Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Smalrandig manchester (babycord) tycker jag ser bäst ut.

Enkelt tyg efter vadderingen kan man väl rätt lätt få om man syr sömmen rakt under istället för i kanten, och sen liksom "viker ut" tyget efter vadderingen. Lite som en vikning på en ringsjal, tänker jag... Spännande kombination - aldrig tänkt på det men det kan nog funka fint, jag föredrar själv vadderade axelband men kan sakna sjal-känslan vid rumpknytningen där...

Paneltyger borde funka med nästan vad som helst - är det ett tunt tyg ser man ju bara till att ha ett lager till innanför av nåt stadigare! kolla på ebay, där finns massa snygga tyger. Själv brukar jag stå och drömma inne i vår lokala husqvarnabutik emellanåt, de säljer quilt-tyger, flera skulle göra sig fasligt bra som MT-paneler: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... grp=499180

tyget jag har på min sele är ett löjligt tunt bomullstyg, men det bruna tyget går ju hela vägen bakom och är kraftigt & hållbart. Panelen är bara för syns skull... jag har flera ggr funderat på att sy en mt med utbytbara paneler faktiskt. =)

Och jag sydde oxå med vanliga symaskinen genom liggunderlag och allt. Jeansnål och mödosam justering av trådspänningen var allt som krävdes. Tog ett tag att få till den, min maskin är kinkig på sånt.
SCSI skrev:Smalrandig manchester (babycord) tycker jag ser bäst ut.

Enkelt tyg efter vadderingen kan man väl rätt lätt få om man syr sömmen rakt under istället för i kanten, och sen liksom "viker ut" tyget efter vadderingen. Lite som en vikning på en ringsjal, tänker jag... Spännande kombination - aldrig tänkt på det men det kan nog funka fint, jag föredrar själv vadderade axelband men kan sakna sjal-känslan vid rumpknytningen där...

Paneltyger borde funka med nästan vad som helst - är det ett tunt tyg ser man ju bara till att ha ett lager till innanför av nåt stadigare! kolla på ebay, där finns massa snygga tyger. Själv brukar jag stå och drömma inne i vår lokala husqvarnabutik emellanåt, de säljer quilt-tyger, flera skulle göra sig fasligt bra som MT-paneler: http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... grp=499180

tyget jag har på min sele är ett löjligt tunt bomullstyg, men det bruna tyget går ju hela vägen bakom och är kraftigt & hållbart. Panelen är bara för syns skull... jag har flera ggr funderat på att sy en mt med utbytbara paneler faktiskt. =)

Och jag sydde oxå med vanliga symaskinen genom liggunderlag och allt. Jeansnål och mödosam justering av trådspänningen var allt som krävdes. Tog ett tag att få till den, min maskin är kinkig på sånt.

Tack för alla tips! Tror du att det är vettigt att ha manchestertyg i ryggdelen och bara nåt annat tyg i panelen? Jag har tänkt att det behövs nåt stadigare tyg än manchester i ryggen, antingen både som panel och i ryggen eller i varje fall i lagret närmast ryggen. Nu ska jag till Åhléns och en lokal tygaffär och dreggla :tumup:
Jag skulle nog nöja mig med manchester i axel/midjebanden... eller ja, jag har ju hela min MT i manchester, men den är "fodrad" med bomullstyg, jag litar inte riktigt på att manchestern i sittdelen inte spricker - det är inte världens tåligaste tyg. Att ha manchester inuti och ett annat tyg som panel känns onödigt varmt. Men om man har ett annat stadigt tyg på insidan av sittdelen kan man säkert ha manchester på "kanterna" runtom panelen. :tumup:

Apropå fickor förresten - den syns inte så bra på bilderna på selen, men jag har satt en ficka med bälg och lock med tryckknappar under rumpan, på midjebältet. Svårt att komma åt när man bär på rygg, men vid magbärande har jag plånbok och nycklar där. Annars brukar det bo en blöja och en liten förpackning våtservetter i den.
SCSI skrev:Jag skulle nog nöja mig med manchester i axel/midjebanden... eller ja, jag har ju hela min MT i manchester, men den är "fodrad" med bomullstyg, jag litar inte riktigt på att manchestern i sittdelen inte spricker - det är inte världens tåligaste tyg. Att ha manchester inuti och ett annat tyg som panel känns onödigt varmt. Men om man har ett annat stadigt tyg på insidan av sittdelen kan man säkert ha manchester på "kanterna" runtom panelen. :tumup:

Apropå fickor förresten - den syns inte så bra på bilderna på selen, men jag har satt en ficka med bälg och lock med tryckknappar under rumpan, på midjebältet. Svårt att komma åt när man bär på rygg, men vid magbärande har jag plånbok och nycklar där. Annars brukar det bo en blöja och en liten förpackning våtservetter i den.
Det blir nog manchester hela, med bara panel i ett ganska tunt tyg. Var och handlade idag och hon i syaffären menade att det inte alls skulle vara nån risk att manchester inte skulle hålla, och jag tycker ärligt talat att tyget kändes väldigt rejält. Jag får väl ta det som läropeng om det inte håller. Eller är det jätteriskabelt. Jag har väl nån lakansväv som jag kan ta som "mellantyg" att förstärka med, men det känns som att det blir onödigt tjockt om det inte behövs, och risk att det blir stumt?

