Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Faegis skrev: Det är inte okej att direkt utestänga folk för att de misslyckats med sina åtaganden för att de mått dåligt, om de säger att de mår bättre och tror de klarar av det nu. Jag vill inte vara med om att lägga extra sten på bördan för någon som är på väg upp från något jobbigt.
Men om man inte skickar som avtalat 16/12 och den 14/1 ännu inte hörts av med en förklaring samt om man i ett annat byte skulle ha skickat 10/12 men inte gör det och den 2/2 skriver att det beror på att man mår dåligt, men jobbar på det och ändå inte skickar något och sedan plötsligt den 7/3 anmäler sig till ett nytt pyssel samt 15/4 ännu ett. Då blir jag provocerad. Ännu värre blir det när man sedan startar ett byte med kärlekstema.

Det känns för mig som om det behövs kompensation och/eller karenstid för att irritationen ska kunna lägga sig och inte leda till provokation och besvikelse. Har man upprepade gånger misskött sig i byten är det bästa att hålla sig ifrån dessa en tid och inte efter några veckor anmäla sig till ännu ett. Det är för mig som att sätta i system att lura andra, även om man skriver att man mått dåligt.
Av corona
Fridute skrev: (...)
Sedan görs sakerna hemligt fram till ett datum. Detta datum ungefär eller när man är KLAR får man skriva upp sig på byteslistan, först då delas bytespersonen ut.
(...)

Enkelt och bra :tumup:
Användarens profilbild
Av linafelicia
Fryle skrev:
Faegis skrev: Det är inte okej att direkt utestänga folk för att de misslyckats med sina åtaganden för att de mått dåligt, om de säger att de mår bättre och tror de klarar av det nu. Jag vill inte vara med om att lägga extra sten på bördan för någon som är på väg upp från något jobbigt.
Men om man inte skickar som avtalat 16/12 och den 14/1 ännu inte hörts av med en förklaring samt om man i ett annat byte skulle ha skickat 10/12 men inte gör det och den 2/2 skriver att det beror på att man mår dåligt, men jobbar på det och ändå inte skickar något och sedan plötsligt den 7/3 anmäler sig till ett nytt pyssel samt 15/4 ännu ett. Då blir jag provocerad. Ännu värre blir det när man sedan startar ett byte med kärlekstema.

Det känns för mig som om det behövs kompensation och/eller karenstid för att irritationen ska kunna lägga sig och inte leda till provokation och besvikelse. Har man upprepade gånger misskött sig i byten är det bästa att hålla sig ifrån dessa en tid och inte efter några veckor anmäla sig till ännu ett. Det är för mig som att sätta i system att lura andra, även om man skriver att man mått dåligt.
Jag förstår att du känner dig provocerad.
Nu var det länge sedan jag var med på några byten (och har inga planer på att vara med på några heller) men jag minns att jag alltid tyckte att det var hemskt när folk blev utan. Själv har jag alltid skickat och alltid fått men ibland fått vänta länge på sakerna. Bara det att få vänta länge kändes jobbigt.
Jag tycker definitivt att det ska finnas regler.
Användarens profilbild
Av zandrama
corona skrev:
Sedan görs sakerna hemligt fram till ett datum. Detta datum ungefär eller när man är KLAR får man skriva upp sig på byteslistan, först då delas bytespersonen ut.
(...)

Fast samtidigt blir det ju svårt att göra nånting personligt till just sin mottagare då.
Användarens profilbild
Av camsch
zandrama skrev:
corona skrev:
(...)

Fast samtidigt blir det ju svårt att göra nånting personligt till just sin mottagare då.
Vilket är just varför jag inte är jätteglad över idén. Jag gillar inte retro t ex. Vilket jag vet många gör, och då kan det ju bli helfel i den typen av byte...
Användarens profilbild
Av camsch
Fryle skrev:

Jag förstår verkligen att du känner dig lurad och att det känns som att personen i fråga satt i system att luras. Du har all rätt att känna så!
Där har väl jag en annan sida då jag träffat personen många gånger när hon bodde här och vet att hon inte är sån, egentligen. Jag tror verkligen att hon just vid de första bytena mådde superdåligt men har mått bättre och bättre sen. Det är ju däremot väldigt tråkigt att hon inte försökt kompensera i efterhand istället för att kasta sig in i nya byten. Men jag är ändå säker på att det inte är gjort av illvilja, snarare obetänksamhet.
Ellasario skrev:
Så synd att jag missa detta.
Du får vara med i nästa, min mamma ska vara med då också :D
För mig är det självklart att det är Sjalbarnare som byter med varandra. Jag är inte sugen på att pyssla till någons mamma/syster/väninna/granne.

Andra som vill vara med i byten kan hitta det via Sysidan och liknande ställen.

Vad tycker ni?
Fryle skrev:
Ellasario skrev:
För mig är det självklart att det är Sjalbarnare som byter med varandra. Jag är inte sugen på att pyssla till någons mamma/syster/väninna/granne.

