Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
McMorrigan skrev:Woow! Vilken tråd! :D :urule:
Här kikar man in på sb bara för att jag är sugen på att sy ett gäng tygbindor till mig själv och Mimpen sa att de fanns en tråd här. :tumup:

Eftersom jag har en hel del tyger (läs ett helt rum) hemma tänkte jag försöka använda mig så mkt som möjligt av det jag har. :roll:

För min egen skull försöker jag sammanfatta lite hur en binda kan se ut. Tala gärna om ifall jag tänker rätt!

*Flanell eller bomull i lagret närmast kroppen.
*Mellanskikt= ett eller två lager microfleece. (tex klippa sönder städtrasor?)
*Ytterskikt= Fleece eller Pul. (Funkar flanell?)

Är jag på rätt spår? :mrgreen:
Haha, jag har nyligen skrivit typ världens längsta inlägg om tyger till bindor i min blogg, det är nog ingen som orkar läsa det :oops: .

Ja :lol: , du är inne på rätt spår! Men flanell till ytterskikt ska du nog bara ha i trosskydden. Och själv använder jag inte microfleece i mellanskiktet, men du tänker nog på microfrotté som finns i städtrasor, fast jag använder inte det heller, jag är flanellfantast, men det verkar vara en smaksak, möjligtvis även en fråga om hur man blöder.
Av mly
Jenny med Emiliten skrev:
Här kikar man in på sb bara för att jag är sugen på att sy ett gäng tygbindor till mig själv och Mimpen sa att de fanns en tråd här. :tumup:

Eftersom jag har en hel del tyger (läs ett helt rum) hemma tänkte jag försöka använda mig så mkt som möjligt av det jag har. :roll:

För min egen skull försöker jag sammanfatta lite hur en binda kan se ut. Tala gärna om ifall jag tänker rätt!

Haha, jag har nyligen skrivit typ världens längsta inlägg om tyger till bindor i min blogg, det är nog ingen som orkar läsa det :oops: .

Ja :lol: , du är inne på rätt spår! Men flanell till ytterskikt ska du nog bara ha i trosskydden. Och själv använder jag inte microfleece i mellanskiktet, men du tänker nog på microfrotté som finns i städtrasor, fast jag använder inte det heller, jag är flanellfantast, men det verkar vara en smaksak, möjligtvis även en fråga om hur man blöder.

Jo då det är läst! Toppen bra inlägg!
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Jenny med Emiliten skrev:

:lol:
Aha! Ska kika in där om en stund :D
Menar du att du har flanell i mellanskikten också? Hur många lager har du då? Varför tycker du inte om microfleece eller frotté?
Har du fleece som ytskikt i stället då? :hmm:
Eller det kanske står i din blogg alltihopa? :rodna:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
[quote="McMorriganAha! Ska kika in där om en stund :D
Menar du att du har flanell i mellanskikten också? Hur många lager har du då? Varför tycker du inte om microfleece eller frotté?
Har du fleece som ytskikt i stället då? :hmm:
Eller det kanske står i din blogg alltihopa? :rodna:[/quote]

Flanell i mellanskikten, ja. Hur många lager beror på hur tjock det är.

Microfleece suger inte särskilt bra så det har jag bara som fuktspärr i tygbindor och trosskydd (det kan även vara närmast huden).

Microfrotté har jag bara använt till blöjinlägg, det suger bra men är läbbigt att sy i och så säger de att det luktar illa efter ett tags användning (har använt alldeles för lite för att kunna avgöra). Det är helt enkelt inget jag fastnat för. Att jag ändå använt lite beror på att jag hittade en handduk i mf på Läkarmissionen. Jag älskar loppistyger och återbruk (som de flesta här). Det står inte så mycket om microfrotté på min blogg heller. Det blev långt nog ändå. :-)
Av jojjana

Ja :lol: , du är inne på rätt spår! Men flanell till ytterskikt ska du nog bara ha i trosskydden. Och själv använder jag inte microfleece i mellanskiktet, men du tänker nog på microfrotté som finns i städtrasor, fast jag använder inte det heller, jag är flanellfantast, men det verkar vara en smaksak, möjligtvis även en fråga om hur man blöder.[/quote]

superbra inlägg du har på din blogg.. såg den strax efter du lagt upp den när jag googlade..
skrivit ut den och "läst på" :-D
TACK för att du delar med dig! :blomma:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Alltså... jag sitter o surfar runt och detta är ju en djungel! :lol:
En del har ju fleece som spärrskick, eller hur? Varför har man det till ytskick också då? Suger det verkligen upp mensblodet, eller blir det liksom liggande utanpå? Håller fleecen tätt?

Funkar det med fleece i typ "billig ikea filts-kvalitet" eller ska det vara ngn annan sort?

Har sett att en del har velour i ytskikt. Varför?

Åhhh, vad dryg jag är...... :mrgreen: :Hahaa:

Om det är ngn som sitter på bitar av fina flaneller eller pul så byter/köper jag gärna :) :tumup:
Av mly
McMorrigan skrev:Alltså... jag sitter o surfar runt och detta är ju en djungel! :lol:
En del har ju fleece som spärrskick, eller hur? Varför har man det till ytskick också då? Suger det verkligen upp mensblodet, eller blir det liksom liggande utanpå? Håller fleecen tätt?

