Ponyo skrev:Skrev detta på ravelry, men postar här med
När maken sa att han ville köpa en takbox till bilen så kontrade jag med att då vill jag köpa en modern spinnrock.
Och imorgon åker maken och köper en takbox.
Så, vilken spinnrock ska jag satsa på?
Jag skulle helst vilja ha en sådan där portabel. För vi bor väldigt trångt, och det vore bra att kunna stuva undan den.
Jag har kikat på Viktorian som solängel nämner fast blivit avskräckt att det är två (tre?) på spinnforumet på ravelry som fått en spricka på samma ställe på sina viktorior. Det verkar som om konstruktionen är svag och innan de har koll på det vet jag inte om jag vågat köpa en. Louet säger dock att det inte är farligt och bara att spinna på. De byter ut de rockar som får väldigt stora sprickor.
Jag gillar
Schachts Sidekick. Konstruktionen gör att den endast har spolbroms (scotch tension) och ingen dubbeldrivning. Jag spinner bara med spolbroms så för mig är det ingen nackdel. Många växlar, utväxling från 4.25 till 13.25:1 vilket betyder att du kan trampa i lagom tempo och få vingen att snurra både väldigt långsamt och ganska fort, bra om du vill spinna garner i olika tjocklekar.