Vad tycker ni?
Det är jag böjd att hålla med om. Grejen med pysselbytena här är ju att man (oftast) "känner" personerna lite. Iofs är det väl kanske så om man hänger mycket på sysidan eller dylikt också, men jag tycker nog att sjalbarnsbytena ska vara just sjalbarnsbyten. :this:
solängel skrev:
Fryle skrev:
Ellasario skrev:

Vad tycker ni?
Det är jag böjd att hålla med om. Grejen med pysselbytena här är ju att man (oftast) "känner" personerna lite. Iofs är det väl kanske så om man hänger mycket på sysidan eller dylikt också, men jag tycker nog att sjalbarnsbytena ska vara just sjalbarnsbyten. :this:
Ja, håller också med! Sjalbarnsbyten är till för sjalbarnare :tumup:
Jag hittade denna tråden nu, och får uppriktigt sagt ont i magen när jag läser om all illska som finns i den... :( Jag har inte heller tid och ork att sitta på SB flera timmar per dag längre, och jag är fullt medveten om att jag varit sen mer än en gång med mina pysselbyten genom åren. Ber om ursäkt, och inser att jag kanske inte borde lägga mig i debatten pga det, men måste nog ändå.

Jag förstår absolut att man blir arg och ledsen om man inte får någon i flera byten i rad, kan inte vara nåt roligt alls. Klart att det inte är ok att inte skicka, inte höra av sig osv...men mycket i ett livspussel kan tyvärr sätta käppar i hjulen för ens planer... :?

Jag tycker självklart att det ska finnas nån slags regler för byten, men tror absolut inte på nån slags bannbulla! Vill man delta i ett byte så gör man det - och känner man sig osäker eller arg/besviken på någon i ett byte kan man avstå från just det bytet.

Jag har inte koll på vad det är för visst byte som provocerar just nu och som diskuteras i tråden, har knappt haft tillgång till dator och internet över sommaren, men läste några bra inlägg här som jag håller med om. (Kortar i dem).
ellla skrev:Den stora frågan känns som "hur gottgör man att man gjort bort sig i ett byte?". Hur kan man bygga upp förtroendet igen? Hur kan man veta att alla som är med kommer att skicka?

Ibland har folk varit med och anmält sig på byten, och sen helt försvunnit från sb. Kanske kan man ha en "halvtidskoll"? Att man bekräftar att man är på gång?

Annars tycker jag att det är självklart att man inte behåller det man fått om man inte själv tänkt skicka nåt!!! Att man bara skickar vidare i så fall. Man kan ju tom kontakta bytesansvarig och meddela att man inte kommer bli klar, att man vill hoppa av?

[...]

Ett "täcka upp"-system kanske? Att man kollektivt tar på sig det som några misslyckas med? Det är lite sjalbarnsanda för mig. Att vi hjälps åt och har förståelse för att livet inte blir som man tänkt sig alla gånger. Jag gillar att pyssla och jag kan lätt tänka mig att pyssla några saker extra i de byten jag är med i för att täcka upp!

[...]
Låter mycket klokt! Antingen får man helt enkelt åta sig att skicka vidare det man fått - eller säga till så att någon kan täcka upp för en.

Kanske kan det finnas nån slags "pysselbank" man kan bygga upp (likt SB-fonden fast för pysselprylar), eller så kanske de saker som blir klara sent i den varianten av byte som nån föreslog (där man lottar ut det som blir klart) kan skicka som kompensation?

Faegis skrev: [...]
* Det är inte okej att direkt utestänga folk för att de misslyckats med sina åtaganden för att de mått dåligt, om de säger att de mår bättre och tror de klarar av det nu. Jag vill inte vara med om att lägga extra sten på bördan för någon som är på väg upp från något jobbigt. Jag vägrar ställa upp på den stämningen.
Håller med. Allt kan hända i ens liv - och är det helt upp och ner och överdjävligt kanske man inte ens har ork till att slå på datorn för att meddela någon om att en pysselgrej kan ta tid. Men när man mår bättre kan man kanske skicka saken ändå eller låta någon hjälpa till?

Sjalbarn borde (och är till stor del) ett forum där man stöttar och hjälper varandra. Jag hör till en av dem som inte känner och/eller träffar så värst många Sjalbarnare IRL - men dem jag har träffat verkar alla vara väldigt fina och omtänksamma människor. :heart:

Jag vill gärna också vara med i byten i framtiden, men gör det i så fall inte för att ta ställning för eller emot något utan för att det är så attans roligt att pyssla och få nya utmaningar!

Kram på er alla fina sjalbarnare! :heart: Hoppas innerligt att vi kan lösa detta tillsammans och bli sams igen! Ha en fin kväll och försök tänka fina glada tankar!

PS: Det var någon som skrev att man tex kunde kopiera skickat/fått-listorna. Tänk på att de inte alltid är uppdaterade eller tom saknas i en del bytestrådar.

PPS: Självklart så ska väl bytena vara till för sjalbarnare, men innebär det då att "ingen utan småbarn i rätt bär-ålder" inte kan vara medlem på SB? :hmm: Tänkte på att nån skrev att dens mamma ville vara med... Och visst finns det byten även på andra forum som till exempel Sysidan, säger jag i ren Pubilc Service-anda. :wink:

PPPS:Själv är jag ibland rätt så dålig på att berätta hur jag mår och har det för tillfället (speciellt i nätforum, hur fina människor det än finns här). Räcker ett "förlåt" eller hur mycket måste man egentligen förklara när man är sen med nåt pyssel? Har som sagt ingen som helst aning exakt vad/vilka som triggat igång denna tråd, utan funderade över detta rent allmänt. Alla kanske inte vill "hänga ut sina problem" för vädring heller...även om det kanske skulle ge viss förståelse/förlåtelse för att det inte riktigt blev som man tänkt sig och är tex två månader sen med ett byte...

long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?