Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sofie
Ornage skrev:Testar att ställa mina novis-frågor här. Vad är skillnaden mellan att virka och sticka? I min värld stickar man tröjor, men virkar dukar. Men nu såg jag att på någon beskrivning på blöjbyxa så kunde man välja mellan att virka eller sticka :hmm:

Sen blir jag inte klok på vilket hål jag ska stoppa in virknålen i vid vanliga fasta maskor. Jag kan tyvärr inte lägga in foton och visa vad jag nenar, men någon kanske fattar ändå :)
När man stickar så använder man två (eller fler) stickor. När man gör ett nytt varv (en ny rad med maskor) så förs maskorna över från ena nålen till den andra, och i den processen så bygger garnet på så att man får nya maskor ovanför de gamla.
När man virkar så använder man en virknål och bygger maskorna en och en genom att föra ner virknålen på olika sätt i befintliga maskor och kroka tag i det "lösa" garnet. Man slutför varje maska för sig.
De olika sätten ger olika fysikaliska egenskaper åt "tyget" sedan. Generellt så är stickat mer elastiskt och virkat är mycket mer formfast.

Själv krokar jag: använder en lång virknål som jag lägger upp hela varv på och sedan arbetar av.

Man kan göra vad som helst stickat, virkat eller krokat. Men vill man göra en tight sittande polokrage så är det säkrast att nyttja stickning eftersom det annars blir svårt att få den över huvudet ;-)
Användarens profilbild
Av sofin
hörnsten skrev:
sofin skrev:Kolla!! Snubblade över den här.. såååå himla fin!!!

http://lainestuff.blogspot.com/2010/08/ ... lampa.html
Bild
:love:
Men hur?
Ingen aning faktiskt :D Du får skriva en kommentar på bloggen och hoppas på svar!

Oj vad jag skulle vilja ha en stor sån lampa i sovrummet! Fatta vilket ljus det måste bli från den :love: :vågen:
Av lilla trasdockan
vild gissning angående lampan.
blås upp en stooor balong, och använd sedan ett genomskinligt lim och limma fast dukarna, massa massa lim, när de torkat smäller du ballongen å plockar ur resterna. klart
Användarens profilbild
Av sofin
Alecsandra skrev:vild gissning angående lampan.
blås upp en stooor balong, och använd sedan ett genomskinligt lim och limma fast dukarna, massa massa lim, när de torkat smäller du ballongen å plockar ur resterna. klart
Jag satt faktiskt just och funderade i de banorna :D Om man ska ha trälim eller kanske tapetklister? Och hur man ska kunna få den där ballongen helt rund... Hmm, pyssligt är det!

Men, det verkar finnas runda ballonger att köpa i alla fall!!!
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Alecsandra skrev:vild gissning angående lampan.
Precis vad jag också såg framför mig, tapetklister borde väll funka.
Av Sofie
Jag tror på tapetklister eller trälim och badboll!

Väldigt häftig!!

Edit: fast nu klickade jag på länken till de runda ballongerna, de såg ju väldigt lämpliga ut :tumup: och säkerligen betydligt mycket lättare att få ut ur lampan än en badboll :lol:
Användarens profilbild
Av ellla
Sofie skrev:Jag tror på tapetklister eller trälim och badboll!

Väldigt häftig!!

Edit: fast nu klickade jag på länken till de runda ballongerna, de såg ju väldigt lämpliga ut :tumup: och säkerligen betydligt mycket lättare att få ut ur lampan än en badboll :lol:
Tänkte också att man kan offra en badboll...
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 117

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?