- sön mar 17, 2013 08:32
gurkan skrev:solängel skrev:Som jag fattar instruktionen ska inga maskor läggas upp under armen, utan bara minskas. Jag är smal, med amningsbröst. Jag vill ha en luftig tröja och räknar med att 90 runt bysten blir lagom. Instruktionen är som sagt mycket knapphändig. Vi får se hur det går.gurkan skrev:Sedan beror det ju lite på hur många maskor man lägger upp under armen också. Och hur man är formad själv.melon skrev:Du kan ju titta lite här och kombinera lite http://tantkofta.blogspot.se/search/lab ... erkofta%22ellla skrev:Därför tycker jag det brukar vara lättare att jämföra med en tröja som passar än att prata om längd på raglan.melon skrev:Det har ju att göra med hur hög man gör den i halsen med.gurkan skrev:Hur lång brukar raglansömmen bli på en tröja? Jag provar och provar men tycker aldrig det är nog. Jag hatar när det sitter åt i armhålorna.Jämför med en tröja du tycker passar dig bra! Måttet är ju så himla olika beroende på kroppsstorlek, jag brukar snitta på 14-16 cm.
Och jag fattar inte riktigt hur det går till. Instruktionen till tröjan är: börja sticka ihop bålen när vidden är lagom. Och vidden är väl då bara hälften av maskorna? Tänk om vidden inte blir lagom förrän raglansömmen är jättelång, för lång?
Vilken ringning man väljer. En båtringad tröja får ju kortare söm än en halsnära
Men vi har ju redan kommit fram till att jag suger på att förklara i text så jag ska kanske inte ge mig in i detta
Jag förstår precis! Jag ska sticka en vit rand till, sedan ska jag prova igen.