Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag smygläser här inne ofta ofta och är så avundsjuk på allt fint som ni stickar.
Jag kan sticka hyffsat men tycker att det är jättesvårt att lägga upp maskor av någon anledning.
Kan jag få lite proffs-knep tack. :lol:
Och så tycker jag att det är svårt att läsa beskrivningar men det ger sig väl ju mer man gör det gissar jag.
En fin nybörjarsjal, vad skulle ni rekkommendera då?

tack på förhand från en sticksugen puppan :wink:
Användarens profilbild
Av glis
Just det Muum, gör lika stora kronor på båda så det blir rätt!
Puppan: jag gillar en som heter Kiri, den är stickad uppifrån och ut. Är inte polare med internet i telefonen, men mönstret finns både på och utanför Ravelry. Tror att jag har en länk i min blogg om du hittar sjalen där. Sök på stickat.
puppan skrev:Jag smygläser här inne ofta ofta och är så avundsjuk på allt fint som ni stickar.
Jag kan sticka hyffsat men tycker att det är jättesvårt att lägga upp maskor av någon anledning.
Och så tycker jag att det är svårt att läsa beskrivningar men det ger sig väl ju mer man gör det gissar jag.

Den första sjalen jag gjorde var en Revontuli - det var ett bra startprojekt för mig iaf och jag älskar den!
http://fragment16.blogspot.com/2009/11/ ... ntuli.html
Användarens profilbild
Av Moson
puppan skrev:Jag smygläser här inne ofta ofta och är så avundsjuk på allt fint som ni stickar.

Den här http://www.ravelry.com/patterns/library/one-skein-shawl var väldigt snabb och enkel att sticka. :tumup:

en till länk om du inte har Ravelry
http://www.knittersreview.com/article_y ... 0412_a.asp
Användarens profilbild
Av Mosan

Då hoppas vi att du kan komma på syjuntan på tisdag!
Användarens profilbild
Av ellla
Ketronya skrev:Ella, jag tycker pulsvärmarna med tappade maskor som du har på din blogg är ursnygga! :tumup:

Jag har aldrig stickat med tappade maskor, tror jag kan fatta konstruktionen nästan men inte riktigt, skulle du vilja förklara lite :D
Ja, Jag har sticka resår efter ett tag, typ 7 varv har jag gjort ett omslag mellan varannat rätmaskepar. Sen har jag stickat fem varv med, *2rm,2am, 3rm, 2am*
det sjätte varvet gör jag en förskjutning i mönstret.

Då blir det ett omslag mellan def två räta maskorna (som inte fick nåt förra gånger), stickar de två aviga och den e rät maska, släpper mittenmaskan, stickar den tredje räta maskan, 2am. Och så vidare varvet ut.

Sen stickar jag *3rm,2am,2rm,2am* fem varv och så upprepar jag från början.

Var det förståeligt?? Man gör omslag och den efter ett par varv släpper man ökade maskan och då rimsar den upp sig ner till sin startpunkt, omslaget!

Om man vill ha de räta maskorna lite fastare kan man sticka dem vridna!
Användarens profilbild
Av ellla
Jag måste såklart säga min mening om Knit-pro! Jag tycker att det är en superbra ide! Jag har denise-setet också, eftersom det var rosa och man kan flyga med det... och där blir inte alls skarven lika tajt. Dessutom är det inte samma känsla i dem.

Men, jag tycker inte alls att det är nån bra trä-känsla i dem, kanske därför att det är så mycket plast för att få mer stabilitet. Dessutom skulle jag inte, personligen, använda så sprött trä som björk om jag gjorde stickor... möjligen glasbjörk... Nåja, jag tycker att densiteten blir lite låg. jag gillar holtz-träerna bättre helt enkelt! typ rosenholtz och ebenholtz. Bäst gillar jag stickor av bambu, gräs alså :D, de har låååånga fibriller och är sega på ett skönt sätt! de bokstickor jag har gillar jag inte alls! Bok fnasar sig ju så lätt! Knit-pro-stickorna är ju fanerade och limmade. Det känns som att det är för att efterlikna stabiliserat trä. En fördel annars med trästickor är att de inte är fullt lika glidiga som metall. Det blir ett högre motstånd, vilket gör att man kan ha garnet lite lösare. jag kan sticka på lite mindre trästickor än metall och får ändå samma masktäthet. Omvänt, om jag får för många maskor per10cm på en metallsticka kan jag ta samma grovlek fast i trä och jag stickar lösare.