Funkar det med fleece i typ "billig ikea filts-kvalitet" eller ska det vara ngn annan sort?

Om det är ngn som sitter på bitar av fina flaneller eller pul så byter/köper jag gärna :) :tumup:
Fleece är ok som spärrskikt i bindor, men inte lika bra som pul. Har själv aldrig sytt med fleece som spärrskikt.
Ska nog fungera med billig ikea filt också.

Däremot suger inte vanlig syntetfleece upp mensblod så om du har läst om fleece som ytskikt så är det nog bambufleece, det använder jag i mina bindor men som ytskikt använder jag flanell, har även provat med bambu velour och det är jätte mjukt att ha emot de känsliga delarna, men väldigt svårt att sy i.

Mitt tips är alltså från kroppen och ut flanell, bambuvelour/bambufrotte/bomullsfrotte eller liknande uppsugande material i två eller tre lager och ytters pul.

Å du, du är inte alls dryg, för ett litet tag sedan satt jag med alla dessa frågor och fattade ingenting!! Det är en djungel och man får nog hitta det som passar en själv bäst...
Användarens profilbild
Av McMorrigan
emmy_ackevik skrev:
McMorrigan skrev:Alltså... jag sitter o surfar runt och detta är ju en djungel! :lol:

Fleece är ok som spärrskikt i bindor, men inte lika bra som pul. Har själv aldrig sytt med fleece som spärrskikt.
Ska nog fungera med billig ikea filt också.

Däremot suger inte vanlig syntetfleece upp mensblod så om du har läst om fleece som ytskikt så är det nog bambufleece, det använder jag i mina bindor men som ytskikt använder jag flanell, har även provat med bambu velour och det är jätte mjukt att ha emot de känsliga delarna, men väldigt svårt att sy i.

Mitt tips är alltså från kroppen och ut flanell, bambuvelour/bambufrotte/bomullsfrotte eller liknande uppsugande material i två eller tre lager och ytters pul.

Å du, du är inte alls dryg, för ett litet tag sedan satt jag med alla dessa frågor och fattade ingenting!! Det är en djungel och man får nog hitta det som passar en själv bäst...
:urule:

Tack! Ska provsy ngr med billig ikeafilt just eftersom jag har. Men jag har beställt PUL också. Men det är ju roligare att göra dummies i billigt material :wink:

:wink: ler frågor kommer säkert! 8)
Användarens profilbild
Av Titinea
Hmm.. beställde hem mer flanell från landet i väst och fick tull... Så ett tips är att beställa under värde 240 kronor. Då är det sk mindervärdes paket och får inte tull. Jag hamnade nog bara en femtilapp över och fick betala... Hoppas de kommer fram till mig snart... :)
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Titinea skrev:Hmm.. beställde hem mer flanell från landet i väst och fick tull... Så ett tips är att beställa under värde 240 kronor. Då är det sk mindervärdes paket och får inte tull. Jag hamnade nog bara en femtilapp över och fick betala... Hoppas de kommer fram till mig snart... :)
Var beställde du ifrån?
Användarens profilbild
Av Titinea
McMorrigan skrev:
Titinea skrev:Hmm.. beställde hem mer flanell från landet i väst och fick tull... Så ett tips är att beställa under värde 240 kronor. Då är det sk mindervärdes paket och får inte tull. Jag hamnade nog bara en femtilapp över och fick betala... Hoppas de kommer fram till mig snart... :)
Var beställde du ifrån?
Jag beställde från fabric.com den 17 okt och paketet står redan och väntar på mig. Men på UPS, så jag får se när jag kan få tag i det.. :hmm:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Titinea skrev:
McMorrigan skrev:
Var beställde du ifrån?
Jag beställde från fabric.com den 17 okt och paketet står redan och väntar på mig. Men på UPS, så jag får se när jag kan få tag i det.. :hmm:
Oj, vad mkt fint!

Jag kunde inte hitta ngn lista på portoavgifter...... Vad fick du betala i frakt? :D
Användarens profilbild
Av Titinea
McMorrigan skrev:
Titinea skrev:
McMorrigan skrev:
Var beställde du ifrån?
Oj, vad mkt fint!

Jag kunde inte hitta ngn lista på portoavgifter...... Vad fick du betala i frakt? :D
135 kronor för 5 yard tyg... :)
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Titinea skrev:
McMorrigan skrev:
Titinea skrev:
McMorrigan skrev:
Var beställde du ifrån?
Oj, vad mkt fint!

135 kronor för 5 yard tyg... :)
Det är ju inte alls dyrt. Tack för tipset! :tumup:
Användarens profilbild
Av Perovskaija
Jag tassar och längtar tills jag får mens igen! Vilka fantastiska bindor ni syr. Och jippi, jag har TRE döttrar! Skriver upp "sy bindor" på göra-listan :notes:
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?