Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Winissa
Sterna skrev:Idag har vi varit på julpyssel på den lokala öppna förskolan och där fanns amssor av inspererande tips på hemgjorda saker.

Ljus som man både målar på (specialfärg finns på tex panduro) och vaxblad som man skär ut figurer ur och trycker på ljuset.
Glasskålar från ikea som man limmade och rullade i glitter för att få en vacker skimrande ljusskål.
En julklocka gjord av en uppochnervänd terrakottakruka som målas i olika färger, pyntas med glitter och tygband och sen binds en träkula fast så blir det en klocka.
Vad kul med julpyssel! Jag har inte kommit iväg till öppna på ett tag, undrar om de har haft nåt liknande..
Fina tips! Ska fundera på om skålen kan funka för nån i min släkt.
Av Jinxan
Winissa skrev:
JinxLinda skrev:
Winissa skrev:
Anjapanja skrev:
Winissa skrev:
Anjapanja skrev:I'm impressed!!!! :tumup: :tumup: Starkt jobbat! Nu måste jag börja med min inte ens i närheten långa lista om jag ska hinna ens en enda klapp!
Guud vad duktig du är!!! :app: :app:
:D Tack tack! Jag ska FÖRSÖKA hinna igenom listan i alla fall. :D
Vad ska du göra?
En väska till mamma och en julklänning till barnet... Måste bara komma igång!
Vad kul! Ja, det är ju det där med att komma igång också ja. Men nu börjar det ju att brinna i knutarna :eld:
ATt det brinner i knutarna känner jag verkligen av. Och jag kan inte ens börja med julklapparna förrän i morgon! :whut: Panik!
Vi har en hel del hemmagjorda julklappar (fast vi egentligen inte skulle ge till de andra vuxna, men vi ville så gärna)
Oj, det här hade jag inte svarat på ser jag nu. Vad har ni gjort för julklappar?
Lite vin och vetevärmare till de vuxna, bitleksaker och andra tygsaker till yngsta brorsbarnet
Användarens profilbild
Av Vida
Idé: Låta barnen måla på antingen Canvas/pannå eller kläder.

Ang. att inte a en Oh projektor: Gör transfern mha rytnät, dvs rita små rutor på orginal bilden och stora på duken, rita sedan av ruta för ruta så blir det rätt
Av Winissa
NeaVida skrev:Idé: Låta barnen måla på antingen Canvas/pannå eller kläder.

Ang. att inte a en Oh projektor: Gör transfern mha rytnät, dvs rita små rutor på orginal bilden och stora på duken, rita sedan av ruta för ruta så blir det rätt
Bra idéer! Min ettåring har inte börjat måla än dock (det är väl kanske dags att börja?). Såg även ett tips i en pysseltidning tror jag att man kan klistra fast teckningar på spånskivor i lagom storlek och måla kanterna i nån fin färg. Blir snyggt i grupp!
OH-projektor kommer jag nog att kunna få tag i, men det är ju en jättebra idé för de som inte har. :tumup:
Användarens profilbild
Av sparkler
Anjapanja skrev:
Winissa skrev:
Anjapanja skrev:Jag gjorde en tavla till min sambo. Tog ett kort på oss båda, redigerade i wordprogram så bilden bara blev svartvit i stora fält, projecerade på duk, ritade av och målade sedan svart!
Det kanske låter omständigt, men det var det faktiskt inte alls, inte svårt och man behöver inte vara konstnär heller... Kan tippa att allt tog ca 3h att göra från start till färdig tavla!
Så här blev resultatet.
tavla.jpg
Skitcoolt! Vilket bra förslag! Jag kanske kan göra ett sådant till brorsan och hans tjej med en bild med dem på. Fast vänta nu.. jag har ju ingen projektor.. Då kanske det inte går va? Overhead hade ju också kunnat funka, men jag har ingen sån heller.
Photoshop funkar eller också Illustrator.
Du kan ju göra små tavlor precis som föreslogs, jag lånade oh på jobbet. skrev ut bilden, kopierade på oh-blad (kan man kanske göra på en vanlig skola också eller bibliotek?) och ritade sedan av på duken som jag köpt i hobbyaffär. Den är lite större än en A4. Kommer ihåg att det var ganska suddigt med konturena, det blev värre ju större bild man gjorde.
Jag hade utskriften bredvid mig när jag målade, det var väldigt viktigt med de små detaljerna kring ögon och mun om man målade en person, så att det verkligen liknar den man målar av!
Akrylfärg använde jag, inget vattenkladd, bara svart färg!
Såg nyss en liknande tavla på Johnny Cash, skitcool! Dom som gjort den hade lagt in lite orange detaljer, riktigt fint och uppiffande!
Tavlan ser ursnygg ut verkligen!! Jag börjad glatt nu med att leta bilder men sen kör jag fast. Hur redigerar man dem till svart-vita fält egentligen? :dum: Känner mig superkorkad om det ska gå att göra i word tom. Men nu har jag iofs bara openoffice på datorn. Men det borde väl gå där med. Men vilken funktion är det??
Av Winissa
sparkler skrev:
Anjapanja skrev:
Winissa skrev:
Anjapanja skrev:Jag gjorde en tavla till min sambo. Tog ett kort på oss båda, redigerade i wordprogram så bilden bara blev svartvit i stora fält, projecerade på duk, ritade av och målade sedan svart!
Det kanske låter omständigt, men det var det faktiskt inte alls, inte svårt och man behöver inte vara konstnär heller... Kan tippa att allt tog ca 3h att göra från start till färdig tavla!
Så här blev resultatet.
tavla.jpg
Skitcoolt! Vilket bra förslag! Jag kanske kan göra ett sådant till brorsan och hans tjej med en bild med dem på. Fast vänta nu.. jag har ju ingen projektor.. Då kanske det inte går va? Overhead hade ju också kunnat funka, men jag har ingen sån heller.
Photoshop funkar eller också Illustrator.
Du kan ju göra små tavlor precis som föreslogs, jag lånade oh på jobbet. skrev ut bilden, kopierade på oh-blad (kan man kanske göra på en vanlig skola också eller bibliotek?) och ritade sedan av på duken som jag köpt i hobbyaffär. Den är lite större än en A4. Kommer ihåg att det var ganska suddigt med konturena, det blev värre ju större bild man gjorde.
Jag hade utskriften bredvid mig när jag målade, det var väldigt viktigt med de små detaljerna kring ögon och mun om man målade en person, så att det verkligen liknar den man målar av!
Akrylfärg använde jag, inget vattenkladd, bara svart färg!
Såg nyss en liknande tavla på Johnny Cash, skitcool! Dom som gjort den hade lagt in lite orange detaljer, riktigt fint och uppiffande!
Tavlan ser ursnygg ut verkligen!! Jag börjad glatt nu med att leta bilder men sen kör jag fast. Hur redigerar man dem till svart-vita fält egentligen? :dum: Känner mig superkorkad om det ska gå att göra i word tom. Men nu har jag iofs bara openoffice på datorn. Men det borde väl gå där med. Men vilken funktion är det??
Jag vet inte hur det funkar i openoffice, men i word högerklickar jag på bilden och väljer "formatera bild" i menyn som kommer upp. Under flken "bild" på raden "färg" väljer jag svartvit istället för "automatisk". Sen kan man labba med ljusstyrkan och kontrasten också om man vill.
Du är inte alls korkad!! :this: Jag fick också leta en hel del innan jag hittade det.
Användarens profilbild
Av Anjapanja
sparkler skrev:Ljusstyrkan och kontrasten! :notes: Jag förstår! Tack! Nu ska här labbas!! :D
Jag fick hjälp med precis allt för att göra den tavlan så jag har inte den blekaste aning om hur jag gjorde... Jag är direkt värdelös på funktioner på photoshop. Det funkar säkert med tipsen du fått ovan. Kan konsultera sambon annars... Hojta om du behöver mer hjälp så ska jag kolla med honom!

