Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av annelithor
#8021883
letw83 skrev:
annelithor skrev:Knappar.. måste man specialverktyg eller kan man få i tryckknappar, på vingarna, snyggt ändå? Och vart tusan köper man, helst i plast, hittar inga på vårt ohlssons tyger..
Ska du ha sådana snaps som är i blöjor behöver du specialverktyg. Sådana i metall kan du banka själv och dom finns på ohlssons (dyra) eller hos bibbis textil (billiga och hon är snabb på att skicka) Jag har kört metall i mina pulbindor och det funkar utan problem.
Okej, ja men då får det bli metall, vill inte bli totalt ruinerad :) Kikat på hennes sida & fattar dock inte alls vilka det skulle vara.. :hmm: finns ju ett gång knappar men som jag förstår det så måste man ha en prymtång :hmm:
Av letw83
#8021977
annelithor skrev:
letw83 skrev:
annelithor skrev:Knappar.. måste man specialverktyg eller kan man få i tryckknappar, på vingarna, snyggt ändå? Och vart tusan köper man, helst i plast, hittar inga på vårt ohlssons tyger..
Ska du ha sådana snaps som är i blöjor behöver du specialverktyg. Sådana i metall kan du banka själv och dom finns på ohlssons (dyra) eller hos bibbis textil (billiga och hon är snabb på att skicka) Jag har kört metall i mina pulbindor och det funkar utan problem.
Okej, ja men då får det bli metall, vill inte bli totalt ruinerad :) Kikat på hennes sida & fattar dock inte alls vilka det skulle vara.. :hmm: finns ju ett gång knappar men som jag förstår det så måste man ha en prymtång :hmm:
Nej, man kan köpa med såna verktyg som man kan använda hammaren till.

10-pack jersey silver med insatsverktyg 47:-

Dom ingår det verktyg till. sen kan man köpa till refill utan verktyg för lite billigare slant. Det enda du behöver är som sagt en hammare.
Av shimzy
#8021990
tinaw skrev:
shimzy skrev:
tinaw skrev:Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.

hmm nu blir jag fundersam.. jag har köpt en microfleece enligt försäljaren.. men den är lixom helt slät på ena sidan? och på andra sidan kort ludd lixom...
är det inte microfleece? och vad är det då?
Jag skulle nog kalla det fuskmocka. Egentligen spelar det inte så stor roll. Det är i polyester och det är luddigt på utsidan, det betyder att det kommer att släppa igenom fukt och leda bort den.

hmm nu när du säger det är den väääldigt lik min fuskmocka !
fast lixom stretchig åt ena hållet ,det är inte mockan..
Användarens profilbild
Av mimpen
#8022002
shimzy skrev:
tinaw skrev:
shimzy skrev:
tinaw skrev:Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.

hmm nu blir jag fundersam.. jag har köpt en microfleece enligt försäljaren.. men den är lixom helt slät på ena sidan? och på andra sidan kort ludd lixom...
är det inte microfleece? och vad är det då?
Jag skulle nog kalla det fuskmocka. Egentligen spelar det inte så stor roll. Det är i polyester och det är luddigt på utsidan, det betyder att det kommer att släppa igenom fukt och leda bort den.

hmm nu när du säger det är den väääldigt lik min fuskmocka !
fast lixom stretchig åt ena hållet ,det är inte mockan..
Min fuskmocka är stretchig åt ena hållet.
Av shimzy
#8022009
mimpen skrev:
shimzy skrev:
tinaw skrev:
shimzy skrev:
tinaw skrev:Microfleece är ett stickat tyg precis som fleece. Det kan vara mindre ludet på ena sidan, men inte slätt eller vävt. Fuskmocka är ofta ännu mindre ludet på avigsidan än microfleece, och tunnare, men fortfarande stickat.

hmm nu blir jag fundersam.. jag har köpt en microfleece enligt försäljaren.. men den är lixom helt slät på ena sidan? och på andra sidan kort ludd lixom...
är det inte microfleece? och vad är det då?
Jag skulle nog kalla det fuskmocka. Egentligen spelar det inte så stor roll. Det är i polyester och det är luddigt på utsidan, det betyder att det kommer att släppa igenom fukt och leda bort den.

