esarina skrev:Jag undrar vad ni är för köksanvändartyper? Typen som gärna ställer fram bröd direkt från ugnen tillsammans med soppan, gärna dukar med tygservetter, använder alltid tabletter, bara använder matberedare och undviker kniv och skärbräda så långt det går, har en bytta med IKEA-tvättlappar på en fast plats på köksbordet, använder bara hushållspapper, har alltid en assiett med en tesked bredvid spisen för att provsmaka, försöker laga mat med två-tre småttingar som vill hjälpa till med allt ... Vad har ni för vanor som kan tänkas påverka vad som passar i ert kök?
Jag kan svara på min egen fundering, utifall det skulle vara till nytta för någon.

Jag lagar mat från grunden och köper väldigt lite halvfabrikat, så jag står och smakar på allt, lagar mycket mat och bakar även en del. Jag har IKEA-tvättlappar på köksbordet och en hög mikrofibertrasor på mikron. Vi använder mycket tvättlappar här hemma! Jag använder sällan förkläde när jag lagar mat, av någon anledning.

Förmodligen för att jag ofta lagar med en snart två-åring i famnen och det vore dumt om det skvätte på hans bara fötter så jag passar mig rätt bra för stänk ändå. Mina barn är inte med och lagar så mycket men jag önskar att de vore det i högre grad. De vill mest smaka kaksmet och kladdar på köpet ner halva sig.
Vi använder inte disktrasa i egentlig mening utan jag kör med mikrofibertrasor som jag använder en gång och sedan slänger i tvätten. Vi diskar i princip inte för hand, bara det som behöver det, och har inget diskställ stående framme. En svamp, en svampborste och en vanlig diskborste ligger och dräller vid vattenkranen bredvid den fula diskmedelsflaskan.
Till vardags ställer vi oftast fram grytor och kastruller på bordet.
Jag tycker inte så mycket om gult. Vårt kök är övervägande vitt med en vinröd fondvägg. Vi har två handdukar hängande i köket: frotté för händer och vanlig vävd för disk. Plus några bakdukar i ett köksskåp, har dem separat.