Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nu har varken jag eller någon i min närhet adhd, men jag kan tycka att om man några veckor senare känner sig tillräckligt balanserad för att delta i nya byten borde det finnas möjlighet att istället reda ut de gamla icke fullföljda om man får uppmaningen att göra det.

Att jag är extra sur kan bero på att jag som blev utan i ett byte i nästa skulle skicka till just den som aldrig skickade till mig (och även lämnade en till lottlös i ett annat byte). Att sedan starta ett byte med tema kärleksfullt känns mycket tråkigt mot oss som blivit utan.

Jag kommer inte att delta i byten ihop med dem som inte fullföljt de tidigare.
Av surftrollet
Fryle skrev:Jag känner att om moderator tar bort första tråden om nya bytet (vilket det sägs ska göras) så handlar det om att mörka vad som varit för att ingen ska kunna läsa om detta senare. Det är ärligare att låta tråden stå kvar.

Jag måste säga att det känns tokigt med detta nya byte, men jag tycker också det är tråkigt att Ellasario ensam får bära hundhuvudet när det finns fler som på olika sätt misskött sig i byten.
Ja och ja! Mycket tråkigt. Frustrationen kommer ju av en samlad bild av byten där nån eller några blir besviken i slutändan och/eller där nån oombedd gått in och täckt upp.
Rawa skrev:Innan jag visste mer tolkade jag bytes-tråden som "Ok, nu gör vi ett byte som funkar och visar varandra att det går!" och jag tror fortfarande att det var avsikten men det blev FRUKTANSVÄRT fel! :( .
Ja, det tror jag med!
Rawa skrev:Men jag hyser samtidig stor förståelse för båda sidor för jag vet vilken enorm skillnad det är på att ha ADHD och vara omedicinerad utan hjälp och att medicinera!
Ja, jag har inte din djupa förståelse men det är det som gör att jag tolkar annorlunda än jag skulle tolka de flesta andra i samma sits vad gäller bytena. Men det gör skillnad för förståelsen och tolkningen hos mig. Det som fattas är förtroendet, det är nåt som måste byggas upp av envar som brutit det.
Fryle skrev:Förslag till regelverk för sjalbarnsbyten:
(Fyll gärna på!)

- Tidsramarna för anmälan och sista-skicka-datum ska hållas
- Blir man av någon anledning försenad meddelar man detta, antingen direkt till sin byteskompis eller via samordnaren
- Känner man att man inte klarar av att fullfölja bytet ansvarar man för att byteskompisen ändå får något bra (ber någon annan (vän/släkting/annan SBare) göra pysslet, skickar vidare det man själv fått i bytet, köper något och skickar...)
- Missköts ett byte får man inte delta i nya förrän det gamla fullgjorts
Jag tycker att man kan kompensera genom att täcka upp för någon annan som inte fullföljt. Ibland är det inte rimligt att skicka nåt långt senare. Den man skulle skicka till kanske inte är aktiv längre, eller kanske inte vill ta emot nåt långt i efterhand, eller nåt annat fullt rimligt skäl till att det bara inte är bästa lösningen. Då är det bra om det ändå finns möjligheter att göra rätt för sig.
Oj.

Jag har funderat mycket på hur jag skulle göra med det nya bytet.

Å ena sidan:
Jag vill pyssla NU. Jag vet att jag inte kommer ha tid senare i höst, och kanske inte förrän sent i vår.

Å andra sidan: Nej, jag tycker inte att det är rätt att folk är med i bytena utan att göra rätt för sig. Det är osjysst och jag blir lika ledsen varje gång jag ser att några blir utan i slutet. Nu en person som jag känner väl dessutom :heart: Dessutom nu så var det en person som misskött byten som håller i det nya bytet, för ett tag sen.

Det som komplicerar saken är att Ellasario får förkroppsliga ALLA de som sviker i bytena.
Ta bara "mjuka filurer" bytet, det är 2 andra sjalbarnare som inte fullföljt där. Som ÄR aktiva. Det stör mig lika mycket!

Jag har valt att vara med i detta byte för att JAG har möjlighet NU. Inte för att välja sida på något sätt. Inte för att säga att jag tycker det är rätt att skita i bytena. Inte för att säga något annat än att jag vill och kan byta nu.
Jag är väldigt ledsen om det jag gör uppfattas på något annat sätt :heart:

Jag tycker det är bra om vi kan få till regler, framförallt den att MEDDELA OM MAN INTE KAN FULLFÖLJA och försöka lösa bytet på ett bra sätt.
Kanske behövs det en sammanställande bytestråd? Så att allt är ute i klartext så att sägs.

