Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av corona
CAKirre skrev:
melon skrev: Gå upp en eller flera storlekar? Om du stickar maskantal efter en större storlek och mått (om det står tex sticka 20 cm) efter din rätta storlek så brukar det stämma.

Vad ska du sticka?
Det är också en väldigt bra alternativ! Det gör jag oftast också om jag ska vara ärlig. :rodna: Jag missade det när jag skulle försöka förklara igår kväll, var som sagt lite trött... ;)

Följdfråga :this:

Om jag stickar med dubbla trådar, mäter provbiten 10 cm i bredd och jag får tröjan med "kompakt" och tät, precis som jag vill ha den. Finns det några andra risker med att göra så? Ska jag fortfarande gå upp i storlek?
Av Ponyo
Jag stickade spindelmössan på fri hand (minus spindeln, den tänkte jag göra härnäst). Så fick sonen syn på den där den hängde på tork.
-Wow! En spindelmannenmössa!
Snacka om lyckat när han såg det bara så där. Gjorde den röd med vitt nät. Dels för att sonen älskar rött, men också för att det var restgarnet jag hittade.
Men efter att ha engagerat hela familjen i mössan har vi nu beslutat att jag ska klippa ut spindelmannenloggan i filt och sy på. Som denna:
Bild
Användarens profilbild
Av melon
corona skrev:
CAKirre skrev:
melon skrev: Gå upp en eller flera storlekar? Om du stickar maskantal efter en större storlek och mått (om det står tex sticka 20 cm) efter din rätta storlek så brukar det stämma.

Vad ska du sticka?
Det är också en väldigt bra alternativ! Det gör jag oftast också om jag ska vara ärlig. :rodna: Jag missade det när jag skulle försöka förklara igår kväll, var som sagt lite trött... ;)

Följdfråga :this:

Om jag stickar med dubbla trådar, mäter provbiten 10 cm i bredd och jag får tröjan med "kompakt" och tät, precis som jag vill ha den. Finns det några andra risker med att göra så? Ska jag fortfarande gå upp i storlek?
Inte mer än att det går åt dubbelt så mycket garn. Lägg upp för rätt storlek och mät igen när du stickat en bit, stickfastheten på provlappar har en förmåga att inte alltid stämma :wink:
Av Ponyo
Ponyo skrev:
melon skrev:Det här trodde jag aldrig att jag skulle säga: Mitt nya favoritgarn är ett merinogarn från Drops :shock:

:rodna:
:siishah:
Vilket?
Eller, jag tror nog jag vet vilket det är. Det är faktiskt riktigt bra.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:Det här trodde jag aldrig att jag skulle säga: Mitt nya favoritgarn är ett merinogarn från Drops :shock:

Vilket?
Drops merino extra fine tror jag det är, Dante har pysslat med banderollerna. Ja, jag stickar till min lillebrors bebis och är riktigt positivt överraskad. Mjukt och luftigt garn.
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
Ponyo skrev:
Ponyo skrev:

Vilket?
Drops merino extra fine tror jag det är, Dante har pysslat med banderollerna. Ja, jag stickar till min lillebrors bebis och är riktigt positivt överraskad. Mjukt och luftigt garn.
Jag har stickat i den tjockare varianten, en halskrage till H när hon var mindre. Det är ju ett riktigt skönt garn, fast trista färger i den tjockleken, den tunna varianten finns i massor av färger har jag för mig?
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:
Ponyo skrev:

Vilket?
Jag har stickat i den tjockare varianten, en halskrage till H när hon var mindre. Det är ju ett riktigt skönt garn, fast trista färger i den tjockleken, den tunna varianten finns i massor av färger har jag för mig?
Ja jag hade (som vanligt :lol: ) svårt att hitta rätt nyans. Det här garnet ska nog stickas på 3.5-4mm i vanliga fall. Är det den tjockare varianten då?

Jag trodde du skulle reta mig 8)
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:
Ponyo skrev:

Vilket?
Ja jag hade (som vanligt :lol: ) svårt att hitta rätt nyans. Det här garnet ska nog stickas på 3.5-4mm i vanliga fall. Är det den tjockare varianten då?

Det är nog den tjockare varianten (mellantjock), ja. Jag kollade sen och såg att det var den som hette extra fine. Den som jag tänkte på som är tunnare heter baby merino, den är nog mer i din vanliga tjocklek :D Drops garner tycker jag inte att det är nåt fel på, som basicgarn, det luriga är ju att det blir alldeles för lätt att vara lat och leta upp ett av deras mönster och få gråa hår på köpet :roll:
Användarens profilbild
Av melon
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
kvarnkvik skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:
Ponyo skrev:

Vilket?

Det är nog den tjockare varianten (mellantjock), ja. Jag kollade sen och såg att det var den som hette extra fine. Den som jag tänkte på som är tunnare heter baby merino, den är nog mer i din vanliga tjocklek :D Drops garner tycker jag inte att det är nåt fel på, som basicgarn, det luriga är ju att det blir alldeles för lätt att vara lat och leta upp ett av deras mönster och få gråa hår på köpet :roll:
:klappa:

Det är kanske inte här jag har klagat på deras garner då. Ett tag hade jag grym otur med flera av deras nystan och fick riktiga måndagsex, så jag bojkottade dem ett tag. Men nu har de fått en ny chans :tumup:
Har ni hört talas om 1-mila-halsduken som stickas här i Umeå till kulturhuvudstadsåret 2014?
Info finns här på Velilas Stickblogg.

Jag träffade på de som har hand om halsduken i helgen på fiberfestivalen i Vännäsby och fick höra mer om den och se hur en av rullarna med halsdukar de har såg ut.

Blev lite sugen på att bidra och har nu plockat ihop mina restgarner och ska sticka en egen bit halsduk till dem. Vill ni vara med? Eller är det någon som redan är med?

(Som om jag inte hade nog med mina 3 mysterysjalar, min kofta, mina sockar och mitt sjalbarnsbyte som jag håller på med.)
Tassar lite, skulle behöva sticka ett par vantar till tösen här hemma........ någon som har något bra tips på mönster?
zmurfan skrev:Har ni hört talas om 1-mila-halsduken som stickas här i Umeå till kulturhuvudstadsåret 2014?
Info finns här på Velilas Stickblogg.

Jag träffade på de som har hand om halsduken i helgen på fiberfestivalen i Vännäsby och fick höra mer om den och se hur en av rullarna med halsdukar de har såg ut.

Blev lite sugen på att bidra och har nu plockat ihop mina restgarner och ska sticka en egen bit halsduk till dem. Vill ni vara med? Eller är det någon som redan är med?

(Som om jag inte hade nog med mina 3 mysterysjalar, min kofta, mina sockar och mitt sjalbarnsbyte som jag håller på med.)
Jag är från Landskrona och där håller dom på med något liknande. Där kan man hitta halsdukar hos frisörer och på muséet bl.a. Jag funderar på att vara med och bidra med en liten bit :-)
http://www.landskrona.se/Om-Landskrona/ ... lsduk.aspx

Detta verkar vara något förråd där dom samlat färdigstickat.
Bild
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?