Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
Enid skrev:
annbom skrev:
Enid skrev: Den jag hittade på symaskinsaffären var ganska precis stor som halva mitt skrivbord :wink: .
Vad kostade den?
Jag mins inte men det var på Husqvarnabutiken vid Sivia torg.
Nu har jag köpt en som nog är som halva ditt skrivbord. Jag ville inte lägga 90 dollar på en skärmatta, så det fick bli en för nästan 30. Den är 94x63 cm. Och så bidde det en del annat också... Lite velour i lila samt grön jersey, lite tråd och så fliselin eller vad det nu heter.
Användarens profilbild
Av ernamalin
Skärmatta och rullkniv önskade jag mig i julklapp förra året men det var beställningsvara i butiken och vansinnigt dyrt så det blev inget därifrån men nu har jag köpt från Stoff och Stil för 80 resp. 40 kronor (tror jag det var, iaf i närheten).

JÄTTENÖJD!!!
Användarens profilbild
Av ernamalin
Men hallå vad tjorvigt det ska vara att få tag i en ny tygsax!!!! eller ja inte så svårt egentligen men jag behöver en för vänsterhänta och det är ju oftast beställningsvara... :evil:
Användarens profilbild
Av ernamalin
zmurfan skrev:Tack för tips! Då ska jag gå och experimentera lite grann.
Blir det okej så kommer bildbevis senare idag.
Här är bild på min första dreggellapp, dock innan den fick en etikett på sig :D
Bild
Användarens profilbild
Av tweed
ernamalin skrev:Men hallå vad tjorvigt det ska vara att få tag i en ny tygsax!!!! eller ja inte så svårt egentligen men jag behöver en för vänsterhänta och det är ju oftast beställningsvara... :evil:
Har du testat fiskars softout? Den borde funka både för höger och vänsterhänta, Bibbi har den för 160:-, mamma har en sån och gillar den.
Användarens profilbild
Av teres
om ni ska använda vattenlösligt mellanlägg, sådan som är lite plastigt och genomskinligt är mitt tips att ev höra med ett apotek (eller med någon som jobbar i sjukvården om samvetet tillåter :D ). Inom sjukvården använder man ibland genomskinliga sopsäckar som man slänger ex smittad tvätt i, där då säcken löser upp sig i tvättmaskinen (så att ingen ska behöva komma i kontakt med läskigheter). Och tja, en sopsäck är ju en bra bit större än biten på 0,5*0,5m som man köper för ganska många pengar i syaffären.

Samma material, enda skillnaden är att solvyn är lite perforerad vilket gör att det blir lite mindre att skölja bort jämfört med smittskyddsäcken, men tja om man ändå blöter det sydda så kvittar det ju.
Användarens profilbild
Av puppan
Vill ni hjälpa mig att komma på hur jag ska göra med ett mönster?
I somras lånade jag en bok på biblioteket om hur man sydde små gosedjur.
JAg ritade av mönstret till en liten katt men hur det nu var så sydde jag aldrig ngn.

Nu vill jag sy katten men har alltså ingen bok här.

Så här ser mönstret ut.

Bild

Det jag inte förstår hur jag ska göra är spetsen mellan öronen, mellan C och D
(Det är en nederdel till också men den förstår jag hur jag ska sy fast.)
Någon som kan hjälpa mig att spåna lite?
Användarens profilbild
Av tweed
Jenny med Emiliten skrev:
kvarnvik skrev:Jag fick paket från stoff och stil idag, har beställt chiffong till att sy en klänning till min syrras bröllop den 18 december. Måste ju ha något med amningslösning och har hittat några modeller som borde funka att modifiera så det funkar att amma i dem, men jag är lite nervös för att försöka mig på att sy i chiffongen, den är ju verkligen supertunn :shock: Köpte viscosejersey att ha under också, och lite annat smått och gott :lol:
Om man inte har specialverktyg för tunna tyger kan man testa och ha vattenlösligt mellanlägg mellan tygerna, sånt som man har till maskinbroderier. Jag klippte smala remsor av sånt när jag sydde i kantspetsen på de här volangerna (det undre spetstyget sticker fram lite, det ska jag klippa bort när jag får ändan ur): http://1.bp.blogspot.com/_Y0bNiOsGQeE/T ... G_0160.JPG

Det hade aldrig gått att sy i de här spetsarna med de grejer jag har, maskinen skulle ha knölat ner allting i understrådspolen!
stryker man fast det , eller hur gör man? och tål chiffongen att blötas bara på sömmarna eller blir det vattenfläckar då?
Användarens profilbild
Av nakum
Tassar även om jag inte har så mycket tid att sy just nu. Måste få klart min vadmalsanorak men kan inte bestämma mig för vad jag ska hitta på med halskanten.
Någon som vet vart man kan köpa snuskdyra(billiga finns väl inte ;)), vackra ylleband?
Köpte ett på syfestivalen som inte passade alls.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?