Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Jinxan
Nu har jag stickat lite

Ett par benvärmare, som tyvärr är lite för smala. Men de fungerar ändå :D
Bild

Och sen eftersom jag inte hade rätt rundsticka, så gjorde jag en halsduk också, i samma garn som benvärmarna:
Bild

Nu får jag dock vänta tills jag får pengar och sen köpa en rundsticka
En filosofisk fråga....

Om man stickar med ett garn på stickor 2, om man då tar dubbelt garn - blir det samma stickfasthet om man stickar på stickor 4?

.... och om man stickar med fyrdubbelt garn, borde man ta stickor 8?

Jag funderar nämligen på att sticka en skurtrasa av samma garn som jag gjort disktrasor med, men jag tänker inte sticka en skurtrasa på tvåonhalvor.....
Användarens profilbild
Av MuuM
Hilda skrev:Jag vill också ha mönstret på ullbyxorna med knäppning :love: Om det inte är hemligt :wink:
:iagree:

/MuuM
Användarens profilbild
Av ellla
Elin G skrev:
ellla skrev:jag håller på med lampskärm och sätter knappar i mina nya ullbyxor...
Bild
Bild
Men det är sååå tråkigt att sy!!!
Har du nåt mönster du vill dela med dig av? De där såg ju himla fina ut.
Nja, än så länge finns inget, eller jag såg dem här http://www.littleturtleknits.com/store/ ... 0a943bef2d
Och kände att det var ganska dyrt för något jag kan hitta på själv, så jag började i ena änden... Som mall använde jag ett par PUL-byxor från imsevimes...

Det blev lite saker jag vill ändra på (typ att benkanten blev lite liten,,,), Ska få prova dem på en riktig bebis på fredag hoppas jag! Och sen när jag är nöjd med dem så delar jag självklart gärna med mig av mönstret!
Användarens profilbild
Av MuuM
ooooh! De var ju jättefina! Ohc vad smart med ribbstickning/resår i grenen. Ser fram emot att se ditt mönster, jag är så dålig på att göra på frihand/apa eftermönster.

/MuuM
Användarens profilbild
Av ellla
Muuminmamman skrev:ooooh! De var ju jättefina! Ohc vad smart med ribbstickning/resår i grenen. Ser fram emot att se ditt mönster, jag är så dålig på att göra på frihand/apa eftermönster.

/MuuM
Jag har fått mycket övning... man lär sig mycket av att repa upp och göra om, repa upp och göra om... Sambon tycker att det är bra att jag verkligen använder garnet, det räcker så mycket längre då :Hahaa:
Senast redigerad av ellla den sön feb 15, 2009 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:
Muuminmamman skrev:ooooh! De var ju jättefina! Ohc vad smart med ribbstickning/resår i grenen. Ser fram emot att se ditt mönster, jag är så dålig på att göra på frihand/apa eftermönster.

/MuuM
Jag har fått mycket övning... man lär sig mycket av att repa upp och göra om, repa upp och göra om... Samon tycker att det är bra att jag verkligen använder garnet, det räcker så mycket längre då :Hahaa:
:Hahaa: Smart sambo. Jag ska inte tala om det för min man...

Kan du tala om ungefär hur du gjort - dvs hur har du tänkt rent symmetriskt, hur lång är överkant/gren/underkant? Eller så får jag helt enkelt ge mig till tåls tills du är klar. *dåligt tålamod här i soffan...*

/MuuM
Användarens profilbild
Av ellla
okej, jag la upp 42 maskor (20 centimeter) av ett tvåtrådigt ullgarn från morjärvs ullspinneri. Sen stickade jag 2räta, 2 aviga, 10 varv eller nästan fyra centimeter. (på avigstdan blir det 2 aviga i början, då blir det symmetriskt..)

Sen stickade jag slätstickning i fyra centimeter, samtidigt som jag gjorde intagningar 2maskor från kanten varje varv från rätsidan. Jag gjorde intagningarna så att det skulle bli som en liten kant som ville vika sig innåt. Alså på rätsidan stickade två maskor, lyfte en, stickade en, drog den lyfta över den stickade. Stickade till det var fyra maskor kvar på stickan då stickade jag ihop två maskor, 2 räta. den ihopstickade, minskade maskan kommer att stå ut lite jämfört med de andra, och det var min plan, Det är vid sidan om ihoptagningen som mina minskningar och ökningar gjorts.

Efter detta stickade jag slätstickning fyra centimerer till men minskade bara vart fjärde varv.

Nu började jag med kanten mot benen. dels så stickade jag den i rätstickning, dels så gjorde jag förkortade varv. Detta gjorde att delen mot låren är mycket kortare än resten av grenen och viker sig innåt. När jag gör om dem så kommer den här delen bestå av fler maskor.