Jag blir själv jätteosäker på om någon har oförätter med mig trots att jag inte deltagit i något på 2 år..
Edit: Jag har alltid skickat men jag har varit försenad några gånger, men det är länge sedan och livet ser väldigt annorlunda ut idag! Borde jag undvika byten för all framtid då?
Senast redigerad av Rawa den fre aug 10, 2012 09:12, redigerad totalt 1 gånger.
Jag vill upprepa det jag redan skrivit en gång i den här tråden: Det känns inte helt rätt att en person får ta all skit just nu, även om jag förstår att det blivit så när hon startat en ny bytestråd.

När jag startade den här tråden var det för att det den senaste tiden varit flera som misskött bytena. Just nu är det tex två byten där en och samma person inte skickat två månader efter datum. I det ena är det ytterligare två som inte hörts av, i det andra är det en. Även tidigare har det förekommit byten som inte skötts.
Camsch jag förstår dig och jag menar inget illa, jag hoppas du kan förstå mig med. När man vet att något inte är menat på ett vis så skakar man av sig det och läser avsikten istället. Jag gör det. Även utan att du skrev. :heart:

Jag ville också ha ett nytt byte NU, jag ville också ha ett byte där vi kunde visa att det funkar och blir bra, och jag ville få lite revansch i ett byte och lämna det nöjd. Men det kan inte bli nuvarande byte och jag kan ju inte starta ett eget för oss gnällspikar. :roll:
Fryle skrev:Jag vill upprepa det jag redan skrivit en gång i den här tråden: Det känns inte helt rätt att en person får ta all skit just nu, även om jag förstår att det blivit så när hon startat en ny bytestråd.

När jag startade den här tråden var det för att det den senaste tiden varit flera som misskött bytena. Just nu är det tex två byten där en och samma person inte skickat två månader efter datum. I det ena är det ytterligare två som inte hörts av, i det andra är det en. Även tidigare har det förekommit byten som inte skötts.
:iagree:
Ja, sammantaget är det väl olika som inte skickat alla gånger det förekommit.
esarina skrev:Camsch jag förstår dig och jag menar inget illa, jag hoppas du kan förstå mig med. När man vet att något inte är menat på ett vis så skakar man av sig det och läser avsikten istället. Jag gör det. Även utan att du skrev. :heart:

Jag ville också ha ett nytt byte NU, jag ville också ha ett byte där vi kunde visa att det funkar och blir bra, och jag ville få lite revansch i ett byte och lämna det nöjd. Men det kan inte bli nuvarande byte och jag kan ju inte starta ett eget för oss gnällspikar. :roll:
Fryle skrev:Jag vill upprepa det jag redan skrivit en gång i den här tråden: Det känns inte helt rätt att en person får ta all skit just nu, även om jag förstår att det blivit så när hon startat en ny bytestråd.

:iagree:
Ja, sammantaget är det väl olika som inte skickat alla gånger det förekommit.
Men vi kan kanske starta en bytestråd till snart? För jag blev så sugen på ett byte, men inte på temat kärlek.
Användarens profilbild
Av Snurrfian
esarina skrev:Alltså, det finns en hel del jag tänker om det nya bytet. Framför allt att om någon annan än Ellasario startat det så skulle det kännas hånfullt, speciellt att länka till den här tråden och säga att bytet är en protest mot tråkigheterna som man själv varit med och skapat. Nu ser jag det inte som hånfullt utan snarare oavsiktligt respektlöst och i all välmening.

Det jag försöker få fram är att genom att vara med i bytet så tar jag in följande signaler från er:
* Några regler eller riktlinjer behövs egentligen inte, för ni är villiga att byta ändå. Därav frågan om det är meningsfullt att försöka hitta lösningar för framtiden, signalen går stick i stäv med mycket i denna tråd.
* Det är OK att indirekt utestänga folk, som annars skulle vilja vara med, på grund av att de har blivit besvikna. Ni ställer upp på stämningen det skapar.

Det är inte min avsikt att säga att bytet inte borde få finnas och jag har aldrig påstått att såna som inte skickat inte borde få vara med nånsin igen. Det får väl startas vilka byten som helst, spec när inga riktlinjer finns. Men vad man än gör, även om man inte bryter mot nåt eller ens har nån speciell avsikt, så sänder man ju ut signaler.

