Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Kaffemoster
mari_tres skrev:
Kaffemoster skrev:
mari_tres skrev:
Kaffemoster skrev: Men tycker du att garnstudios lingarn funkar? Jag gjorde en i det och det luddade något överjävligt! Så jag hade vinrött ludd i hela köket, och inte en chans att jag tordes slänga den i tvättmaskinen.

(Dessutom finns det ju lingarn som är MYCKET billigare än garnstudios....)
Kläm fram med var, då :lol: billigt och bra, tack :this: Och lättstickat/virkat :hide:
Billigast jag har hittat är på http://www.nystat.se där de tar 100 kr för härvor på ca 2 hg. Jag tycker att det garnet funkar bra till trasor, jag stickar mina. (För jag gillar inte att virka)
:Hahaa: Jag trodde du skulle säga att "men det är ju tre önskningar i en, det gååår ju inte!" :wink: Jag har förstått att garnåtgången räknas i gram... det var nån som hade gjort en trasa på 30 gram, är det det normala ungefär så borde det allstå bli 6 trasor på 2 hg garn? Eller blir det olika åtgång då man stickar mot för då man virkar? Använder man samma garn då man stickar som då man virkar? Många frågor...
man kan använda samma garn till stickning och virkning. Mina trasor brukar nog också ligga på ca 30-35 . (Det är liksom enklare att väga en pryl, än att veva upp hela nystanet för att mäta hur långt det är :lol:) så ja, en fem sex trasor borde du få ut. (Härvorna varierar från 185-210 g säger de.)

Jag vet inte om det är skillnad i garnåtgång mellan stickning och virkning, men jag skulle inte tro det. För man vill inte få trasorna för kompakta - lite luftiga är bättre för att de ska torka fortare. Men å andra sidan får de inte vara för luftiga heller, för då suger de ju inte upp något ;-)
Användarens profilbild
Av zandrama
Kaffemoster skrev:
zandrama skrev:På fråga 1 svarar jag: För att du vill lära dig
På fråga 2 svarar jag: Ja (2 nystan av garnstudios lingarn kostar 150 kr och du får ut tre trasor)
På fråga 3 svarar jag: Ja, den bästa trasan jag har gjort är virkad i stolpar rakt igenom
På fråga 4 svarar jag: Ja. Titta in på http://www.garnstudio.com och leta lite så hittar du virk- och stickskola
Men tycker du att garnstudios lingarn funkar? Jag gjorde en i det och det luddade något överjävligt! Så jag hade vinrött ludd i hela köket, och inte en chans att jag tordes slänga den i tvättmaskinen.

(Dessutom finns det ju lingarn som är MYCKET billigare än garnstudios....)
Jag tycker att det har funkat jättebra och knappt luddat alls. Du kankse har fått ett måndagsnystan? Mina trasor har gått i 95 grader utan problem i maskinen också. Lystern i garnet försvinner ju då förstås, men det tycker inte jag gör så mycket på en disktrasa. :P
Användarens profilbild
Av Grönöga
tassar har ett vackert lingarn som jag tänkt för disktrasor.. ska bara börja också..
Användarens profilbild
Av Luna
Är det någon som har maskinstickat i lin till disktrasa? Vill gärna dela erfarenheter. :hello:
Av Sia
Luna skrev:Är det någon som har maskinstickat i lin till disktrasa? Vill gärna dela erfarenheter. :hello:
Jag har tittat på medans mamma gjorde åt mig, gick fort som tusan! :tumup:
Användarens profilbild
Av Ketronya
Liten fråga: Vad innebär det att "Lyfta en maska"?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Ketronya skrev:Liten fråga: Vad innebär det att "Lyfta en maska"?
Man flyttar maskan från vänster till höger sticka utan att sticka den. Man bara "lyfter över" den liksom.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Kaffemoster skrev:
Ketronya skrev:Liten fråga: Vad innebär det att "Lyfta en maska"?
Man flyttar maskan från vänster till höger sticka utan att sticka den. Man bara "lyfter över" den liksom.
Aha, så enkelt :D Tack :tumup:
Användarens profilbild
Av Luna
Sia skrev:
Luna skrev:Är det någon som har maskinstickat i lin till disktrasa? Vill gärna dela erfarenheter. :hello:
Jag har tittat på medans mamma gjorde åt mig, gick fort som tusan! :tumup:
Ja, det går fort. :D
Har stickat tre stycken.

Sia, vet du vad din mamma har för bindning och tråd?
Av puh
Öppnar upp en gammal tråd :D

För idag hittade jag garnet jag har letat efter (tror att det är en lingarn i alla fall) och grönt :app: Fynd från mormors gömmor :tumup:

Tänkte virka en trasa - men hur grov virknål bör man använda?! :hmm:
Användarens profilbild
Av Ketronya
puh skrev:Öppnar upp en gammal tråd :D

För idag hittade jag garnet jag har letat efter (tror att det är en lingarn i alla fall) och grönt :app: Fynd från mormors gömmor :tumup:

Hur grov virknål du ska använda beror ju en del på hur tjockt garnet är och hur tät du vill ha den?
Av puh
Ketronya skrev:

Hur grov virknål du ska använda beror ju en del på hur tjockt garnet är och hur tät du vill ha den?
Men det där var ju inte svaret jag ville ha! :this: Men jag förstår att det är ett helt riktigt svar :wink:

Garnet är ganska tunnt (i alla fall jämfört med vanligt ullgarn) Men jag vet inte hur tät man ska ha trasan för att det ska bli bra... :hmm: Får väl testa mig fram... Men en hint kanske?! Snälla!
Användarens profilbild
Av Ketronya
puh skrev:
Ketronya skrev:

Men det där var ju inte svaret jag ville ha! :this: Men jag förstår att det är ett helt riktigt svar :wink:

Garnet är ganska tunnt (i alla fall jämfört med vanligt ullgarn) Men jag vet inte hur tät man ska ha trasan för att det ska bli bra... :hmm: Får väl testa mig fram... Men en hint kanske?! Snälla!
Hehe :D

Jag har också ganska tunt garn och har använt 2.5 och 3 så börja med 2.5 och virka en bit och se hur det känns? Jag tycker inte de behöver vara jättetäta, jag har några ganska luftiga och några som är tätare och alla funkar bra, så prova dig fram och välj det du tycker känns bäst :tumup:

Lycka till!
Av puh
2,5 och 3 :notes: ska ut och leta bland mormors gamla virknålar. Hoppas att det ligger en där så att jag slipper köpa :D

Tack!
Av Smultronbarn
På tal om disktrasor i lin: var det nån som såg Antikrundan och inslaget från Växbo? :D
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?