Jag började forma för låren genom att öka på insidan om de två kantmaskorna varje rätt varv. (jag gjorde ett omslag som stickades vridet nästa varv för att jag ville slippa hål). Jag ökade tills jag hade fem maskor på varje sida om intagningsmaskan. Samtidigt så fortsatte jag minska var fjärde varv på intagningsmaskan.
Jag började även sticka 2 räta, 2 aviga här. Då hade jag, från höger till vänster, 2 kantmaskor, intagningsmaska, 20 ribbstickade maskor, intagningsmaska, 2 kantmaskor. Efter ett par varv var det istället 5 kantmaskor, intagningsmaska, 16 ribbstickade maskor, intagningsmaska, 5 kantmaskor.
Kantmaskorna stickade jag bara vartannat varv. (jag vände helt enkelt innan dem varannan gång jag kom fram till dem) och stickade dem i rätstickning.

Efter fem centimeter ribbstickning så slutade jag med intagningarna, stickade fyra centimeter utan intagningar och började sedan att öka för rumpan. (lårdelen stickades fortfarande med förkortade varv och i rätstickning),

Jag ökade innanför intagningsmaskan vartannat varv tills ribbstickningen mätte 14 centimeter. Då började jag sticka slätstickning igen och hade från höger till vänster: 5 rätstickade kantmaskor, intagningsmaska, 34 slätstickade maskor, intagningsmaska, 5 rätstickade maskor. Jag fortsatte som förut, förutom slätstickningen i fyra centimeter, sen minskade jag på kantmaskorna i varje sida vartannat varv till jag hade två kantmaskor utanför intagningsmaskan i varje sida.
Jag fortsatte att öka på insidan om intagningsmaskan vartannat varv och sticka slätstickning tills det mätte 10 centimeter från den ribbstickade grenen.

Jag avslutade med att sticka tio varv ribbstickning, 2 räta, 2aviga. hade 58 maskor då, Outsträckt är det ca 30 centimeter.

För att göra knapphål så virkade jag öglor på utsidan av ribbstickningen i båda sidorna på bakdelen.

OJ, vad det blev långt och krångligt... Jag känner att jag mest skrev nu, och inte tänkte efter så att det blev förståeligt. Nästa par lovar jag att fota under arbetets gång och göra en bättre beskrivning till... men jag hoppas att "tänket" kom fram??
Användarens profilbild
Av melon
JinxLinda skrev:Och sen eftersom jag inte hade rätt rundsticka, så gjorde jag en halsduk också, i samma garn som benvärmarna:
Bild

Vad är det för stickning du gjort? Jag försöker stirra på bilden men det är för litet s jag ser inte. Jag har nog några dubletter på rundstickor, om du PMar din adress så kan jag skicka dem till dig. Inte kan du vänta på lön på att få sticka :whut: :wink:

Kaffemoster skrev:En filosofisk fråga....

Om man stickar med ett garn på stickor 2, om man då tar dubbelt garn - blir det samma stickfasthet om man stickar på stickor 4?

.... och om man stickar med fyrdubbelt garn, borde man ta stickor 8?

Jag funderar nämligen på att sticka en skurtrasa av samma garn som jag gjort disktrasor med, men jag tänker inte sticka en skurtrasa på tvåonhalvor.....
Intressant fundering. Har aldrig tänkt på det förut men nu blev jag hysteriskt nyfiken på svaret.
Av Jinxan
melon skrev:
JinxLinda skrev:Och sen eftersom jag inte hade rätt rundsticka, så gjorde jag en halsduk också, i samma garn som benvärmarna:
Bild

Vad är det för stickning du gjort? Jag försöker stirra på bilden men det är för litet s jag ser inte. Jag har nog några dubletter på rundstickor, om du PMar din adress så kan jag skicka dem till dig. Inte kan du vänta på lön på att få sticka :whut: :wink:
Det är bara slätstickning :hmm: Men av någon anledning så ser den annorlunda ut än andra slätstickningar jag gjort. :hmm:
PM'ar
Användarens profilbild
Av Elsa
Jag stickar på ett par babylegs/benvärmare år Rufus i alpacka nu. Och så ska jag dekorera en tovad boll med lite restgarner och så är det tänkt. Det är ingen vacker skapelse, men förhoppningsvis vill vår nyaste familjemedlem leka med den istället för garnnystan och stickor... :lol:
Funderar på om det är bäst att länka till bilder på mina alster här eller om jag ska orka skapa en blogg för ändamålet... :hmm: Vad tycker ni?
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?