Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag beställde alla mina 3 maskiner från England, totala skillnaden i pris var stoor så om jag får betala för nåt själv gör det inget känner jag. Men det går väl att få hjälp av dem, bara lite omständigare :wink:
Jag efterlyste ju nålar här tidigare och köpte till slut på ebay 30pack för 180kr inkl frakt (frakten är över hälften :roll: )
De var samma märke som jag haft förut så jag hoppas att de är bra. Enligt vissa ska man ju byta efter varje projekt men det har ju jag inte gjort då.
Användarens profilbild
Av tweed
Silverros skrev:Sykurs! Det skulle jag verkligen vilja gå. Men det finns inte där jag bor :evil:
Jag hade behövt gå en nyss. Alltså, de här väpnarluvorna gäckar mig. Jag ska sy en remsa till fram/nedkant med beskrivning:
"Sy ihop remsan för framkanten till en rundel och vik den dubbel med avigsidan innåt.Märk ut fjärdedelarna på både resan och i framkanten. Nåla fast remsan räta mot räta på framkanten, passa fjärdedelsmarkeringarna. Sy framkanten och kasta sömnsmånerna, sträck remsan under sömnaden. Sy en stickning i framkanten."

http://www.ottobredesign.com/se/monster ... uva_se.pdf

Alltså, jag fattar verkligen ingenting. Jag har redan själva huvan klar men jag skulle väldigt gärna vilaj få till snygga kanter men jag förstår inte.
Vadå rundel?
Vad ska jag ha fjärdedelarna och dess markeringar till? :| :hmm:
Är det remsan runt ansiktet? Fjärdedelarna är till för att du ska kunna sträcka muddremsan jämnt. Du mäter ut fjärdedelar på både remsan och ansiktshålet och sätter en nål på varje ställe. Sen lägger du nålarna på remsan och hålet mot varandra och nålar fast, sen sträcker du tyget mellan nålarna när du syr så blir det jämnt.
Användarens profilbild
Av SCSI
Silverros skrev:Vadå rundel?
Du syr ihop ändarna på kantremsan så att den sitter ihop som ett O (för att slippa böka med skarvarna sen, helt enkelt)

Markeringar av fjärdedelar gör du sen på både remsan och huvan. De är till för att kantremsan ska bli jämnt sträckt. Annars blir det lätt så att den blir längre eller kortare nånstans och allt blir knöligt och knasigt.
Vik den på mitten och sätt nålar i "vecken".
Sen viker du den så att de två nålarna är mittemot varandra, och nålar "vecken" igen.
Åsså gör du likadant på huvan.
Sen sätter du ihop ställena på huvan och remsan där nålarna är - då blir det liksom lättare att sträcka jämnt hela varvet runt, eftersom du får fyra "kontrollpunkter".

Klarare så?
Av annbom
Silverros skrev:
kvarnvik skrev:
Silverros skrev:Sykurs! Det skulle jag verkligen vilja gå. Men det finns inte där jag bor :evil:
Jag hade behövt gå en nyss. Alltså, de här väpnarluvorna gäckar mig. Jag ska sy en remsa till fram/nedkant med beskrivning:
"Sy ihop remsan för framkanten till en rundel och vik den dubbel med avigsidan innåt.Märk ut fjärdedelarna på både resan och i framkanten. Nåla fast remsan räta mot räta på framkanten, passa fjärdedelsmarkeringarna. Sy framkanten och kasta sömnsmånerna, sträck remsan under sömnaden. Sy en stickning i framkanten."