Nu är ni flera personer som är med som jag har stor respekt för och tycker är väldigt kloka, så det tar en stund att smälta och forma om bilden jag tar in från er.

Till syvende och sist så är det ju bara byten på ett forum och ingen menar ju nåt illa egentligen. Med det överseende ni har med andra hoppas jag att ni kanske nånstans också kan ha överseende för min uppriktighet här. Förlåt.
Stopp, vänta ett ögonblick här nu, jag är med på det bytet eftersom det verkar vara ett roligt tema, jag är inte så intresserad av tjafs och bråk mellan personer där jag själv inte är inblandad, alltså läste jag inte ens de andra trådarna, utan gick på att bytet verkade roligt. Jag är inte på sjalbarn flera timmar om dagen varje dag, jag är moderator på ett annat forum och sjalbarn är mitt andningshål där jag inte behöver ha superkoll på allt och alla utan jag deltar där jag tycker att det är roligt, eller intressant eller där jag kan komma med något som hjälper någon annan. Jag visste inte att jag var tvungen att ta reda på all bakgrundshistorik för att vara med i ett byte eftersom jag då tar ställning i något "krig".

Men visst det är skit att inte skicka iväg när man är med i ett byte, jag hade dåligt samvete sist att mitt kom iväg en vecka för sent eftersom paketet har åkt runt i makens bil, själv var jag sängliggande och hade absolut ingen koll. Men grejerna kom fram, och mottagarna sa sig vara nöjda ialla fall.

Men visst behövs det regler, men ge sig på dem som är med i bytet och anse att jag/vi har tagit någon slags ställning, nej tack.
Av surftrollet
Snurrfian skrev:
esarina skrev:Alltså, det finns en hel del jag tänker om det nya bytet. Framför allt att om någon annan än Ellasario startat det så skulle det kännas hånfullt, speciellt att länka till den här tråden och säga att bytet är en protest mot tråkigheterna som man själv varit med och skapat. Nu ser jag det inte som hånfullt utan snarare oavsiktligt respektlöst och i all välmening.

Det jag försöker få fram är att genom att vara med i bytet så tar jag in följande signaler från er:
* Några regler eller riktlinjer behövs egentligen inte, för ni är villiga att byta ändå. Därav frågan om det är meningsfullt att försöka hitta lösningar för framtiden, signalen går stick i stäv med mycket i denna tråd.
* Det är OK att indirekt utestänga folk, som annars skulle vilja vara med, på grund av att de har blivit besvikna. Ni ställer upp på stämningen det skapar.

Det är inte min avsikt att säga att bytet inte borde få finnas och jag har aldrig påstått att såna som inte skickat inte borde få vara med nånsin igen. Det får väl startas vilka byten som helst, spec när inga riktlinjer finns. Men vad man än gör, även om man inte bryter mot nåt eller ens har nån speciell avsikt, så sänder man ju ut signaler.

Nu är ni flera personer som är med som jag har stor respekt för och tycker är väldigt kloka, så det tar en stund att smälta och forma om bilden jag tar in från er.

Till syvende och sist så är det ju bara byten på ett forum och ingen menar ju nåt illa egentligen. Med det överseende ni har med andra hoppas jag att ni kanske nånstans också kan ha överseende för min uppriktighet här. Förlåt.
Stopp, vänta ett ögonblick här nu, jag är med på det bytet eftersom det verkar vara ett roligt tema, jag är inte så intresserad av tjafs och bråk mellan personer där jag själv inte är inblandad, alltså läste jag inte ens de andra trådarna, utan gick på att bytet verkade roligt. Jag är inte på sjalbarn flera timmar om dagen varje dag, jag är moderator på ett annat forum och sjalbarn är mitt andningshål där jag inte behöver ha superkoll på allt och alla utan jag deltar där jag tycker att det är roligt, eller intressant eller där jag kan komma med något som hjälper någon annan. Jag visste inte att jag var tvungen att ta reda på all bakgrundshistorik för att vara med i ett byte eftersom jag då tar ställning i något "krig".

Men visst det är skit att inte skicka iväg när man är med i ett byte, jag hade dåligt samvete sist att mitt kom iväg en vecka för sent eftersom paketet har åkt runt i makens bil, själv var jag sängliggande och hade absolut ingen koll. Men grejerna kom fram, och mottagarna sa sig vara nöjda ialla fall.

