- ons dec 17, 2008 10:39
) så ja, en fem sex trasor borde du få ut. (Härvorna varierar från 185-210 g säger de.)
Jag vet inte om det är skillnad i garnåtgång mellan stickning och virkning, men jag skulle inte tro det. För man vill inte få trasorna för kompakta - lite luftiga är bättre för att de ska torka fortare. Men å andra sidan får de inte vara för luftiga heller, för då suger de ju inte upp något
mari_tres skrev:man kan använda samma garn till stickning och virkning. Mina trasor brukar nog också ligga på ca 30-35 . (Det är liksom enklare att väga en pryl, än att veva upp hela nystanet för att mäta hur långt det ärKaffemoster skrev:mari_tres skrev:Billigast jag har hittat är på http://www.nystat.se där de tar 100 kr för härvor på ca 2 hg. Jag tycker att det garnet funkar bra till trasor, jag stickar mina. (För jag gillar inte att virka)Kaffemoster skrev: Men tycker du att garnstudios lingarn funkar? Jag gjorde en i det och det luddade något överjävligt! Så jag hade vinrött ludd i hela köket, och inte en chans att jag tordes slänga den i tvättmaskinen.Kläm fram med var, då
(Dessutom finns det ju lingarn som är MYCKET billigare än garnstudios....)billigt och bra, tack
Och lättstickat/virkat
Jag trodde du skulle säga att "men det är ju tre önskningar i en, det gååår ju inte!"
Jag har förstått att garnåtgången räknas i gram... det var nån som hade gjort en trasa på 30 gram, är det det normala ungefär så borde det allstå bli 6 trasor på 2 hg garn? Eller blir det olika åtgång då man stickar mot för då man virkar? Använder man samma garn då man stickar som då man virkar? Många frågor...

Jag vet inte om det är skillnad i garnåtgång mellan stickning och virkning, men jag skulle inte tro det. För man vill inte få trasorna för kompakta - lite luftiga är bättre för att de ska torka fortare. Men å andra sidan får de inte vara för luftiga heller, för då suger de ju inte upp något

K -05 och B -07