Jag har av stickor på löpande band. Och jag har väldigt sällan av stickor i vanliga fall!! En del av mina akrylstickor har dessutom gått av alldeles i spetsen, bara yttersta millimetern! Och då förlorar man lite känsla kan jag säga... Och det går ju snabbt att fila till, men det är lite tråkigt!

Jag är mest nöjd med de jag har i metall! De har en bra avvägd spets och garnet glider bra över stickan.

Fast de är ju snygga! Och väldigt prisvärda....
Av Enid
melon skrev:Har ni hittat 3:or? Min affär sa att 3,5 var de minsta.

Alltså, jag har ALDRIG haft av en sticka förut. Och då har jag stickat väldigt mycket och i både trä, plast och metall. Funktionen är jättebra och jag tycker de är skönt att sticka med så jag gillar dem verkligen, men jag börjar tycka att det är väldigt många som gått av. Det finns ju andra märken och jag börjar fundera på om det är lite som baby björn: mindre användarvänligt men säljer mest pga framgångsrika reklamkampanjer :wink:
Jag har haft den känslan också. Det är ju en jättesmart ide men man får ju många vanliga rundstickor för samma pris och enda gången jag kan komma på att utbytarfunktionen i sig vore bra är när man ska byta masktäthet mitt i en rundstickning, eller har jag missat något :hmm: . Mest har de nog sålt på att de är snygga :love: .

Men mest har det fallit på att jag gillar matta metallstickor bäst, jag gillar glidet och de går aldrig av.
ellla skrev:
Ketronya skrev:Ella, jag tycker pulsvärmarna med tappade maskor som du har på din blogg är ursnygga! :tumup:

Jag har aldrig stickat med tappade maskor, tror jag kan fatta konstruktionen nästan men inte riktigt, skulle du vilja förklara lite :D
Ja, Jag har sticka resår efter ett tag, typ 7 varv har jag gjort ett omslag mellan varannat rätmaskepar. Sen har jag stickat fem varv med, *2rm,2am, 3rm, 2am*

Då blir det ett omslag mellan def två räta maskorna (som inte fick nåt förra gånger), stickar de två aviga och den e rät maska, släpper mittenmaskan, stickar den tredje räta maskan, 2am. Och så vidare varvet ut.

Var det förståeligt?? Man gör omslag och den efter ett par varv släpper man ökade maskan och då rimsar den upp sig ner till sin startpunkt, omslaget!

Japp, jag tror jag fattar! Tackar för hjälpen :tumup:
Användarens profilbild
Av ellla
Ketronya skrev:
ellla skrev:

Japp, jag tror jag fattar! Tackar för hjälpen :tumup:
Och du, tack förresten! De är gjorda i grönt Zauberball och gick väldigt fort att sticka!
Jag gillar knit pro jättemycket men jag håller med om att kvalitén ibland kan vara sådär, några av mina har brutits och några har gått av i fästet, någon vajer har också släppt från sitt fäste vilket jag för mitt liv inte lyckats limma ihop. Å andra sidan har jag alltid fått ett par nya de gånger jag orkat reklamera, och det är ju bra!

Angående utbytarfunktionen, så har har jag haft mycket nytta av den, bland annat nu senast när jag stickade en kofta uppifrån och ner och behövde sticka ärmarna parallellt och skifta mellan de och kroppen för att jag inte visste hur långt garnet räckte. Då var det jättebra att bara behöva ha en vajer sittandes på varje ställe och sedan bara flytta spetsarna däremellan.

