Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

SaraLj skrev:Spånar lite på ämnet. Skulle det t.ex. vara okej att skicka en burk marmelad (den har man ju i köket) eller att sticka ett "to go" muggs skydd (använder man kanske inte i köket men det är lite åt det hållet....) Vad tycker ni?
Jag använder inte såna muggar, äter inte marmelad mer än i bakverk men uppskattar ätbart (utan jordnötter och ägg). :D
Användarens profilbild
Av kristinek
Tack för byteskompisen :tumup:
Av surftrollet
Jag undrar vad ni är för köksanvändartyper? Typen som gärna ställer fram bröd direkt från ugnen tillsammans med soppan, gärna dukar med tygservetter, använder alltid tabletter, bara använder matberedare och undviker kniv och skärbräda så långt det går, har en bytta med IKEA-tvättlappar på en fast plats på köksbordet, använder bara hushållspapper, har alltid en assiett med en tesked bredvid spisen för att provsmaka, försöker laga mat med två-tre småttingar som vill hjälpa till med allt ... Vad har ni för vanor som kan tänkas påverka vad som passar i ert kök?
Användarens profilbild
Av Safireee
esarina skrev:Jag undrar vad ni är för köksanvändartyper? Typen som gärna ställer fram bröd direkt från ugnen tillsammans med soppan, gärna dukar med tygservetter, använder alltid tabletter, bara använder matberedare och undviker kniv och skärbräda så långt det går, har en bytta med IKEA-tvättlappar på en fast plats på köksbordet, använder bara hushållspapper, har alltid en assiett med en tesked bredvid spisen för att provsmaka, försöker laga mat med två-tre småttingar som vill hjälpa till med allt ... Vad har ni för vanor som kan tänkas påverka vad som passar i ert kök?
Bra fråga, esarina!

Vi använder inte trasa utan antingen papper eller ikeas tvättlappar (som vi slänger i tvättkorgen direkt). Jag har två grisiga ungar så i nuläget har vi en tablett i plast, men vi skulle nog behöva fler. Gör smoothies varje kväll, men använder kniv och skärbräda i övrigt. Vi är vegetarianer. Vi har en del grytlappar redan men inga förkläden och det hade varit välkommet, särskilt till blivande femåringen (ca 110 cm lång). Vi har ingen snygg förpackning till handdiskmedel. Vi äter inte bröd så ofta och den lilla tygkorg till bröd vi har är ändå för liten för stora limpor. Jag äter mycket frön och musli och flingor och har ingen jättebra lösning för sånt. Som handduk i köket har vi frotte, inte såna där tunna i bomull som inte suger upp vatten. Vi bakar nån gång i månaden kanske, så inte så ofta. Det blir mest chokladbollar. Servetter i tyg har vi inte (än). Ska fundera lite till om det finns mer värt att veta.
Av surftrollet
esarina skrev:Jag undrar vad ni är för köksanvändartyper? Typen som gärna ställer fram bröd direkt från ugnen tillsammans med soppan, gärna dukar med tygservetter, använder alltid tabletter, bara använder matberedare och undviker kniv och skärbräda så långt det går, har en bytta med IKEA-tvättlappar på en fast plats på köksbordet, använder bara hushållspapper, har alltid en assiett med en tesked bredvid spisen för att provsmaka, försöker laga mat med två-tre småttingar som vill hjälpa till med allt ... Vad har ni för vanor som kan tänkas påverka vad som passar i ert kök?
Jag kan svara på min egen fundering, utifall det skulle vara till nytta för någon. ;) Jag lagar mat från grunden och köper väldigt lite halvfabrikat, så jag står och smakar på allt, lagar mycket mat och bakar även en del. Jag har IKEA-tvättlappar på köksbordet och en hög mikrofibertrasor på mikron. Vi använder mycket tvättlappar här hemma! Jag använder sällan förkläde när jag lagar mat, av någon anledning. :hmm: Förmodligen för att jag ofta lagar med en snart två-åring i famnen och det vore dumt om det skvätte på hans bara fötter så jag passar mig rätt bra för stänk ändå. Mina barn är inte med och lagar så mycket men jag önskar att de vore det i högre grad. De vill mest smaka kaksmet och kladdar på köpet ner halva sig. :D
Vi använder inte disktrasa i egentlig mening utan jag kör med mikrofibertrasor som jag använder en gång och sedan slänger i tvätten. Vi diskar i princip inte för hand, bara det som behöver det, och har inget diskställ stående framme. En svamp, en svampborste och en vanlig diskborste ligger och dräller vid vattenkranen bredvid den fula diskmedelsflaskan.
Till vardags ställer vi oftast fram grytor och kastruller på bordet.
Jag tycker inte så mycket om gult. Vårt kök är övervägande vitt med en vinröd fondvägg. Vi har två handdukar hängande i köket: frotté för händer och vanlig vävd för disk. Plus några bakdukar i ett köksskåp, har dem separat.
Användarens profilbild
Av glis
Jag har ett stort kök, vita snickerier och ljust trä. Väggar och kakeldetaljer är blå, stolarna röda. Jag har vad jag behöver till vardags förutom möjligen barnförkläden och sådant "man aldrig kan får för mycket av" typ grytlappar och handdukar. Vi använder vaxduk i nuläget. Jag gillar inte när saker står framme men har ett större bord än vad vi behöver till vardags så bordsänden bukar vara belamrad med tidningar, teckningar, halvhjärtade buketter och tomma brödpåsar. Vi lagar ganska mycket mat men är också världsmästare i mackor.
Om det kan ge några idéer. Vill ni tjuvlyssna med någon annan kanske kvarnkvik eller Kolakaka kan tipsa...
Användarens profilbild
Av kristinek
Vi har ett ganska litet kök med litet matbord och ganska dåligt med förvaringsytor. Så just saker som tar bordsyta eller bänkyta kan få svårt att få plats. Allt annat funkar finfint :wink:.

