Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

glis skrev:Ponyo: sticka den sådan här, det har kisens farmor gjort, han älskar den:
Bild
Åh! Vad häftig! Var finner man mönster på en sån?
Aborre skrev:
zmurfan skrev:
linafelicia skrev:
kvarnkvik skrev:
zmurfan skrev:Nu har jag precis lagt en beställning på så här fina stickor!
Bild
:love: Vad är det för några?
Fina!
Denise rainbow needles från http://www.knittinghelp.com
Jag fick ge ca 560:- inkl frakt för de. Det tyckte jag var ett lämpligt pris.
Hur har dina stickor funkat? Jag funderar på att byta ut mina Addiclick till något annat, och något färgglatt vore ju inte helt fel.
De funkar jättebra.
Så bra att jag köpte på mig några extra av de storlekar jag stickar oftast med så jag kan ha flera projekt i gång samtidigt. Underbara är de!
Av Ponyo
CAKirre skrev:
glis skrev:Ponyo: sticka den sådan här, det har kisens farmor gjort, han älskar den:
Bild
Åh! Vad häftig! Var finner man mönster på en sån?
Verkar vara ett mönster från Mars och Katten. Googla på: Mössa med spindel eller älg
Aborre skrev: Det lutar verkligen åt att köpa ett sånt set. Om du har lust får du väldigt gärna svara på några frågor :)

Hur långa är vajrarna som följer med paketet, hittar inte hur många som följer med :hmm: och hur fästs vajrar i stickorna?
Med kortaste kabeln blir stickorna 43 cm från stickspets till stickspets.
Med längsta kabeln blir den 147 cm.
Totalt 5 kablar i lådan.

I änden på stickorna finns ett hål, i det hålet stoppar man in kabeln och sen vrider man ett kvarts varv så sitter kabeln fast.
Aborre skrev:
zmurfan skrev:
Aborre skrev: Det lutar verkligen åt att köpa ett sånt set. Om du har lust får du väldigt gärna svara på några frågor :)

Hur långa är vajrarna som följer med paketet, hittar inte hur många som följer med :hmm: och hur fästs vajrar i stickorna?
Med kortaste kabeln blir stickorna 43 cm från stickspets till stickspets.
Med längsta kabeln blir den 147 cm.
Totalt 5 kablar i lådan.

I änden på stickorna finns ett hål, i det hålet stoppar man in kabeln och sen vrider man ett kvarts varv så sitter kabeln fast.
Tusen tack! :D Jag läste och läst och fattade ingenting av hur vajrarna var längdmässigt, men som jag förstår det så kan man skarva vajrarna fritt också? Har du haft något problem med att vajrarna lossnar eller krånglar? Förresten, vad är dom gjorda i för material? Plast eller trä :hmm:
Det följer med två små hopkopplingsbitar så man kan koppla ihop vajrarna med varandra. Det följer med 4 ändpluttar med så OM du vill kan du sätta en kabel på varje sticka och köra som vanliga stickor.
Jag har inte haft några problem med att de lossnar eller krånglar ännu. Har ju inte haft de så jättelänge än heller så det hinner väl komma antar jag. Men jag hoppas inte för de är verkligen sköna att sticka med tycker jag. Det är plaststickor och plastkabel.
Av corona
:help:

Beskrivningen säger:

Masktäthet:
16m och 20 varv = 10 cm i mönsterstickning på stickor 5½.

Jag la upp 16m på stickor 5½ och stickade tröjans mönster i 20 varv.
Min lilla ruta mäter nu 9cm (från undersidan av stickan).
Vad drar jag för slutsats av det?
Ska jag mäta bredden också?
Användarens profilbild
Av Mosan
corona skrev::help:

Beskrivningen säger:

Masktäthet:

Det är bredden du ska mäta!
Jag skulle prova att sticka en ny lapp med lite större stickor för du stickar antagligen hårt!
Prova med stickor 6.
corona skrev::help:

Beskrivningen säger:

Masktäthet:

Jag brukar lägga upp minst dubbelt så många maskor som det står i masktätheten, bara för att det ska bli enklare att mäta. Sedan stickar jag iallafall 20 varv och mäter upp hur många maskor det går på bredden på 10 cm. Sedan brukar jag mäta upp 5 cm på höjden och räkna hur många varv det går på de centimeterna. Enda anledningen till att jag inte stickar och mäter upp 10 cm på höjden är att jag oftast inte orkar sticka så långt. ;) Sedan beror det ju på vad det är för mönster du stickar i...