Lycka till! :tumup:
Användarens profilbild
Av Vida
Det blir ju supercoolt om man gör en tröja med sådant tryck i bara en färg, typ vitt, där tröjans färg är det svarta (någon som hänger med?)

Och självklart kan en ettåring "måla" - tejpa en fyrkant med maskeringstejp och plasta in allt annat tyg så bara rutan är exponerad. dutta lite färg i kanterna alternativt måla en fin kant och låt sedan ettåringen gå loss med pensel händer och tops. Eller så "hjälper" du till genom att göra handavtryck! :)
Användarens profilbild
Av ericah
Oj vad ni är pyssliga...

Vill minnas att nån tipsat tidigare år att låta barnen måla med fingerfärg och fota barnen när de gör det. Sen köper man en ram som är större än fotokopian och använder målningen som passepartout
Användarens profilbild
Av Sterna
ericah skrev:Oj vad ni är pyssliga...

Vill minnas att nån tipsat tidigare år att låta barnen måla med fingerfärg och fota barnen när de gör det. Sen köper man en ram som är större än fotokopian och använder målningen som passepartout

Åhhhh! Me like!!!
Ska genast köpa fingerfärg och låta Lillfisen måla!
Av Winissa
Jättekul att det har kommt in så många tips!
Tänkte visa lite mer på bilder på vad som har åstadkommits :D

Först en Pointy kitty till dottern och egengjord müsli till min pappa.
Bild

En åremössa till en kompis (hon fick den igår så nu vågar jag lägga ut bild, hon finns här på sb nämligen)
Bild

Kompisens två barn fick ärtpåsar med vete i..
Bild

..och en tillhörande thavväska modell mini att förvara och bära runt på ärtpåsarna i. Mamman har tidigare fått en stor i samma tyg. (Hennes eget tyg). Det äldsta barnet på 2 år lekte hela kvällen med ärtpåsarna. :vågen:
Bild

Och så tryckta T-shirts till sambon på en bandvagn (strort intresse) och dottern (också stort intresse :lol: ) Det är jag som ligger och sover i bakgunden, vi är ute och tältar.
Bild
Senast redigerad av Winissa den lör dec 20, 2008 14:01, redigerad totalt 1 gånger.
Av Winissa
Nu håller jag på att virka ett till halsband.
Håller även på med målade fotografier av brorsan och hans tjej. Det var jätteklurigt att hitta nån bra bild! Ojoj vad jag har letat och redigerat för att få en bild där det inte är svart över halva ansiktet osv. Tjejen är så ljus och brorsan mer mörk så det är svårt att få båda att synas tydligt i samma kort. Frågade både pappa och brorsans kompis om hjälp att hitta bilder men till slut hittade jag ett par ur min egen kortsamling. Jag valde att göra två små tavlor istället med fokus på ansiktet. Jag tror det kommer bli jättebra!

Kvar att göra är fodral till vetevärmarna (det har min sambo sagt att han ska hjälpa mig med), vetekudde till ögonen och en huvudkudde med vete i och mozartkulor. Och så ska jag fixa med förstoringar av kort mm.
Vi får väl se om jag hinner :wink:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?