Knyttet & K skrev:Hur gärna vill man ha en symaskin med övermatare? Och när behöver man den?
Jag kan inte påstå att jag saknat den hittills och nu syr jag väldigt lite, men hoppas att lusten och orken ska komma när barnen blir lite större. Då tänkte jag att jag ska börja sy till mig själv.
Jag funderar på att köpa ny maskin och väljer mellan en Pfaff som jag har förstått har övermatare och en enklare Janome... Det skiljer ju en del i pris.

Jag har sedan jag skaffade min pfaff med övermatare aldrig behövt ändra trådspänning eller pressarfotstryck efter tygsort, vilket förmodligen är just övermatarens förtjänst

Vilka maskiner är det du väljer mellan? Det finns övermatare till Janome också, men då är det en rätt stor och klumpig grej, Pfaffens märks ju inte alls då den sitter som en liten pinne bakom pressarfoten. Jag är grymt nöjd med min Pfaff Select 3.0, har haft den sen förra hösten, innan dess hade jag syrrans datoriserade Huskvarna, som inte kunde sy snygg raksöm

Jag saknar inte smidigheten i söminställningar som är på de datoriserade alls, men min mamma som har kört datoriserad maskin i 30 år tycker att det är meckigt
Jag beställde min maskin från Sewingmachinesdirect, dryga tusenlappen billigare än i Sverige. Nu har de dessutom fri frakt till Sverige, så då blir det ju ännu mer prisvärt. Just nu ligger 3,0 på ca4500:- i England och 5600:- i Sverige, men då får man med 50 trådrullar, saxar och en del annat när man handlar från England