Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
Grönöga skrev:Här kommer iaf det jag brukar utgå ifrån. (tycker halsringningen blir lite för stor och brukar göra färre maskor, men tycker själva receptet är bra att ha och snegla på när jag räknar om, har stickat barntröjor utifrån det här också)
Tröja stickad från halsen och neråt.
Stickor: Rundsticka 40-60 cm, kanske tunnare till resåren
Garn: som passar stickorna, eller stickor som passar garnet..
Tröja:
Lägg upp 118 maskor och sticka resår i typ 2 cm(=halsen) Byt till större sticka om du vill och sticka ett varv slätstickning samtidigt som du placerar ut markörer såhär: 21 rm, markör, 17 rm, markör, 42 rm, markör, 17 rm, markör, 21 rm.

Fortsätt sticka slätstickning. Öka 1 m på varje sida om markörerna på vartannat varv tills du kan nypa ihop tröjan under dina armar. (="raglansömmen")

Häng av ärmarnas maskor på varsin bit garn i annan färg. De får vila medan du stickar resten av kroppen. Sticka "kroppen" och fortsätt tills tröjan är lagom lång(avsluta ev med resår). Maska av.

Ärmar: Plock upp ena ärmens maskor på stickorna, antingen med strumpstickor eller med rundsticka. Placera ut markör under ärmen så att du vet var varvet börjar och slutar. Du kan också sticka ärmen fram och tillbaks om du vill, då stickar du den "platt" och syr ihop istället.
Sticka och minska under tiden 1 m på var sida om markören det antal gånger som behövs för att din ärm ska bli lagom stor ( t ex var 4:e varv)

När ärmen är lagom lång, maska av. Sticka nästa ärm på samma sätt. Var lite extra noga med att minska på samma sätt som på den första.
Nu är tröjan klar!
Hepp!
Jag funderar på att sticka en ärmlös tunika, tror du det går med detta mönstret? Vill inte ha den linne ärmlös utan mer ok ärmlös... (om nån fattar vad jag menar)
mly skrev: Jag funderar på att sticka en ärmlös tunika, tror du det går med detta mönstret? Vill inte ha den linne ärmlös utan mer ok ärmlös... (om nån fattar vad jag menar)
Då skulle jag helt enkelt bara maska av istället för att hänga undan ärmarna :tumup: Det blir som en lite kortare t shirt ärm eller vad man ska säg :hmm:
Grönöga skrev:
mly skrev: Jag funderar på att sticka en ärmlös tunika, tror du det går med detta mönstret? Vill inte ha den linne ärmlös utan mer ok ärmlös... (om nån fattar vad jag menar)
Då skulle jag helt enkelt bara maska av istället för att hänga undan ärmarna :tumup: Det blir som en lite kortare t shirt ärm eller vad man ska säg :hmm:
Har en tunika som väntar på mer garn där ärmarna är avhängda, kan fota så fort jag hittat minneskortet till kameran.
Av mly
Grönöga skrev:
Grönöga skrev:
Har en tunika som väntar på mer garn där ärmarna är avhängda, kan fota så fort jag hittat minneskortet till kameran.
Jo men det va så jag tänkte, ser gärna bild.
Nu är ju frågan vad jag ska välja för färg på garnet
Detta garnet är det jag vill använda http://www.svartafaret.se/garn/cecilia/farger men min lys har inte alla färger hemma, håller på att virka en hatt i 66 just nu...
Användarens profilbild
Av Mosan
Behöver ett nytt projekt tills imorgon! Ska flyga själv och kommer få massor av egen tid att sticka, men vad! Vad har ni för sommarprojekt?
Av Ponyo
Mosan skrev:Behöver ett nytt projekt tills imorgon! Ska flyga själv och kommer få massor av egen tid att sticka, men vad! Vad har ni för sommarprojekt?
Jag stickar på min nätbrynja. :D
Men nu är jag halvvägs, så jag får ge mig på ett nytt snart.
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag har precis stickat halvvägs på en kofta som jag måste repa upp, den blir alldeles för stor tyvärr och är less som bara den på den ändå. Undra om jag inte behöver ett lite mindre projekt som jag kan se slutet på. Koftan har jag hållit på med fram och tillbaka sen förra året.
Av mly
vad fin kvarnkvik, jag måste våga mig på uppifrån och ner, snart...

Grönöga: Jag fegade ur och vågade inte testa ditt mönster så det blev den istället i lila cecilia, garnet är jätte mysigt i bomull, lin och viskos, jag gillar lin mer och mer...
Användarens profilbild
Av Mosan
kvarnkvik skrev:Den här koftan utan ärmar är gjord efter tant koftas beskrivning. Inte klar på bilden, men man ser ju ärmen.
Bild
Väldigt fin!
Är det rätstickning bara eller moss? Jag ser inte riktigt, kanske för jag kollar i mobilen.
mly skrev:vad fin kvarnkvik, jag måste våga mig på uppifrån och ner, snart...

Grönöga: Jag fegade ur och vågade inte testa ditt mönster så det blev den istället i lila cecilia, garnet är jätte mysigt i bomull, lin och viskos, jag gillar lin mer och mer...
:tumup: Lin kan vara väldigt trevligt, ångrar lite att jag inte försökte få tag på gult lin istället för det i bomull på tradera, tänker det hade varit svalare nu i sommar.

Vad bra att kvarnvik la upp bild, jag tror tant koftas och det jag stickar efter är väldigt lika. Hon skulle ju ha en workshop i tröjstickning här på skolan men det blev inställt pga för få anmälda. Lite tråkigt.
Användarens profilbild
Av tweed
Mosan skrev:
kvarnkvik skrev:Den här koftan utan ärmar är gjord efter tant koftas beskrivning. Inte klar på bilden, men man ser ju ärmen.
Bild
Väldigt fin!
Är det rätstickning bara eller moss? Jag ser inte riktigt, kanske för jag kollar i mobilen.
rätstickning, Kauni regnbåge varvat med ett rödskiftande Kauni :D
Av mly
Grönöga skrev:
mly skrev:vad fin kvarnkvik, jag måste våga mig på uppifrån och ner, snart...

:tumup: Lin kan vara väldigt trevligt, ångrar lite att jag inte försökte få tag på gult lin istället för det i bomull på tradera, tänker det hade varit svalare nu i sommar.

Vad bra att kvarnvik la upp bild, jag tror tant koftas och det jag stickar efter är väldigt lika. Hon skulle ju ha en workshop i tröjstickning här på skolan men det blev inställt pga för få anmälda. Lite tråkigt.
Vad tråkigt, hade varit spännande att få lära sig på riktigt... Ska bli spännande att få se din klänning sen. Gult härligt, min blir lila..Grönöga
  • 1
  • 266
  • 267
  • 268
  • 269
  • 270
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?