Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
CrazyMagpie skrev:
solängel skrev:
melon skrev:
zmurfan skrev:Mohair är för jävligt att repa upp. Bara så att ni vet.
Jag har nyss testat. Nu ska jag fortsätta sticka och vara lite mer noggrann med mitt räknande. Så jag slipper repa upp mer.
Mohair är nästan omöjligt att repa upp :klappa:
Jag har fått tips att lägga stickningen i frysen ett tag innan man ska repa upp mohair, det ska tydligen underlätta.
Ett :heart: till dig zmurfan (det finns goda skäl till varför jag inte stickar med mohair :roll: )

Det där med frysen lät ju smart, det ska jag komma ihåg om jag ngn gång glömmer av mig och börjar sticka med mohair, och det där med dockhår lät ju spännande... kke måste sy en docka till lillskrotet ändå? Har vitt mohair som nog kan färgas så där röttlätt/blont som barnets och bli precis så där bäbishårsfjunigt... :loving:
Det finns speciell dockmohair som är tillverkad med extra långa fibrer. Samtidigt som man virkar peruken drar man ut fibrerna som då bildar hår. Jag har några nystan och kan tänka mig att sälja ett om du vill prova?
Det kan bli såhär: http://nitsirkristin.blogspot.se/search ... dockmakeri
Av mly
melon skrev:
mly skrev:Alltså själva hålmönstret tror jag inte är speciellt svårt, det är formen jag är ute efter, vet inte riktigt hur jag ska har förklara...
Formen på urringningen?
Ja urringningen är nog en del, men även hur den följer kroppen, jag är ju rätt tunn och de flesta plaggen blir pösiga på mig om de inte är riktigt åtsmitande, fast det kanske är bomullsgarnet som gör att det blir så.
Sen gillar jag den grova ribbstickningen gentemot hålmönstret...
melon skrev: Det finns speciell dockmohair som är tillverkad med extra långa fibrer. Samtidigt som man virkar peruken drar man ut fibrerna som då bildar hår. Jag har några nystan och kan tänka mig att sälja ett om du vill prova?
Hjälp vad söt, var fick du den där kursen? Jag vill oxå :love:
Användarens profilbild
Av melon
Andelle skrev:
melon skrev: Det finns speciell dockmohair som är tillverkad med extra långa fibrer. Samtidigt som man virkar peruken drar man ut fibrerna som då bildar hår. Jag har några nystan och kan tänka mig att sälja ett om du vill prova?
Fröken Skicklig http://frokenskicklig.blogspot.se/?m=1
Det var en distanskurs över internet på en månad, otroligt rolig kurs!
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:Alltså själva hålmönstret tror jag inte är speciellt svårt, det är formen jag är ute efter, vet inte riktigt hur jag ska har förklara...
Formen på urringningen?
Ja urringningen är nog en del, men även hur den följer kroppen, jag är ju rätt tunn och de flesta plaggen blir pösiga på mig om de inte är riktigt åtsmitande, fast det kanske är bomullsgarnet som gör att det blir så.
När du skriver att plaggen blir pösiga, brukar du följa mönstret för din storlek eller provar du och anpassar? Du är ju lång och smal och behöver inte alls öka så mycket som det är tänkt för din storlek. Brukar du sticka uppifrån eller nedifrån? Ibland kan det vara lättare att börja nedifrån när man vill ha en speciell bredd på ett plagg, då utgår du bara från den önskade plaggbredden och stickar på efter det.
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:
Formen på urringningen?
När du skriver att plaggen blir pösiga, brukar du följa mönstret för din storlek eller provar du och anpassar? Du är ju lång och smal och behöver inte alls öka så mycket som det är tänkt för din storlek. Brukar du sticka uppifrån eller nedifrån? Ibland kan det vara lättare att börja nedifrån när man vill ha en speciell bredd på ett plagg, då utgår du bara från den önskade plaggbredden och stickar på efter det.
Jag brukar följa mönster men brukar länga både kropp och ärmar några cm, ärmar är ett måste att länga.
Jag har aldrig stickat uppifrån och ner...
Av Ponyo
melon skrev:
Andelle skrev:
Åh, man kanske ska ta och gå den. :love:
Jag är så kär i dockan du gjorde.
Av Ponyo
Ponyo skrev:
melon skrev:
Andelle skrev:
Åh, man kanske ska ta och gå den. :love:
Jag är så kär i dockan du gjorde.
Eller inte. J-lar vad dyrt!
Av Ponyo
melon skrev:
CrazyMagpie skrev:
solängel skrev:
melon skrev:
zmurfan skrev:Mohair är för jävligt att repa upp. Bara så att ni vet.
Jag har nyss testat. Nu ska jag fortsätta sticka och vara lite mer noggrann med mitt räknande. Så jag slipper repa upp mer.
Mohair är nästan omöjligt att repa upp :klappa:
Jag har fått tips att lägga stickningen i frysen ett tag innan man ska repa upp mohair, det ska tydligen underlätta.
Ett :heart: till dig zmurfan (det finns goda skäl till varför jag inte stickar med mohair :roll: )

