Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
Marine78 skrev:Störtcool klänning! Verkligen något utöver det vanliga och jag gissar att den växer med magen rätt bra ;-)
SCSI skrev:Jag var inte ens gravid när jag sydde den här - men det måste vara den bästa och coolaste gravidklänningen nånsin!

Bild

Jag fick massa beröm för den när jag hade den på en fest för ett par veckor sen, och idag råkade jag ha på mig den när jag gick in i en secondhand/hantverksbutik i stan och den trevliga kvinnan som äger butiken mer eller mindre insisterade på att jag ska börja sy upp såna så hon kan sälja dem i sin butik. :mrgreen:

... fast då skulle jag ju inte vara ensam om den längre! :roll:
supercool!!!
Användarens profilbild
Av AnKa
Marine78 skrev:Hade bara tyg till en pyjamas och knappt ens det. Köpte tyget hos Mjuka Tyger och tycker motivet är kul, men kvaliteten på tyget är sisådär tyvärr. Inte värt meterpriset i mitt tycke i alla fall så jag kommer inte köpa mer.
Men resultatet blev ju helt ok i alla fall :wink: efter en del huvudbry
AnKa skrev:
Marine78 skrev:Äntligen fått lite sytt igen! Har mängder med idéer, men kommer inte riktigt till skott för närvarande. Har ett "måste"-projekt att ta tag i så det kan skickas senast under helgen som kommer. Men i övrigt kan jag ju sy bara för att jag vill. Nu har 7½-åringen fått sig en pyjamas, väldigt välbehövligt:

Bild
Nöjd med resultatet och den intresserade kan läsa mer i bloggen ;-)
Åhhh, vad fint. Vilket jättefint tyg. Får man beställa?
Nej, jag läste om tygmisödet i din blogg, vad synd på så fint tyg :(
Användarens profilbild
Av SCSI
AnKa skrev:
Marine78 skrev:Äntligen fått lite sytt igen! Har mängder med idéer, men kommer inte riktigt till skott för närvarande. Har ett "måste"-projekt att ta tag i så det kan skickas senast under helgen som kommer. Men i övrigt kan jag ju sy bara för att jag vill. Nu har 7½-åringen fått sig en pyjamas, väldigt välbehövligt:

Bild
Trist att tyget var kasst - det var fint. Och jag är sån där att jag blir så jädra less på tyger man ser ö-v-e-r-a-l-l-t att det kvittar hur fina de är, jag vill inte ha dem i alla fall... (hm. Sambon kan ha åtminstone en halv poäng i att jag emellanåt sätter ett värde i att vara annorlunda bara för sakens skull. *host*) Jag kanske borde sluta läsa sybloggar så jag inte blir så mätt på alla retrotyger. :tumup:
Användarens profilbild
Av carro83
Byxorna blev klara inatt och de andra plaggen har nog någon månad på nacken men har inte blivit att jag visat dem!

Bild
Bild
Bild
Av Marine78
SCSI skrev:
AnKa skrev:

Bild
Trist att tyget var kasst - det var fint. Och jag är sån där att jag blir så jädra less på tyger man ser ö-v-e-r-a-l-l-t att det kvittar hur fina de är, jag vill inte ha dem i alla fall... (hm. Sambon kan ha åtminstone en halv poäng i att jag emellanåt sätter ett värde i att vara annorlunda bara för sakens skull. *host*) Jag kanske borde sluta läsa sybloggar så jag inte blir så mätt på alla retrotyger. :tumup:
Jag köper lite mindre bitar utav tygerna numera och då oavsett om alla andra har dem eller inte ;-). Sedan blir de lätt liggande under en ganska lång period och då har "alla andra" redan hunnit sy färdigt i sina tyger och då blir man genast lite mer ensam om tygerna i alla fall *ler*. Sedan får man försöka klura till läckra kombinationer som "ingen annan" tänkt på (ha, jättelätt ;-))
Användarens profilbild
Av Fryle
Om jag syr ett plagg i interlock och vill kanta halsringningen med en remsa av samma trikå, finns det då någon kod för hur mycket jag ska sträcka remsan? Jag antar alltså att remsan ska vara något kortare än plaggets kant, men hur mycket?
Användarens profilbild
Av Stream
ellla skrev:Finns det nåt forum som är typ som ravelry fast för sömnad??
Jag vill ha mer inspiration!
NU!
sysidan? www.sysidan.se
Fryle skrev:Om jag syr ett plagg i interlock och vill kanta halsringningen med en remsa av samma trikå, finns det då någon kod för hur mycket jag ska sträcka remsan? Jag antar alltså att remsan ska vara något kortare än plaggets kant, men hur mycket?
Om jag inte minns fel kan du göra kantbandet/snedremsan 25% kortare än det du ska kanta.
Användarens profilbild
Av SCSI
Silverros skrev:Förresten, ni sykunniga.
Vad är skillnaden på ett snedslå och ett kantband?
Kantband behöver väl inte nödvändigtvis vara skurna på skrå (trådriktningen på diagonalen, alltså)? I min värld är i alla fall snedslå alltid det... inget jag tänkt så värst på, måste jag erkänna!
Fryle skrev:Om jag syr ett plagg i interlock och vill kanta halsringningen med en remsa av samma trikå, finns det då någon kod för hur mycket jag ska sträcka remsan? Jag antar alltså att remsan ska vara något kortare än plaggets kant, men hur mycket?
25-30% är en tumregel jag har skramlande nånstans i bakhuvudet, jag med.
Användarens profilbild
Av Fryle
Stream skrev:
Om jag inte minns fel kan du göra kantbandet/snedremsan 25% kortare än det du ska kanta.
SCSI skrev: 25-30% är en tumregel jag har skramlande nånstans i bakhuvudet, jag med.
Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?

Ni verkar ju i alla fall överens om detta, så jag ska väl prova med 25%. Tack så mycket!
Användarens profilbild
Av SCSI
Fryle skrev:Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?
Hm. Ja, kanske det? Jag brukar aldrig mäta så, jag brukar liksom sträcka runt och testa vad som ser bra ut, typ... både i hals och ben/ärmar... just hals brukar jag helt enkelt mäta runt huvudet, så att det går att få i skallen ordentligt i tröjan... =)
Användarens profilbild
Av Fryle
SCSI skrev:
Fryle skrev:Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?
Hm. Ja, kanske det? Jag brukar aldrig mäta så, jag brukar liksom sträcka runt och testa vad som ser bra ut, typ... både i hals och ben/ärmar... just hals brukar jag helt enkelt mäta runt huvudet, så att det går att få i skallen ordentligt i tröjan... =)
Hmm, jo det kan ju vara en fördel om man kommer i tröjan :D . Jag ska prova mig fram. (Fick meddelande om att tyget är på väg... :D )
Av Marine78
Fryle skrev:
Stream skrev:
SCSI skrev: 25-30% är en tumregel jag har skramlande nånstans i bakhuvudet, jag med.
Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?

Ni verkar ju i alla fall överens om detta, så jag ska väl prova med 25%. Tack så mycket!
20-25% mindre än halsringningen är jag ganska säker på att rekommendationen brukar vara i de flesta sömnadstidningar/böcker. När det gäller ben/ärmmuddar brukar det bli betydligt högre procent (även midjemudd) i alla fall här hemma. Benmuddarna kan faktiskt bli så mycket som 50% utav benvidden om man vill ha ordentlig "puff".
Förtydligar: det gäller alltså såväl mudd som kantband och har alltid funkat bra här. Men interlock är ju lite stummare så skall du kanta med det kan du kanske behöva göra kantbandet något längre.
Senast redigerad av Marine78 den lör dec 18, 2010 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?