Angående fickorna så har jag ju tänkt på nån sån variant på panelen eller midjebältet, men skulle ju gärna vilja kunna komma åt det när den sitter på bak (bär nästan aldrig fram längre). Annars börjar det bli enklare med nån väska som jag bara kör med min MT. Men verkar mina förslag opraktiska eller svåra att få till?
Personligen skulle jag inte gilla att ha fickor på axelbanden - har haft några väskor med liten mobilficka däruppe men alltid plockat bort den, tycker den är mer ivägen än till nytta. Jag skulle hellre ha en ficka fram på midjebältet i så fall, som det är på en del ryggsäckar, men det känns oxå som att den skulle kunna bli ivägen. Jag är kinkig på fickor... Ditt förslag med separat väska; sök på "onbag" här på forumet. :tumup:
Hur bär ni era barn från kanske 6-8 månader och uppåt? Sitter de på höftbenen eller på midjan? I min bärsele har jag min son som är 1,75 år nu längre ner, nästan som en trekkingryggsäck, och min dotter som är 4 månader sitter ganska högt uppe på midjan. Men hur är det med en MT?
Slagathoria skrev:Hur bär ni era barn från kanske 6-8 månader och uppåt? Sitter de på höftbenen eller på midjan? I min bärsele har jag min son som är 1,75 år nu längre ner, nästan som en trekkingryggsäck, och min dotter som är 4 månader sitter ganska högt uppe på midjan. Men hur är det med en MT?
Jag knyter kring magen. Sen tycker jag iofs att jag får ont i höftbenen av de flesta selar jag testat..så skönare att knyta meitaien i midjan har jag fått för mig...
Slagathoria skrev:Hur bär ni era barn från kanske 6-8 månader och uppåt? Sitter de på höftbenen eller på midjan? I min bärsele har jag min son som är 1,75 år nu längre ner, nästan som en trekkingryggsäck, och min dotter som är 4 månader sitter ganska högt uppe på midjan. Men hur är det med en MT?
Det beror nog mest på hur långt och tungt barnet är :hmm: . Mina gillar inte att sitta för långt ned på ryggen oavsett vad jag bär i. Pga detta tänkte jag försöka göra midjebältet lite högre och stoppat, hoppas jag tänker rätt.
Och jag velar nu med axelbanden - igen :roll: ...
Jag hade i princip bestämt mig för att göra utbredbara, men när jag bar W i morse på höften i MT:n jag har nu med vadderade axelband så tänkte jag på hur praktiskt och skönt det är.

Men det borde vara lättare att sy om utbredbara till vadderade än tvärtom om jag inte skulle trivas med dem. :hmm: hmm.....
Onbag it is! Var nåt sånt jag var ute efter. Så nu ska jag köpa lite Lenda (?) Och ha i ryggen på min MT och större delen av en onbag! Räcker det med ett lager lenda plus panel eller är det för tunt tyg? Så jag vet vad jag ska köpa. I helgen hoppas jag kunna börja sy!
Lite snabbt, här är den(huvan ska sättas dit idag med knappar så man kan byta typ av huva om man tröttnar).

Bild

Vissa sömmar är allt annat en raka, men den funkar :vågen:.
Bärbild har jag inte fått till än, svårt att ta kort på sig själv...
Svampp skrev:
Ytterligare ett önskemål är nån form av ficka/or. Denna/dessa bör rymma mobil, plånbok, nycklar och extra napp (nåt mer??). Olika idéer jag har är:
1. Fickor på axelbanden, som hamnar nånstans strax över brösthöjd. Detta för att lätt kunna nå mobil osv utan att behöva hjälp eller att ta av MT. En eller två fickor på varje axelband, så får man dela upp prylarna.
2. En "väska" med band som man har hängandes bak på ryggen och fäster med nån slags spännen fram på bröstet för att lättare kunna ta på och av, kan då vara lite större. Själva väskan skulle se upp ungefär som en påse med långa remmar och nåt spänne längst ut på ändarna. Frågan är om man skulle behöva sätta nån slags remmar längst ner i hörnen också som man kan dra fram mot höfterna och fästa i midjebandet? Annars kanske det blir väldigt svajigt?
3. Ungefär som alternativ 2, men för att hänga fram. Remmarna blir nere istället för att kunna dra ner till exempelvis midjebandet och fästa och fästena uppe sitter istället direkt på överdelen av väskan.

Hoppas nån fattar hur jag menar! Verkar något/några av alternativen vettiga? Kan kan tänka sig att kombinera några av dem? Kan ju vara bra att kunna ta med nån blöja eller liknande nån gång ibland också. Är det för svårt att göra nåt sånt här när man är rätt ovan att sy?
Jag har fickor som fästs med tryckknappar på midjebältet på hybriden som jag sydde. Knäpper fast dem efter att jag har knutit.
Bild
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?