Det där med frysen lät ju smart, det ska jag komma ihåg om jag ngn gång glömmer av mig och börjar sticka med mohair, och det där med dockhår lät ju spännande... kke måste sy en docka till lillskrotet ändå? Har vitt mohair som nog kan färgas så där röttlätt/blont som barnets och bli precis så där bäbishårsfjunigt... :loving:
Det finns speciell dockmohair som är tillverkad med extra långa fibrer. Samtidigt som man virkar peruken drar man ut fibrerna som då bildar hår. Jag har några nystan och kan tänka mig att sälja ett om du vill prova?
Kan jag få köpa nystan av dig? Så kan jag göra om min waldorfdocka istället.
Användarens profilbild
Av MuuM
Trulsamin skrev:visst kan man rättfärdiga ett nytt stickprojekt trots att man har två aktiva och hur många froggade som helst?? Jag hittar ingen lust och motivation idag och vill bara sticka spets...
Absolut! Bättre få nåt gjort än att titta på de ofärdiga och känna motvilja.
MuuM skrev:
Trulsamin skrev:visst kan man rättfärdiga ett nytt stickprojekt trots att man har två aktiva och hur många froggade som helst?? Jag hittar ingen lust och motivation idag och vill bara sticka spets...
Absolut! Bättre få nåt gjort än att titta på de ofärdiga och känna motvilja.
Bra :D Vilket garn ska man då använda och till vad :Hahaa:
linafelicia skrev:
zmurfan skrev:Det måste gå troll i det där mönstret på easy triangular shawl, iaf i texten, och jag har inte lärt mig att tolka diagrammet än så jag kan inte se vad som är skillnaden där. Så den blev froggad. Vilket elände det var att repa upp den. Mohair är inte skojigt att repa upp. Inte så värst skojigt att sticka med heller men det blir ju så fint så jag måste ju stå ut iaf i en sjal. Har lovat att göra en till en kompis. Så nu provar jag med att göra en mohair swallowtail i stället.

Än så länge ser det fint ut.
Jag har gjort en swallowtail i mohair, den blev jättefin, och jättestor :-)
Bild
Ja men det blev ju jättefint!

Då kanske jag måste göra en till mig med när jag är klar med Marias.
Nu har jag oxå gått med i sjalbarns gruppen på ravelry, än så länge kikar jag mest runt, jag är urusel på att lägga upp bilder och har ufon upp över öronen.. :rodna: Men det är kul att sticka och nu stickar jag min första sjal helt enligt engelskt mönster. :D
Jag heter snurrfian även där! ;)
Alltså, Malabrigo lace :love: :love: :love:

Om jag ska försöka beskriva känslan att sticka med det så associerar jag till vispad grädde - lent och mjukt.

Dessutom har jag äntligt påbörjat Shipwreck shawl, som legat bland mina favoriter i ett par år :D
  • 1
  • 281
  • 282
  • 283
  • 284
  • 285
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?