Om det visar sig att du stickar för tajt kan du välja att ta ett nr större stickor, om du stickar för löst byter du till en storlek mindre stickor.

Sedan bör du låta stickningen vila en stund innan du mäter och helst inte mäta direkt under stickan, för det kan ge ett felaktigt resultat. Oftast plockar jag av stickprovet från stickorna och låter det ligga ett par minuter innan jag mäter. Då hinner garnet och maskorna återhämta sig och chansen är större att de hinner få sin slutgiltiga form.

Verkar jag virrig? Är lite trött...
Av corona
Mosan skrev: Det är bredden du ska mäta!
Jag skulle prova att sticka en ny lapp med lite större stickor för du stickar antagligen hårt!
Prova med stickor 6.
Ouups, bredden är bara 6 cm :rodna:
Av corona
CAKirre skrev: Jag brukar lägga upp minst dubbelt så många maskor som det står i masktätheten, bara för att det ska bli enklare att mäta. Sedan stickar jag iallafall 20 varv och mäter upp hur många maskor det går på bredden på 10 cm. Sedan brukar jag mäta upp 5 cm på höjden och räkna hur många varv det går på de centimeterna. Enda anledningen till att jag inte stickar och mäter upp 10 cm på höjden är att jag oftast inte orkar sticka så långt. ;) Sedan beror det ju på vad det är för mönster du stickar i...

Om det visar sig att du stickar för tajt kan du välja att ta ett nr större stickor, om du stickar för löst byter du till en storlek mindre stickor.

Sedan bör du låta stickningen vila en stund innan du mäter och helst inte mäta direkt under stickan, för det kan ge ett felaktigt resultat. Oftast plockar jag av stickprovet från stickorna och låter det ligga ett par minuter innan jag mäter. Då hinner garnet och maskorna återhämta sig och chansen är större att de hinner få sin slutgiltiga form.

Nix, men jag är lite trög.
Jag börjar med att lägga upp 32 maskor och sticka 20 varv...

Jag vill helst inte gå upp i storlek på stickorna... det känns redan glest :?
Användarens profilbild
Av melon
corona skrev:
CAKirre skrev: Jag brukar lägga upp minst dubbelt så många maskor som det står i masktätheten, bara för att det ska bli enklare att mäta. Sedan stickar jag iallafall 20 varv och mäter upp hur många maskor det går på bredden på 10 cm. Sedan brukar jag mäta upp 5 cm på höjden och räkna hur många varv det går på de centimeterna. Enda anledningen till att jag inte stickar och mäter upp 10 cm på höjden är att jag oftast inte orkar sticka så långt. ;) Sedan beror det ju på vad det är för mönster du stickar i...

Gå upp en eller flera storlekar? Om du stickar maskantal efter en större storlek och mått (om det står tex sticka 20 cm) efter din rätta storlek så brukar det stämma.

Vad ska du sticka?
Av corona
melon skrev: Gå upp en eller flera storlekar? Om du stickar maskantal efter en större storlek och mått (om det står tex sticka 20 cm) efter din rätta storlek så brukar det stämma.

Vad ska du sticka?

En apsnygg tröja :tumup:
Så, gå upp ett par storlekar borde fungera alltså... Åsså kontollmäta skapelsen med jämna mellanrum.
melon skrev:
corona skrev:

Gå upp en eller flera storlekar? Om du stickar maskantal efter en större storlek och mått (om det står tex sticka 20 cm) efter din rätta storlek så brukar det stämma.

Vad ska du sticka?
Det är också en väldigt bra alternativ! Det gör jag oftast också om jag ska vara ärlig. :rodna: Jag missade det när jag skulle försöka förklara igår kväll, var som sagt lite trött... ;)
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?