Umma skrev:linafelicia-jättefin!! Du borde omedelbart uppgraderas till sjalgudinna
...
Jag tänkte försöka lära mig sticka snygga spetssjalar i sommar, så många jag hinner med...Nu har jag stickat min andra spetssjal, en lite mindre Skiraste till min dotter. Försökte mig på den stora först men det blev en enda röra av alla maskorna. Nu har jag börjat på en Annis och det är samma sak där trots att jag använder markörer och garnöglor lyckas jag göra fel. Sedan förstår jag inte kortvarven men det förklarar ni för mig när jag kommer dit väl?
Börjar med en fråga nu: När man vänder brukar ni lyfta första maskan då eller stickar ni?
Jag undrar också , ni som stickar spets, använder ni några speciella stickor? Jag tycker Knitpro är för trubbiga.
Jag tyckte Annis var ganska enkel, förutom de där *** muscherna.
Kortvarven var superenkla, man bara vänder där det står att man ska vända och sen när man stickar tillbaka tar man ihop över hålet som blir. Alltså, sticka som vanligt, lyft inte första maskan utan sticka den. Sen förstår du av beskrivningen.
Eller, tänk inte, följ beskrivningen. Jag tänkte först och det blev fel.
Jag använde Knitpro och de var lagom spetsiga, tyckte jag. Vanliga metallstickor är ju jättetrubbiga, så dem ville jag inte ens prova.
Nu har jag köpt garn till Orchid thief!