Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
noranora skrev:
Supermamman skrev:Monsterbyxorna stickade jag i Lopi, ett tjockt Isländskt garn i 100% ull. Lite onödigt tjockt nästan. Får hoppas på en smällkall vinter så de funkar under overallen.
Supercoola! :D
Fast med det garnet måste man väl ha något under, typ långkalsonger/underställ? (Det kliar iaf i mig bara jag läser det, men så är jag rätt känslig också.)
Var får du tag på Lopi-garnet? Finns det i vanliga garnbutiker eller köper du direkt från Island? Tror ett tjockt varmt garn är vad jag behöver till mina mamelucker/cykelbyxor, för då kan jag dra dem utanpå lånkisarna tänker jag. :tumup:
Användarens profilbild
Av tuviluvis
mly skrev:
tuviluvis skrev:Jag funderar på om jag kanske ska sticka T ett par tights, men jag tycker inte det blir fint när jag stickar två aviga två räta, det blir håligt och liknar inte alls som era som är klara. Är det på något speciellt sätt man ska sticka detta, funderar på om man ska göra maskan i främre eller bakre (eller vad det heter) när man gör en maska? Eller har jag för stora stickor? (jag har rätt storlek enligt lappen till garnet, och jag får ut rätt antal maskor när jag slätstickar)
Det är inte så att du har en för lång rundsticka? Alltså att stickningen blir lite för sträckt, när du sedan stickat en bit så ser det inte alls ut så isf. Kan du lägga ut en bild? Eller skicka ett mms till mig så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Nu har jag äntligen fått lite tid och har stickat en bit, och visst blev det som du skrev, att det inte syns i det färdigstickade :oops:
Nu först, bättre sent än aldrig, har jag kommit igång med mina byxor. Tre ljusår efter er andra... Jag lade upp maskorna i söndags kväll, hade igår hunnit sticka klart hela rumpan och ner till knät på ena benet. Idag har jag inte hunnit sticka alls på dem och imorgon åker jag och barnen till Thowida över helgen. Hoppas få tillfälle till lite stickning på kvällarna när barnen somnat. Hoppas vara klar innan söndag då vi åker hem igen.

Jag menar, en vecka är väl rimlig tidsåtgång för ett par byxor? Idag har jag stickat en mössa förresten. Byxorna var lite stora att sticka på på bussen.

Jag stickar 2r,2a i ett självrandande garn. De blir väldigt flexibla i storleken pga resårstickningen. Förstår Fryle att både du och maken kan ha samma byxor.
Av Smultronbarn
Aborre skrev:
glis skrev:Lopi säljs i Sverige som "lilla Lovikka" av Järbo så det brukar gå lätt att få tag på.
Lopi finns bland annat här och här. Måste bli tokvarma brallor, har ett par i annat tjockt ullgarn till dottern och dom är nästan för varma :hmm:
Fick en hel del bra tips om Islandsgarn (däribland Lopi) i Aborres tråd om Islandströjor:
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... d#p9064853

Men smålurigt av Järbo att döpa om garnet.
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har köpt ett par stickade tights istället. :lol:
Jag hittade ett par tokfina mönsterstickade på Indiska.

Fast jag vill fortfarande ha stickade. Och jag har säkert 4-5 hg tvåtrådigt ullgarn liggande. Tänk randiga i naturvitt, naturgrått och syrafärgat rostrött. :love:
Användarens profilbild
Av tuviluvis
Jag ligger lite efter er andra, och stickar inte ens till mig utan till T, men jag är på gång iaf :wink:

Men jag har kommit till att göra förhöjning där bak, men i vändningen så blir den maskan jättestor, så det ser ut som ett hål :cry:

Vad gör jag för fel? Kan jag dra till det på något vis i efterhand, eller måste jag dra upp och sticka om?

Har tagit foto för att försöka visa vad jag menar.

Bild
Användarens profilbild
Av melon
tuviluvis skrev:Jag ligger lite efter er andra, och stickar inte ens till mig utan till T, men jag är på gång iaf :wink:

Men jag har kommit till att göra förhöjning där bak, men i vändningen så blir den maskan jättestor, så det ser ut som ett hål :cry:

Vad gör jag för fel? Kan jag dra till det på något vis i efterhand, eller måste jag dra upp och sticka om?

Bild
Det blir så när man bara vänder. Jag brukar göra något som kallas för wrap & turn, det blir jättesnyggt tycker jag. Du lägger tråden om maskan när du vänder och sedan stickar du ihop det "omslaget" med maskan.

Wrap & turn (video)
Pick up wraps (video)
Användarens profilbild
Av tuviluvis
melon skrev:
tuviluvis skrev:Jag ligger lite efter er andra, och stickar inte ens till mig utan till T, men jag är på gång iaf :wink:

Bild
Det blir så när man bara vänder. Jag brukar göra något som kallas för wrap & turn, det blir jättesnyggt tycker jag. Du lägger tråden om maskan när du vänder och sedan stickar du ihop det "omslaget" med maskan.

Wrap & turn (video)
Pick up wraps (video)
kanon!! tack!

då vet jag vad jag ska göra på min lunchrast :wink:
Användarens profilbild
Av melon
tuviluvis skrev:
melon skrev:

Bild

Wrap & turn (video)
Pick up wraps (video)
kanon!! tack!

Det är inte alla som ägnar lunchrasterna åt att lära sig nya sticktekniker. :tumup:
Användarens profilbild
Av tuviluvis
melon skrev:
tuviluvis skrev:
melon skrev:

Bild

Wrap & turn (video)
Pick up wraps (video)
kanon!! tack!

Det är inte alla som ägnar lunchrasterna åt att lära sig nya sticktekniker. :tumup:
man får hitta de små stunder man kan :D
Användarens profilbild
Av SaraLj
melon skrev:

Bild

Wrap & turn (video)
Pick up wraps (video)
Det var fint!!! Så ska jag göra i fortsättningen som det är nu har jag löst det med att sticka ihop två maskor och plocka upp en ny.... ....en egenutvecklad metod men dethär var förståss bättre... :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av glis
Mina strumpor som fick vara med fast de inte blev några byxor levererades före nyår till min syster som ville ha dem i examenspresent.
Bild

Jag är snart klar med nästa par som är snyggare för att de är lila, bättre för att de passar och för att jag varit mer nogran och dessutom mina!
Min syster är verkligen värd strumpor, hon är färdig civilingenjör vilket tagit henne massor av år både för att hon har jobbat mycket med Östgöta nation (jag begriper inte varför det skulle vara just ÖG, vår enda anknytning till Östergötland är att vi brukade äta matsäck på Herbeta på väg till och från landet) och för att hon har problem med dyslexi. Själv har jag ingen dyslexi och är bara högskoleningenjör (vilket tog mig fem år istället för tre). Så hurra för syrran!
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?