Jag tycker också att metallspetsarna håller bättre + att man får en skarv mindre med dom, men å andra sidan tycker jag att träspetsarna är mycket finare och att det känns mysigare och lyxigare att sticka med dom och det får man kanske betala lite för...

Jag har inte heller hittat 3:or, det minsta jag har sett är 3.5, men finns det alltså 3:or?

Kanske finns det andra märken som är av bättre kvalité, men vilka andra finns det egentligen?
Användarens profilbild
Av ellla
Ketronya skrev:Jag gillar knit pro jättemycket men jag håller med om att kvalitén ibland kan vara sådär, några av mina har brutits och några har gått av i fästet, någon vajer har också släppt från sitt fäste vilket jag för mitt liv inte lyckats limma ihop. Å andra sidan har jag alltid fått ett par nya de gånger jag orkat reklamera, och det är ju bra!

Angående utbytarfunktionen, så har har jag haft mycket nytta av den, bland annat nu senast när jag stickade en kofta uppifrån och ner och behövde sticka ärmarna parallellt och skifta mellan de och kroppen för att jag inte visste hur långt garnet räckte. Då var det jättebra att bara behöva ha en vajer sittandes på varje ställe och sedan bara flytta spetsarna däremellan.

Jag tycker också att metallspetsarna håller bättre + att man får en skarv mindre med dom, men å andra sidan tycker jag att träspetsarna är mycket finare och att det känns mysigare och lyxigare att sticka med dom och det får man kanske betala lite för...

Jag har inte heller hittat 3:or, det minsta jag har sett är 3.5, men finns det alltså 3:or?

Kanske finns det andra märken som är av bättre kvalité, men vilka andra finns det egentligen?
denise fnns som utbytnara och addi vvet jag!
Enid skrev:

Alltså, jag har ALDRIG haft av en sticka förut. Och då har jag stickat väldigt mycket och i både trä, plast och metall. Funktionen är jättebra och jag tycker de är skönt att sticka med så jag gillar dem verkligen, men jag börjar tycka att det är väldigt många som gått av. Det finns ju andra märken och jag börjar fundera på om det är lite som baby björn: mindre användarvänligt men säljer mest pga framgångsrika reklamkampanjer :wink:
Jag har haft den känslan också. Det är ju en jättesmart ide men man får ju många vanliga rundstickor för samma pris och enda gången jag kan komma på att utbytarfunktionen i sig vore bra är när man ska byta masktäthet mitt i en rundstickning, eller har jag missat något :hmm: . Mest har de nog sålt på att de är snygga :love: .

Men mest har det fallit på att jag gillar matta metallstickor bäst, jag gillar glidet och de går aldrig av.
Jag har brutit av en spets, men det hände när den låg nedknölad i en väska. Sedan jag blev mer noggrann med hur jag packar stickningen när jag använder de tunna stickorna har ingen gått av. Och jag har inte haft några problem med dem heller. Fast jag gissar att ni använder era mer än vad jag gör ;-)

Jag är iaf supernöjd med dem och jag har haft stor nytta av att kunna byta spetsarna. Jag tycker de är sköna att sticka med också. Sen tycker jag nog att de är billiga. Jag köpte en rundsticka innan jag fick mina Knit-pros och den kostade ju nästan hundra spänn vill jag minnas, och då var det en 40 cm. Jag gissar att de långa är dyrare. Ska man ha flera stickor i samma storlek, om man tex håller på med flera projekt samtidigt blir det ju ganska mycket pengar.

Hur som helst, det jag egentligen skulle svara på är att jag tror att det finns 3:or. Eller åtminstone 3,25 för jag köpte ett par 3:or som visade sig vara 3,25:or :lol: Jag har ett par metallspetsar som är 3,25 också
Enid skrev:

För mig har Knit Pro varit det mest prisvärda alternativet. Då har man ju rundstickor i flera olika längder. Skulle jag ha samma alternativ i vanliga stickor skulle jag behöva lägga ut mångdubbelt med pengar.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 291

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?