Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av berit
Har inte skrivit i denna tråden än, men läst det mesta tror jag.

Har lite problem med färger, ser inte vad som passar eller inte och skulle gärna få lite input.

Jag tänkte sticka en barntröja med mönstrat ok (har inte bestämt mönster än) och har huvudfärgen, petrol. Vad passar till?

Garnet är Lima från garnstudion och jag försöker klistra in länken nedan
http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Lima
Användarens profilbild
Av Fryle
berit skrev:Har inte skrivit i denna tråden än, men läst det mesta tror jag.

Har lite problem med färger, ser inte vad som passar eller inte och skulle gärna få lite input.

Jag tänkte sticka en barntröja med mönstrat ok (har inte bestämt mönster än) och har huvudfärgen, petrol. Vad passar till?

Jag hade valt den grå 9015 eller den beige 0619. Men jag är ingen färgexpert.
Av mly
Fryle skrev:

Jag hade valt den grå 9015 eller den beige 0619. Men jag är ingen färgexpert.
Å jag tycker cerise är väldigt snyggt ihop med petrol.
Av gurkan

Melon är superduktig på sånt. Håller en tumme för att hon svarar. :tumup:
Alltså... Jag verkar inte ha tur med mina stickningar nu för tiden. Jag har stickat klart alla delarna till sambons "East Village"-tröja och delarna passar väldigt dåligt ihop, ärmhålet blev väldigt stort och formen på tröjan, efter att jag sytt ihop sidorna, är väldigt märklig. Den bylsar sig extremt mycket i sidorna... :gaah:
Får väl vänta till sambon kommer hem och så får jag se hur den passar honom, men just nu har jag god lust att knöla ihop den med den misslyckade stickning till mig tidigare i somras och skicka iväg alltihopa! :purskis:
Av Ponyo
CAKirre skrev:Alltså... Jag verkar inte ha tur med mina stickningar nu för tiden. Jag har stickat klart alla delarna till sambons "East Village"-tröja och delarna passar väldigt dåligt ihop, ärmhålet blev väldigt stort och formen på tröjan, efter att jag sytt ihop sidorna, är väldigt märklig. Den bylsar sig extremt mycket i sidorna... :gaah:
Får väl vänta till sambon kommer hem och så får jag se hur den passar honom, men just nu har jag god lust att knöla ihop den med den misslyckade stickning till mig tidigare i somras och skicka iväg alltihopa! :purskis:
Du är inte ensam i alla fall :heart:
Användarens profilbild
Av berit
tack för svar!

jag tror jag ska ha flera färger till. kanske två eller tre :hmm: ska kolla bättre på era svar när jag inte sitter vid den trasiga datorn.
Användarens profilbild
Av berit
CAKirre skrev:Alltså... Jag verkar inte ha tur med mina stickningar nu för tiden. Jag har stickat klart alla delarna till sambons "East Village"-tröja och delarna passar väldigt dåligt ihop, ärmhålet blev väldigt stort och formen på tröjan, efter att jag sytt ihop sidorna, är väldigt märklig. Den bylsar sig extremt mycket i sidorna... :gaah:
:klappar: :heart:
Användarens profilbild
Av melon
gurkan skrev:

Melon är superduktig på sånt. Håller en tumme för att hon svarar. :tumup:
:lol: :hide:

Jag har gått en färgkurs på 7.5 hp :P

Det viktigaste tipset är att färgerna bör vara i samma färgstyrka. Det finns ju ljusa färger, som pastell med mycket vitt, och mörka färger som är lite mer dova med mycket svart. När man komponerar färgkombinationer bör man tänka på att färgerna bör ha samma färgstyrka, på ett ungefär. Man kan ju också med flit välja en färg som är vitare än de andra och då kommer den att sticka ut. Om du tycker det är svårt att se så prova att kisa med ögonen så att färgerna blir grumliga, då syns det tydligare. Ser du tex att den röda sticker ut?

Jag tycker tex dessa passar bra ihop:
Petrol 0701
Grön 0705
Gråblå 6235
Rubinröd 5820 eller rost 0707
Beige 0619
Vad betyder "stockinette stitch"?

Jag ska börja med den lilla klänningen. :hmm:

Mitt garn är aningen tunnare än det som föreslås. Det föreslås 300meter på 100 gr. Jag har 400 meter. :hmm:

Jag har lärt mig att jag oftast behöver 0,5 tunnare stickor, stickar lite för löst. :roll:

Men om garnet är aningen tunt blir det kanske lagom med 3 mm som förslås? :hmm:

Orkar inte sticka provlapp, trots att jag borde kört mig det den hårda vägen. :oops:
Användarens profilbild
Av berit
Cecilia skrev:Vad betyder "stockinette stitch"?

Jag ska börja med den lilla klänningen. :hmm:

Mitt garn är aningen tunnare än det som föreslås. Det föreslås 300meter på 100 gr. Jag har 400 meter. :hmm:

Jag har lärt mig att jag oftast behöver 0,5 tunnare stickor, stickar lite för löst. :roll:

Men om garnet är aningen tunt blir det kanske lagom med 3 mm som förslås? :hmm:

Orkar inte sticka provlapp, trots att jag borde kört mig det den hårda vägen. :oops:

Stockinette stich = slätstickning, alltså räta maskor på alla räta varv och aviga maskor på alla aviga varv.

Och jag brukar inte heller sticka hela provlappar, är alldeles för otålig. Nu har jag börjat med att lägga upp några maskor och sticka lite innan jag börjar på det riktiga projektet för att kolla ungefärlig masktäthet. Alltså en fuskprovlapp typ. Om det inte är för många maskor att lägga upp så kör jag direkt på projektet och kollar masktäthet efter några cm - är det helt fel brukar jag ta upp. Kanske du med kan köra nåt sånt?

Vad ska du sticka?
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?