Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av visslan
Cillan skrev:Tack alla för tips om mormorsrutan när jag inte får ihop det. Ska prova lite till men jobbar natt hela helgen så det har inte blivit så många varv på den än. Jag har funderat på om man skulle kunna göra den mer lång än fyrkantig om man gör fler på sidorna mitt emot varandra men tror nog att den bara skulle bli konstig men det hade varit fint som duk på vårat soffbord. Är det ingen som har något svenskt mönster på någon annan slags mormorsruta att dela med sig av? Det skulle vara kul att prova en annan modell.
Du kan kolla på min blogg (http://toveb.typepad.com) en bit ner i högra marginalen. Där har jag lagt upp några beskrivningar som jag använt på en kurs. Jag har fler idéer, så det kommer nog fler mönster, bl.a. på en rektangulär version.
Användarens profilbild
Av Cillan
visslan skrev:
Cillan skrev:Tack alla för tips om mormorsrutan när jag inte får ihop det. Ska prova lite till men jobbar natt hela helgen så det har inte blivit så många varv på den än. Jag har funderat på om man skulle kunna göra den mer lång än fyrkantig om man gör fler på sidorna mitt emot varandra men tror nog att den bara skulle bli konstig men det hade varit fint som duk på vårat soffbord. Är det ingen som har något svenskt mönster på någon annan slags mormorsruta att dela med sig av? Det skulle vara kul att prova en annan modell.
Du kan kolla på min blogg (http://toveb.typepad.com) en bit ner i högra marginalen. Där har jag lagt upp några beskrivningar som jag använt på en kurs. Jag har fler idéer, så det kommer nog fler mönster, bl.a. på en rektangulär version.
Ååå jag hittade. Tack så mycket!!

Men måste fråga en sak. Vad är en "sliding loop" till för? Hoppas jag fattar hur man gör sen när jag väl sitter där med garn och virknål för utan fattar jag inget alls men så är ju klockan oxå 02.10 på natten, å andra sidan måste jag hålla mig vaken till 09.00 innan jag är i säng (om tågen går som de ska), jobbar natt. Ibland har jag med mig garn och virknål till jobbet men nu när det är calicitider vågar jag inte om jag får basiller på det.
Användarens profilbild
Av visslan
Cillan skrev:
visslan skrev:
Ååå jag hittade. Tack så mycket!!

Men måste fråga en sak. Vad är en "sliding loop" till för? Hoppas jag fattar hur man gör sen när jag väl sitter där med garn och virknål för utan fattar jag inget alls men så är ju klockan oxå 02.10 på natten, å andra sidan måste jag hålla mig vaken till 09.00 innan jag är i säng (om tågen går som de ska), jobbar natt. Ibland har jag med mig garn och virknål till jobbet men nu när det är calicitider vågar jag inte om jag får basiller på det.
Man kan säga att det finns tre sätt att börja en ruta eller rundel:
1. virka ett antal luftmaskor och slut dem till en ring med en smygmaska
2. gör en magisk ring (eller sliding loop)
3. virka två luftmaskor och börja sedan med första varvet i den första luftmaskan

Jag skulle säga att 1:an ger en bra ring som dock är rätt oflexibel och därför kan bli antingen för stor eller för liten.
2:an kan man reglera mycket bra och dra åt riktigt tätt. 3:an funkar ungefär som 2:an, men man får oftast bara plats med ett lite mindre antal maskor på första varvet.
Av tumbler
visslan, kan du inte komma hem och bo hos mig och lära mig allt om att virka? :lol:
Användarens profilbild
Av visslan
Sagas mamma skrev:visslan, kan du inte komma hem och bo hos mig och lära mig allt om att virka? :lol:
Haha! Självklart. Bara jag får lite brownies och gott te. :Hahaa:
Av tumbler
visslan skrev:
Sagas mamma skrev:visslan, kan du inte komma hem och bo hos mig och lära mig allt om att virka? :lol:
:notes: :lol:
Användarens profilbild
Av Cillan
visslan skrev:
Kan du inte bo hos mig oxå en liten stund?? Jag har te från London om det kan låta lockande :Hahaa:
Användarens profilbild
Av visslan
Cillan skrev:
visslan skrev:
Kan du inte bo hos mig oxå en liten stund?? Jag har te från London om det kan låta lockande :Hahaa:
Hm...nu blev det svårt. :hmm: Ja, vilkens sort?
Användarens profilbild
Av Cillan
visslan skrev:
Cillan skrev:
visslan skrev:
Hm...nu blev det svårt. :hmm: Ja, vilkens sort?
Earl Grey eller english breakfast :mums: (det är mest de sorterna som finns i London vad vi såg, inte så många olika sorter som i Sverige med massa frukter och grejer i, fast vi kanske inte hittade de allra största butikerna).
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag har gjort en mormorsruta nu utav visslans beskrivning men så ville jag ha den stor för att ha som duk. Det blev dock inte riktigt rätt :hmm:, tror jag ökade förlite för den rackans duken blev en skål de sista varven men passade då perfekt i brödkorgen. Ibland blir det bra fast det blir fel :D.

Ida ghar jag precis fått hem bambugarn som jag ska prov att göra disktrasor av. Är inte riktigt nöjd med lingarnet då jag tycker det suger åt sig för lite vatten och bomull torkar för sakta. Blandat bomull- och lingarn tycker jag inte är helt lätt att hitta och ta en tråd av varje blir för tjockt. Har provat drops blandade men tycker inte om det. Hoppas att bambu funkar. Det var väldigt fina färger i alla fall.
Användarens profilbild
Av Empatikan
Cillan skrev:Jag har gjort en mormorsruta nu utav visslans beskrivning men så ville jag ha den stor för att ha som duk. Det blev dock inte riktigt rätt :hmm:, tror jag ökade förlite för den rackans duken blev en skål de sista varven men passade då perfekt i brödkorgen. Ibland blir det bra fast det blir fel :D.

Ida ghar jag precis fått hem bambugarn som jag ska prov att göra disktrasor av. Är inte riktigt nöjd med lingarnet då jag tycker det suger åt sig för lite vatten och bomull torkar för sakta. Blandat bomull- och lingarn tycker jag inte är helt lätt att hitta och ta en tråd av varje blir för tjockt. Har provat drops blandade men tycker inte om det. Hoppas att bambu funkar. Det var väldigt fina färger i alla fall.
:tumup: :lol:
Bambu fungerar finfint som disktrasor.
Av Sofie
Sagas mamma skrev:Läste bambugarn som Bakugan. :fnissa:
Och jag som hamburgarn, var väl hungrig :lol:
Av tumbler
Sofie skrev:
Sagas mamma skrev:Läste bambugarn som Bakugan. :fnissa:
Och jag som hamburgarn, var väl hungrig :lol:
:mums: :lol:
Användarens profilbild
Av Asereht
Cillan skrev:Jag önskar det fanns en bok med alla möjliga olika mormorsrutor i, på svenska. Jag förstår verkligen inte de engelska beskrivningarna och skulle därför vilja ha en bok med enbart alla möjliga mormorsrutor. Man kan ju använda dem till så mycket och jag kan bara den vanliga.
På den här sidan finns beskrivningar på en massa olika rutvarianter, mormorsrutor, farmorsrutor osv. :)
http://web.comhem.se/~u98400668/knepoknap.html

Här finns en bra basicbeskrivning.
http://mormorsrutor.lindstromfamily.se/

Om du redan blivit tipsad om de här sidorna så är det bara att ignorera mitt inlägg. 8)
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?