http://www.ottobredesign.com/se/monster ... uva_se.pdf

Alltså, jag fattar verkligen ingenting. Jag har redan själva huvan klar men jag skulle väldigt gärna vilaj få till snygga kanter men jag förstår inte.
Vadå rundel?
Är det remsan runt ansiktet? Fjärdedelarna är till för att du ska kunna sträcka muddremsan jämnt. Du mäter ut fjärdedelar på både remsan och ansiktshålet och sätter en nål på varje ställe. Sen lägger du nålarna på remsan och hålet mot varandra och nålar fast, sen sträcker du tyget mellan nålarna när du syr så blir det jämnt.
Sträcka muddremsan jämnt.. men sträcken/fjärdedelarna är ju på längden? Som att de är till för att vikas på något vänster?
Eller? :hmm:
Det är vikningen som du ska göra på själva remsan som är på längden. Ungefär som ett kantband fast du får göra vikningen själv
Och jag har roat mig med att göra nåldynor. En för knappnålar (den gjorde jag för länge sedan), en för synålar och en för symaskinsnålar. Lite assymetriska, men ordning och reda på nålarna blir det i alla fall!
Bild
Och så övar jag mig på att bandkanta med CoverPro... För nu har min CP kommit! :vågen: Trist bara att overlocken är på sjukhuset... :cry: Jag som har massor att sy...
Användarens profilbild
Av mimpen
Humleblomstern skrev:Och jag har roat mig med att göra nåldynor. En för knappnålar (den gjorde jag för länge sedan), en för synålar och en för symaskinsnålar. Lite assymetriska, men ordning och reda på nålarna blir det i alla fall!
Bild
Och så övar jag mig på att bandkanta med CoverPro... För nu har min CP kommit! :vågen: Trist bara att overlocken är på sjukhuset... :cry: Jag som har massor att sy...
Åh, så söta nåldynor! Hur gör man sådana egentligen? Det vore ett bra syjunteprojekt tror jag :)

Grattis till nya symaskinen! (såg du förresten mitt fb-meddelande. om bakandet??)
Av annbom
Humleblomstern skrev:Och jag har roat mig med att göra nåldynor. En för knappnålar (den gjorde jag för länge sedan), en för synålar och en för symaskinsnålar. Lite assymetriska, men ordning och reda på nålarna blir det i alla fall!
Bild
Snygga!
Användarens profilbild
Av mimpen
Fundering.
När jag sydde min första tröja så vill jag minnas att jag lärde mig (av humleblomstern) att man skulle ha nåt slags mellanlägg i axelsömmen. Men nu minns jag inte om det var bara där i den sömmen där man skulle ha knapp (det var en bäbiströja med knappöppning i halsen). Eller ska man alltid ha det i axelsömmar? Sen har jag bara sytt raglanärmströjor, och där har man väl inte det. Men nu har jag klippt till en Elsatröja och blev fundersam :hmm:
mimpen skrev:Fundering.
När jag sydde min första tröja så vill jag minnas att jag lärde mig (av humleblomstern) att man skulle ha nåt slags mellanlägg i axelsömmen. Men nu minns jag inte om det var bara där i den sömmen där man skulle ha knapp (det var en bäbiströja med knappöppning i halsen). Eller ska man alltid ha det i axelsömmar? Sen har jag bara sytt raglanärmströjor, och där har man väl inte det. Men nu har jag klippt till en Elsatröja och blev fundersam :hmm:
Man har det i axelsömmen, ett litet stadgande band typ. Sen hade du kanske mellanlägg på knappöppningen också, men det brukar jag inte ha om de är lite stadigare tyger.

Nix, jag har inte kollat fb, skall göra det! :tumup:
Användarens profilbild
Av mimpen
Humleblomstern skrev:
mimpen skrev:Fundering.
Man har det i axelsömmen, ett litet stadgande band typ. Sen hade du kanske mellanlägg på knappöppningen också, men det brukar jag inte ha om de är lite stadigare tyger.

Nix, jag har inte kollat fb, skall göra det! :tumup:
:notes: Men inte i raglantröjor väl?! Bara i sådana "riktiga" tröjor. Varför behövs det då??
mimpen skrev: Åh, så söta nåldynor! Hur gör man sådana egentligen? Det vore ett bra syjunteprojekt tror jag :)

Grattis till nya symaskinen! (såg du förresten mitt fb-meddelande. om bakandet??)
Här finns en länk till hur man gör, det är plättlätt! http://whipup.net/2006/03/01/stickin-it ... incushion/
De stora är gjorda efter måtten i länken (vilka de nu var), den lilla har 10 cm i diameter.
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag tror inte det blir så stor skillnad för det mesta, men har man ett trikåtyg som töjer sig väldigt på bredden blir sömmen snyggare om man stadgar upp den lite. Åsså riskerar man inte att få sönderdragna sömmar om man har ungar som går och drar i ärmarna hela dagarna, typ... :roll:
Användarens profilbild
Av mimpen
Humleblomstern skrev:Näe, inte i ranglan. Jaa du, det skall väl stadga sömmen :hmm: . Jag gör det bara för att man skall göra det, och det är ju inte direkt svårt, så... Men du kan väl prova och se vad som händer, om det blir någon skillnad.
:fnissa: Jag är ju ingenjör vet du. jag vill veta varför :Hahaa:
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?