Men visst behövs det regler, men ge sig på dem som är med i bytet och anse att jag/vi har tagit någon slags ställning, nej tack.
Jag förstår att du uppfattar det så.
Jag tycker att riktlinjerna låter bra! Det är så jag själv tänker när jag är med i ett byte och trodde att det var självklart men det är ju uppenbarligen inte så för alla. Kanske skulle ha med att om man har skickat och inte hör av att paketet kommit fram att man efterlyser det i tråden eller pmar sin mottagare?

Jag vill också poängtera att jag inte på något vis tar ställning genom att vara med i bytet som är nu.
Den stora frågan känns som "hur gottgör man att man gjort bort sig i ett byte?". Hur kan man bygga upp förtroendet igen? Hur kan man veta att alla som är med kommer att skicka?

Ibland har folk varit med och anmält sig på byten, och sen helt försvunnit från sb. Kanske kan man ha en "halvtidskoll"? Att man bekräftar att man är på gång?

Annars tycker jag att det är självklart att man inte behåller det man fått om man inte själv tänkt skicka nåt!!! Att man bara skickar vidare i så fall. Man kan ju tom kontakta bytesansvarig och meddela att man inte kommer bli klar, att man vill hoppa av?

Jag har också varit sen på att skicka några gånger. Och jag har skickat saker för att täcka upp för de som inte skickat (tex i julklappstråden).

Ett "täcka upp"-system kanske? Att man kollektivt tar på sig det som några misslyckas med? Det är lite sjalbarnsanda för mig. Att vi hjälps åt och har förståelse för att livet inte blir som man tänkt sig alla gånger. Jag gillar att pyssla och jag kan lätt tänka mig att pyssla några saker extra i de byten jag är med i för att täcka upp!

(oj, nu är mina höns inne i hallen, så nu hinner jag inte svamla mer...)
Jag har också varit sen några (flera? ) gånger. En gång hann jag verkligen inte med alls, och då skickade jag vidare den sak jag själv fick. Och jag har åtminstone en gång kompenserat för någon annan. (Och i garn-te-chokladbytet blev jag så överkompenserad att jag skämdes, det var inte ens avsändarens fel utan posten måste ha strulat :oops: )

Egentligen är det ju enkelt. Eller borde vara det. Regelförslagen tycker jag låter rätt bra. Precis så självklart som det borde få vara.

Och: jag tror att alla är medvetna om att livet kan strula ibland. Att saker händer som är utanför ens kontroll. Det som spelar roll är ju hur det hanteras. Att man meddelar, eller som ellla säger, absolut inte behåller det man själv fått och struntar i sin egen mottagare.
Ett annat problem jag tänker på är då en person i bytet (eller flera) går upp i rök och försvinner. Då blir ju någon utan helt enkelt. Och då kan det ju vara bra med nån back-up. Om det ligger på den som administrerar bytet, så kommer den att få ännu mer att göra...
Användarens profilbild
Av Faegis

Jag tycker att det är tråkigt om du tar in de signalerna, men känner att det är en ganska så illvillig tolkning. Jag har inte varit med i något byte tidigare men jag har läst i den här tråden och hängt med lite grann.
Det här är de signaler jag vill skicka ut genom att vara med i den nya bytestråden:
* Regler och riktlinjer är bra, men tills vi får det funkar det för mig att byta ändå. Någon kanske inte får något, och det är tråkigt. Då får man försöka lösa det. (För mig är det faktiskt värre om jag får något jag tycker är fult. Den risken tar jag, och jag tar också risken att inte få något. Ville jag inte ta de riskerna skulle jag köpa något i en affär istället.)
* Det är inte okej att direkt utestänga folk för att de misslyckats med sina åtaganden för att de mått dåligt, om de säger att de mår bättre och tror de klarar av det nu. Jag vill inte vara med om att lägga extra sten på bördan för någon som är på väg upp från något jobbigt. Jag vägrar ställa upp på den stämningen.
Jag måste också bara få kommentera att jag tycker det är jättetråkigt när byten inte fungerar och jag är absolut för ett regelsystem med någon form av avstängningstid om man misskött sig.

Men. Jag vill ändå byta nu. Det passar mig både i tid och tema. Och jag hoppas att vi som vill byta nu inte ska behöva känna dåligt samvete för att vi hakar på nu.

Jag har själv blivit utan i ett sb-byte för läääänge sen, alltså, för flera år sen. Tråkigt. Och jag hoppas det slipper hända fler gånger!

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?