Här är det mest sambon som lagar mat(ganska mycket husmanskost från grunden). Jag brukar kunna baka och laga avancerad mat när jag har mer tid, men just nu är det inte så ofta. Älskar egentligen att baka, men inte lika kul att baka med en otålig bebis.
Lilleman har både en tripp trapp-stol och en antilopstol med bricka och brukar få sitta med när vi pysslar i köket. Den senare används mest eftersom det är smidigt att ha leksakerna på brickan. Färgmässigt har vi just nu silver/grått, vitt, lite orangea detaljer och lite trä.
Användarens profilbild
Av plutteli
Vi lagar nästan all mat från grunden. Använder inte förkläden och har ganska ont om utrymmen över lag att hänga saker på däremot mycket hyllor/skåp. S är med och "lagar mat" ibland vilket brukar betyda att hon ställer sig vid vasken och leker med vatten i allehanda byttor ;) Vårt köksbord står i ett eget utrymme typ "vägg i vägg" (fast ändå inte) med köket.
Eftersom vi har litet bort ställer vi nästan aldrig grytor/kastruller eller så på bordet så vi har nästan inga underlägg.. Vet inte vad mer som kan vara intressant att veta :)
Användarens profilbild
Av SaraLj
Jag är nästan klar! :shock: :shock: :shock: får kompletara med någon bonus

Vi gillar att vara i köket som har ett stort köksbord med vaxduk. Vi har propfulla skåp men småsaker kan vi kanske få plats med, men inget stort. Lagar gärna mat tillsammans hela familjen men till vardags så blir det gärna halvfabrikat och sådant som går att svänga ihop på mindre än 20 min.
Användarens profilbild
Av Fryle
Vårt kök är grått, vitt och trä. Matlagning är inget stort intresse precis, knappast bakning heller. Fast vi lagar ju något att äta varje dag :wink: . Vi dukar fram på bordet, bröd tar vi oftast fram rätt antal skivor ur frysen och stoppar i brödrosten, sedan till var och en =använder sällan brödkorg. Våra osthyvlar är kassa, om nu någon vill smida ett pyssel...
Av Smultronbarn
kristinek skrev:Tack för byteskompisen :tumup:
:iagree:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?