hmm nu när du säger det är den väääldigt lik min fuskmocka !
fast lixom stretchig åt ena hållet ,det är inte mockan..
Min fuskmocka är stretchig åt ena hållet.
aha ! då är det väl en fuskmocka jag fått tag på ! haha jag som trodde jag köpt micro fleece ;) ja ja spelar mig inte så stor roll ,men det stod microfleece påderas sida när jag beställde..haha
tack för hjälpen =)
Användarens profilbild
Av Trulsamin
#8022139
letw83 skrev:
annelithor skrev:
letw83 skrev:
annelithor skrev:Knappar.. måste man specialverktyg eller kan man få i tryckknappar, på vingarna, snyggt ändå? Och vart tusan köper man, helst i plast, hittar inga på vårt ohlssons tyger..
Ska du ha sådana snaps som är i blöjor behöver du specialverktyg. Sådana i metall kan du banka själv och dom finns på ohlssons (dyra) eller hos bibbis textil (billiga och hon är snabb på att skicka) Jag har kört metall i mina pulbindor och det funkar utan problem.
Okej, ja men då får det bli metall, vill inte bli totalt ruinerad :) Kikat på hennes sida & fattar dock inte alls vilka det skulle vara.. :hmm: finns ju ett gång knappar men som jag förstår det så måste man ha en prymtång :hmm:
Nej, man kan köpa med såna verktyg som man kan använda hammaren till.

10-pack jersey silver med insatsverktyg 47:-

Dom ingår det verktyg till. sen kan man köpa till refill utan verktyg för lite billigare slant. Det enda du behöver är som sagt en hammare.
kan man banka plastknapparna också med hammare? Och hur prisvärda är de??
Användarens profilbild
Av annelithor
#8022239
letw83 skrev:
annelithor skrev:
letw83 skrev:
annelithor skrev:Knappar.. måste man specialverktyg eller kan man få i tryckknappar, på vingarna, snyggt ändå? Och vart tusan köper man, helst i plast, hittar inga på vårt ohlssons tyger..
Ska du ha sådana snaps som är i blöjor behöver du specialverktyg. Sådana i metall kan du banka själv och dom finns på ohlssons (dyra) eller hos bibbis textil (billiga och hon är snabb på att skicka) Jag har kört metall i mina pulbindor och det funkar utan problem.
Okej, ja men då får det bli metall, vill inte bli totalt ruinerad :) Kikat på hennes sida & fattar dock inte alls vilka det skulle vara.. :hmm: finns ju ett gång knappar men som jag förstår det så måste man ha en prymtång :hmm:
Nej, man kan köpa med såna verktyg som man kan använda hammaren till.

10-pack jersey silver med insatsverktyg 47:-

Dom ingår det verktyg till. sen kan man köpa till refill utan verktyg för lite billigare slant. Det enda du behöver är som sagt en hammare.
Tack & tack för hjälpen! :tumup:
Av letw83
#8022385
Trulsamin skrev:
letw83 skrev:
annelithor skrev:
letw83 skrev:
annelithor skrev:Knappar.. måste man specialverktyg eller kan man få i tryckknappar, på vingarna, snyggt ändå? Och vart tusan köper man, helst i plast, hittar inga på vårt ohlssons tyger..
Ska du ha sådana snaps som är i blöjor behöver du specialverktyg. Sådana i metall kan du banka själv och dom finns på ohlssons (dyra) eller hos bibbis textil (billiga och hon är snabb på att skicka) Jag har kört metall i mina pulbindor och det funkar utan problem.
Okej, ja men då får det bli metall, vill inte bli totalt ruinerad :) Kikat på hennes sida & fattar dock inte alls vilka det skulle vara.. :hmm: finns ju ett gång knappar men som jag förstår det så måste man ha en prymtång :hmm:
Nej, man kan köpa med såna verktyg som man kan använda hammaren till.

10-pack jersey silver med insatsverktyg 47:-

Dom ingår det verktyg till. sen kan man köpa till refill utan verktyg för lite billigare slant. Det enda du behöver är som sagt en hammare.
kan man banka plastknapparna också med hammare? Och hur prisvärda är de??
Nope, du kan inte banka plastknapparna med en hammare, tro mig, jag försökte med det mesta innan jag upptäckte att det fanns en tång till dem .

Hur prisvärda metallknapparna är? Eller plast. Plast är såklart billigare, men mest om man köper stora mängder.
10 packet med metall är inte superbilligt, men våran ohlssons affär tar typ 70 spänn för samma.
Vill man ha stora mängder metallknappar så är stoff och stil billigast, 50 set knappar för 50 spänn, och köper man 500 set tror jag dom kostar 60 öre setet eller nåt sånt. Men dom har ju dyrare frakt och det tar längre tid än från bibbis, så det beror ju på om man ska ha nåt mer, och hur bråttom man har. Och såklart hur många man ska ha.
Av gurkan
#8023000
mimpen skrev:Jajustdet, och när man inte har en sån där overlockmaskin (heter det väl? som gör snygga kanter), hur får man då kanterna ok?
Om du syr med en tät sicksack runt blir det bra. Jag brukar också vändsy mina med en stickning runt om, men kanten blir rätt tjock, så då gäller det att inte uppsugningskärnan går ända ut till kanten, då kan den bli lite bullig.

