviga maskorna är ju hopplösa. :evil:

*repar vidare* Har bara fått upp halva mudden på ena ärmen än så länge. *djup suck*

/MuuM - hon utan tålamod, ni vet...
Av Ponyo
Muuminmamman skrev:Måste lära mig att inte göra precis som Bubbi säger. ;-) Jag kommer aldrig bli klar med den här dumma tröjan. Den var finfin, tills jag kom på att jag skulle repa upp ärmarna nedifrån för att Sniffas tyckte de var för tajta. Det tar ju ÅÅÅÅÅÅR! De där dumma aviga maskorna är ju hopplösa. :evil:

*repar vidare* Har bara fått upp halva mudden på ena ärmen än så länge. *djup suck*

/MuuM - hon utan tålamod, ni vet...
Du får lämna in dem till mig istället.
:this: Du får dock inte glömma att jag varnat om att resårstickning är jobbigt att repa upp nedifrån. :this:
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?