Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

tesoj skrev:Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har sett en sida där man kan lägga in färger på en norsk tröja och se hur den skulle se ut med olika färger, någon av er som vet vilken sida jag varit inne på och har den sparad?
Är det den här du menar?
http://prjonamunstur.is/
Användarens profilbild
Av tweed
solängel skrev:
tesoj skrev:Undrar om någon kan hjälpa mig. Jag har sett en sida där man kan lägga in färger på en norsk tröja och se hur den skulle se ut med olika färger, någon av er som vet vilken sida jag varit inne på och har den sparad?
Är det den här du menar?
Vilken kul! Jag har lagt in den i trådstarten :tumup:
smedsboemma skrev:
Juliusdotter skrev:
smedsboemma skrev:Hej alla! :hello: Det var länge sedan... Men nu skulle jag gärna vilja ha er hjälp!
Vet ni någon spetssjal som är lite avlång och inte så djup i mittlinjen? Jag vill att avståndet mellan ändarna ska vara lite längre än de flesta sjalar, mer utdraget. Jag har stickat en Annis men den är lite väl avlång och dessutom vill jag gärna ha mer spets (som typ Haruni eller Aeolian) Den ska vara skön att ha virad runt halsen.
Tips, någon? Hoppas det, eftersom garnet bara ligger och väntar! :D (Viva från Varp och Weft, ungefär samma kvalitet som drops lace)
:hello: det var sannerligen ett tag sen. Allt väl med alla? Tyvärr är jag inge vidare hjälp med sjal tips, har inte riktigt fastnat i det träsket :D
Det är bra med oss, tack! Hur är det med er? Går du på stickträffarna fortfarande (om de ens finns?!)? Nu blir det ju sommarlov snart så då kan jag få lite bättre tid.
Stickträffar verkar det som det kommer annordnas även under sommaren, själv har jag lite annat för händerna, en kille på sju veckor :loving:
Användarens profilbild
Av Fryle
Fryle skrev:
binaem skrev:
Fryle skrev:
sofin skrev:En kompis till mig är gravid och jag blev helt nipprig :P Vad måste jag sticka i present till bebisen? Den kommer i juli :D
Jag röstar för filt, den växer de inte ur liksom. Just nu virkar jag en snäckskalsfilt i regnbågsfärgat ullgarn (Visjö ljus karamell) till en bebis.
Få man se bild .. hur färgen utvecklar sig liksom
Den är klar, när det ljusnat kan jag ta en bild.
Man skulle ju kunna tro att jag lever i ett evigt vintermörker :roll: , men bättre sent än aldrig kommer här bilder på den virkade snäckskalsfilten i Visjö ljus karamell. Första halvan tycker jag att färgskiftningarna är snygga. Andra halvan repade jag upp och reklamderade garnet. *Jag fick behålla det "defekta" garnet, så skickade Garnkorgen nytt till mig.
Bild
Så här blev den när den blev färdig. Fortfarande är jag mer nöjd med färgerna på första halvan, men kan liksom inte reklamera om och om igen.
Bild
SNART värmer den nog en liten, starkt efterlängtad bebis. :loving:
Av det reklamerade garnet gjorde jag oket till min restgarnströja:
Bild
Användarens profilbild
Av Fryle
Och när jag ändå skulle få en ny försändelse från garnkorgen med ersättning för det reklamerade Visjögarnet, beställde jag ett nystan Kauni som blev en filt till mitt lilla då ofödda kusinbarn:
Bild
Användarens profilbild
Av melon
Aborre skrev:
melon skrev:
Aborre skrev:Jag.. vill bara vara säker på att jag gör rätt och frågar därför er!

http://garnstudio.com/lang/se/visoppskr ... 34&lang=se
Maskorna stickas räta på alla varv. OBS: Alla kantm rätstickas.
Bild

Bild = från rätsidan: 2 rm tills. från avigsidan: 2 am tills
Bild = 1 omslag mellan 2 m

Innebär det följande:
rät sida: rm, 2 rm tills, rm, omsl, rm, 2 rm tills, rm, omsl...
avig sida: rm 2 am tillsm, rm, omsl, rm, 2 am tills, rm..