Jag äger ingen flanell så jag har vanligt bomullstyg, det funkar för mig. Det är så klart lite skönare med flanell, och fuskmocka, men nu har jag bindor så det räcker, så jag kan inte motivera ett köp av flanell eller mocka.

Jag har köpt en hästfilt i microfiber på Rusta som jag klipper till uppsugningsbitar av. Sen syr jag fast dem i snipptyget, ibland måste jag ha lakansväv mot pressarfoten eftersom microfibern är så luddig och fnasar av sig så mycket.

Sen syr jag fast pultyget och lämnar en sida på ena vingen öppen. Vränger den på rätt sida och på den öppna sidan blir det alltid bli en liten snibb över när jag kommit runt, så den viker jag in och avslutar med den. Då är hela bindan vändsydd, utan att behöva sy för hand.

Jag har köpt metallknappar på sybehörsaffären, antagligen har jag blivit rånad, men jag har inte sytt så himla många än. :)

Jag har sytt en binda av en slaktad BG också. Den är bra men asful. :lol:
Användarens profilbild
Av mimpen
#8023209
:fnissa: Jag gjorde ett litet experiment idag och var lat, så i stället för att ordentligt nåla allt innan sömnad så sydde jag bara. Det blev inget vidare. Den blev väldigt tjock längst bak bindan eftersom uppsugningsmaterialet hamnade snett. Nå, experimentmaterialet var i varje fall en binda jag har av någon slags ekobomull och som jag inte gillat, de är en som pocketvariant men inte med något stoppande material. Så jag sydde helt enkelt ihop uppsidan av bindan (sprättade lös pocketbaksidan) med inlägget och slutligen med PUL. Men som sagt. Det är nog bättre att vara lite noggrann... :roll:

Vanligt bomullstyg. Som typ lakansväv eller vaddå? Jag blir inte klok på alla material som finns att botanisera bland.
Av gurkan
#8023276
mimpen skrev: Vanligt bomullstyg. Som typ lakansväv eller vaddå? Jag blir inte klok på alla material som finns att botanisera bland.
Ja ungefär. :D Jag kan posta lite bilder om en stund.
Av gurkan
#8023311
Här kommer de jag sytt. Några har blivit fläckiga, och jag skulle behöva utöka sortimentet lite. :D

Bild
Pul, microfiber, bomullstyg. Kärnan kom för långt ut så kanterna är bulliga.

Bild
Tidiga alster. Fleece, microfiber, bomullstyg. Kanalerna är sydda rakt igenom, och det gör jag inte igen. :) För sparsamma dagar. ;)

Bild
Pul (från slaktad BG), microfiber, bomullstyg. Har blivit fläckig...

Bild
Pul, microfiber, bomullstyg. Trist fläckig.

Bild
Pul, microfiber, fuskmocka från den slaktade BG:n. Kommer inte sy fast kärnan med enbart en söm. Det är svårt att få alla lager att ligga rätt inuti efter tvätt. Ful är den, men den funkar. :lol:

Bild
Pul, microfiber, bomullstyg. Inte vändsydd, utan sicksackad runt om. Kärnan fastsydd med en söm. Mindre bra lösning, men jag är nöjd med utseendet och funktionen när jag väl fått lagerna på plats.
Av shimzy
#8023620
Tänka sig just som jag börjat surfa på tygbindor.. fick jag min mens .. första efter graviditeten.. blä...
MEN herreg gud va skoj att sy bindor =)=)
sydde 2 st igår bara för å testa, men fick i morse genast fixa 2 till..
och nu ikväll sydde jag 3 till i en rasande fart så jag har några imorgon.. !!

Hade på min en engångare när jag var på långpromead idag (vågade inte köra tyg ännu ;) MEN efter att ha provat tygisar kändes det SÅ fel !
svettigt, illaluktande och klibbigt lixom.. blä!
trodde inte man skulle slippa den hemska mens lukten i tygisar, men det gör man ! bara det är ju underbart !!!

Sytt mina efter eget ihopknåpat mönster med extra bredavingar och två knappar på varje vinge ( vill att dem ligger heeelt still) fuskmocka överst , microfiber inuti och pul underst !
ÄR SÅ NÖJD !!
tack för eran insiration !!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 54

Hej alla! Jag ville bara lägga till att jag o[…]

Tack så mycket för detta inlägg oc[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?