- tor maj 24, 2012 12:25
Grönöga skrev:Här kommer iaf det jag brukar utgå ifrån. (tycker halsringningen blir lite för stor och brukar göra färre maskor, men tycker själva receptet är bra att ha och snegla på när jag räknar om, har stickat barntröjor utifrån det här också)Jag funderar på att sticka en ärmlös tunika, tror du det går med detta mönstret? Vill inte ha den linne ärmlös utan mer ok ärmlös... (om nån fattar vad jag menar)
Tröja stickad från halsen och neråt.
Stickor: Rundsticka 40-60 cm, kanske tunnare till resåren
Garn: som passar stickorna, eller stickor som passar garnet..
Tröja:
Lägg upp 118 maskor och sticka resår i typ 2 cm(=halsen) Byt till större sticka om du vill och sticka ett varv slätstickning samtidigt som du placerar ut markörer såhär: 21 rm, markör, 17 rm, markör, 42 rm, markör, 17 rm, markör, 21 rm.
Fortsätt sticka slätstickning. Öka 1 m på varje sida om markörerna på vartannat varv tills du kan nypa ihop tröjan under dina armar. (="raglansömmen")
Häng av ärmarnas maskor på varsin bit garn i annan färg. De får vila medan du stickar resten av kroppen. Sticka "kroppen" och fortsätt tills tröjan är lagom lång(avsluta ev med resår). Maska av.
Ärmar: Plock upp ena ärmens maskor på stickorna, antingen med strumpstickor eller med rundsticka. Placera ut markör under ärmen så att du vet var varvet börjar och slutar. Du kan också sticka ärmen fram och tillbaks om du vill, då stickar du den "platt" och syr ihop istället.
Sticka och minska under tiden 1 m på var sida om markören det antal gånger som behövs för att din ärm ska bli lagom stor ( t ex var 4:e varv)
När ärmen är lagom lång, maska av. Sticka nästa ärm på samma sätt. Var lite extra noga med att minska på samma sätt som på den första.
Nu är tröjan klar!
Hepp!