Eller har jag missuppfattat det?
Nu är det sent så jag reserverar mig mot eventuella felläsningar, men jag läser mönstret såhär:

Rätsida: kantmaska *2 rm tills, omslag* km
Avigsida: kantmaska *omslag, 2 am tills* km
Men, ska man verkligen börja med två rm tills på rätsidan, ska man inte börja med kantmaska, rm, omsl, rm, 2 rm tills, rm, omsl, rm? Alltså börja läsa längst ner till höger? :hmm:
Var får du de räta maskorna ifrån? Diagrammet innehåller ju bara snedstreck och bubblor vilket betyder minskningar och omslag.
En fråga: Finns det någon enkel beskrivning på nätet i hur man stickar en ficka i kofta?

Försöker se det framför mig, att man kan hänga av maskor ifrån "utsidan" att senare sticka innerficka på men hur blir det då på nästa varv, lägger man då upp maskor igen?
Grönöga skrev:En fråga: Finns det någon enkel beskrivning på nätet i hur man stickar en ficka i kofta?

Försöker se det framför mig, att man kan hänga av maskor ifrån "utsidan" att senare sticka innerficka på men hur blir det då på nästa varv, lägger man då upp maskor igen?
Ändrar, hittade en utmärkt beskrivning på CrazyMagpies blogg: http://metamorphosis.blogg.se/2009/augu ... ficka.html :tumup:
Användarens profilbild
Av tesoj
Y
solängel skrev:
Är det den här du menar?
Ja det var de. Tusen tack!
Grönöga skrev:
Grönöga skrev:En fråga: Finns det någon enkel beskrivning på nätet i hur man stickar en ficka i kofta?

Ändrar, hittade en utmärkt beskrivning på CrazyMagpies blogg: http://metamorphosis.blogg.se/2009/augu ... ficka.html :tumup:
:tumup:

Det bör också gå fint att bara sticka rakt ned på den bit du sätter på en nål/tråd och sedan sy fast den mot koftans framstycke om man vill ha en ofodrad ficka och därmed en lite tunnare kofta. :D

Måste nog sticka fickor på den grönrandiga kofta som ligger i dvala just nu... kke med en avvikande färg innuti? 8)
Användarens profilbild
Av melon
Aborre skrev:
melon skrev:
Aborre skrev:
melon skrev:
Aborre skrev:Jag.. vill bara vara säker på att jag gör rätt och frågar därför er!

Bild

Innebär det följande:

Nu är det sent så jag reserverar mig mot eventuella felläsningar, men jag läser mönstret såhär:

Men, ska man verkligen börja med två rm tills på rätsidan, ska man inte börja med kantmaska, rm, omsl, rm, 2 rm tills, rm, omsl, rm? Alltså börja läsa längst ner till höger? :hmm:
Var får du de räta maskorna ifrån? Diagrammet innehåller ju bara snedstreck och bubblor vilket betyder minskningar och omslag.
Precis, och bubblorna översätts som 1 omslag mellan 2 m, och allt skulle stickas med rätstickning så då borde det ju röra sig om räta maskor och då måste ju minskningarna hamna mellan två räta maskor också? Eller? :hmm:

Du har rätt i att den rutan från förklaringen visar att ett omslag ska göras mellan två maskor. Omslag KAN bara göras mellan två maskor. I diagrammet för just denna koftan finns det dock bara minskningar mellan omslagen så själva minskningen räknas som en maska. Därför kommer du bara sticka räta maskor i kanterna och mönstret blir omslag+minskning hela varvet ut.
Användarens profilbild
Av melon
Aborre skrev:
melon skrev:
Aborre skrev:
melon skrev:
Aborre skrev:
melon skrev:

Bild

Innebär det följande:

Precis, och bubblorna översätts som 1 omslag mellan 2 m, och allt skulle stickas med rätstickning så då borde det ju röra sig om räta maskor och då måste ju minskningarna hamna mellan två räta maskor också? Eller? :hmm:

Du har rätt i att den rutan från förklaringen visar att ett omslag ska göras mellan två maskor. Omslag KAN bara göras mellan två maskor. I diagrammet för just denna koftan finns det dock bara minskningar mellan omslagen så själva minskningen räknas som en maska. Därför kommer du bara sticka räta maskor i kanterna och mönstret blir omslag+minskning hela varvet ut.
Nu slog det mig.. varje ruta är en maska? Gah. Det ser ju lite mer rimligt ut när jag gör så. Tusen tack för hjälpen än en gång :tumup:
Precis :tumup:
Användarens profilbild
Av Moson
HannaGerda skrev:
Moson skrev:
Enid skrev:
mly skrev:
HannaGerda skrev:
mly skrev:
HannaGerda skrev:Hej alla stickmästare!
)
Jag har såhär i tredje trimestern blivit sjukt sugen på att sticka och tänkte ge mig på ett par ullbyxor. Hittade ett fint och lättbegripelig stickmönster på ottobre (http://www.ottobredesign.com/se/monster ... ull_se.pdf)
I beskrivningen använder dom något dom kallar för flossagarn, det verkar inte vara så värst vanligt så jag funderar lite på vad jag kan använda istället?

till mönstret vill dom att man ska använda stickor stlk 5-6 så jag antar att det är ett ganska grovt garn.
Funkar drops alaska tror ni? Eller M&K ekoull?
Hade jag varit du hade jag satsat på samuels ullbyxa (googla) går att anpassa till vilket garn som helst så kan du använda något som du har lätt att få tag på, mönstret i sig är enkelt och blir jätte bra.
Tack så mycket för tipset! Jag kan ju iofs räkna om det här mönstret också på samma sätt till vilket garn som helst. Du har inget tips på ett garn som du vet blir bra till ullbyxor, det vill säga som är lätt att få tätt?
Jag har stickat i freedom spirit en gång, blir super tätt, jag tror på garn som bara består av en tråd typ lovikka om du förstår hur jag menar, de verkar vara lätt tovade... Lima från hjertegarn (tror jag) blir också tätt fort. Brukar sticka i sport garn från viking garn, blir inte lika fort tätt men blir inte så noppiga som de andra blir... Freedom spirit blir jätte noppigt...
Jag har stickat i Järbos 3-trådiga och 4-trådiga ullgarn, det kommer i härvor som räcker till 2 par kortbenta bebis-ullisar eller 1 par storbarns-ullisar. Ca 48kr brukar en härva kosta och finns i fyra färger (naturvitt, ljusgrått, mörkgrått och svart), garnet är 100% ull, mjukt och lätt att färga med CoolAid :tumup: .
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att flossagarn är ungefär detsamma som förgarn som finns hos ullcentrum.
Körde på m&k baby ull. Kvinnan i garnaffären tittade på mig som att jag inte var klok när jag sa att jag skulle sticka blöjbyxor. :)
Den har jag också stickat blöjbyxor i :)
Av Enid
Finns det några bra akrylgarner? Jag vill sticka dockkläder och vill gärna ha något som känns någorlunda behagligt men inte naturfibrer (bomull har jag stickat i redan och ull går bort efter att flera pyttekoftor hamnat i tvättmaskinen på varma långa program :roll: ).
Användarens profilbild
Av melon
Enid skrev:Finns det några bra akrylgarner? Jag vill sticka dockkläder och vill gärna ha något som känns någorlunda behagligt men inte naturfibrer (bomull har jag stickat i redan och ull går bort efter att flera pyttekoftor hamnat i tvättmaskinen på varma långa program :roll: ).
Bambu? Otroligt härlig fiber. Akryl skulle jag inte sticka i ens under pistolhot så jag har dålig koll på såna garner :lol:
  • 1
  • 274
  • 275
  • 276
  • 277
  • 278
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?