Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Umma skrev:
Bubbi skrev:Hjälp mig :help:

Jag har 1000 gr av just detta garn:
Bild

Vad ska jag sticka? (stickor 4,5)
Jag vill ha en kofta helst.

Funderar på en sockersöt kofta med flätor som ett ok högst upp, men har ingen stickbeskrivning. Skulle helst vilja sticka en upp och ner kofta, men vet inte hur jag ska lösa ökningen med flätor.
:siishah: vilket fint garn!! Kan man få en recension sedan?
Jag har redan stickat en tröja i det. Och egentligen är det lite för stickigt för mig.
Nu blockas framstyckena till min jakullskofta!
(http://kaffemoster.blogsome.com)

Men det känns ju sådär att behöva dra ut på det tråkiga momentet - men jag kan inte praktiskt se att vi har någon direkt plats att blocka på annat än strykbrädan. Vardagsrumsgovlet under natten - man får sno sig på att hinna upp före barnen bara, så att de inte blir piggsvin av alla nålarna.....
Användarens profilbild
Av tweed
Jag funderar på en alternativ avslutning på min Australisk vinter-sjal http://entill.typepad.com/ah/AUSTRALISK%20VINTER.pdf Jag tycker att originalavslutningen är lite "för mycket" och skulle gärna vilja ha hjälp med att fundera kring hur man skulle kunna avsluta istället. Jag vill gärna ha uddkant, vill någon hjälpa mig att hitta något passande? Jag vet inte riktigt hur man ska tänka för att se hur en kant skulle kunna passa på en annan sjal :help:
kvarnvik skrev:Jag funderar på en alternativ avslutning på min Australisk vinter-sjal http://entill.typepad.com/ah/AUSTRALISK%20VINTER.pdf Jag tycker att originalavslutningen är lite "för mycket" och skulle gärna vilja ha hjälp med att fundera kring hur man skulle kunna avsluta istället. Jag vill gärna ha uddkant, vill någon hjälpa mig att hitta något passande? Jag vet inte riktigt hur man ska tänka för att se hur en kant skulle kunna passa på en annan sjal :help:
Jag brukar använda avslutet på swallotail-sjalen till det mesta. Den går lätt att ändra till olika många maskor i rapporten så att det passar till mönstret i sjalen.
Jag håller med om att avslutningen på din sjal är lite för mycket :roll: men samtidigt så kan det ju bli snyggt i ett annat garn. Jag stickade en Aeolian (http://www.knitty.com/ISSUEspring09/KSPATTaeolian.php) i vitt och det såg ut som man hade en gammal spetsduk om axlarna :Hahaa: Den hittade dock snabbt ett nytt hem.
Bild
Här har jag gjort en annan som har samma mönster i mitten som aeolian men som har ett avslut som swallowtail istället och den trivs jag mycket bättre med.
Bild
Av Umma
Kaffemoster skrev:Nu blockas framstyckena till min jakullskofta!

Men det känns ju sådär att behöva dra ut på det tråkiga momentet - men jag kan inte praktiskt se att vi har någon direkt plats att blocka på annat än strykbrädan. Vardagsrumsgovlet under natten - man får sno sig på att hinna upp före barnen bara, så att de inte blir piggsvin av alla nålarna.....
:app: jag blockar på några tjocka frottehanddukar som jag skjuter in under en byrå eller sängen. Hur var jakull att sticka med? Tell tell... stickigt va? och det luktar väl illa? :wink: :D
Användarens profilbild
Av tweed
Umma skrev:

:app: jag blockar på några tjocka frottehanddukar som jag skjuter in under en byrå eller sängen. Hur var jakull att sticka med? Tell tell... stickigt va? och det luktar väl illa? :wink: :D
Jakullen är inte stickig och luktar inte mer än ull som luktar ull, tycker jag. Jag är spänd på att känna på den efter tvätt och blockning, den ska ju "blomma" som kashmir :D
Knyttet & K skrev:Jag skulle förresten vilja ha mer garntips! Jag ska sticka en Anouk till Agnes men vet inte vad jag ska välja för garn. Jag är inte så sugen på bomull, något tunnare ullgarn. Gärna superwash så jag kan tvätta den med övrig tvätt. Vad är tencel (eng) för fiber? Gör det bomullsgarnet mindre stumt? Och någon som vet om det garnet finns att köpa i sv?

Den är ju jättesöt! Blir det inte lite för varmt med en klänning i ull?
Tencel är ett varunamn på lyocellfibrer som är en sorts regenatfiber (som viskos) Detta hittade jag på NE:
Fibrerna har bättre hållfasthets- och våtegenskaper än viskos, vissa typer rent av bättre än bomull. Kemiskt sett liknar de närmast bomull. De lämpar sig väl för att blandas med de flesta andra fibrer. Lyocellfibrer fibrilleras ofta lättare än andra fibrer, dvs. de splittras en kortare eller längre bit i längdriktningen. Detta kan vara bra när man exempelvis gör mjuka eller täta tyger, men kan ge förgråning efter tvätt.
Användarens profilbild
Av MuuM
Knyttet & K skrev:Jag skulle förresten vilja ha mer garntips! Jag ska sticka en Anouk till Agnes men vet inte vad jag ska välja för garn. Jag är inte så sugen på bomull, något tunnare ullgarn. Gärna superwash så jag kan tvätta den med övrig tvätt. Vad är tencel (eng) för fiber? Gör det bomullsgarnet mindre stumt? Och någon som vet om det garnet finns att köpa i sv?

Jag är också sugen på en Anouk, har varit det länge. Och eftersom jag envisas med att kalla bäbis i magen för "hon" kanske jag ska våga. ;-)
Av Nettan
Vad använder ni er för mönster/modell när ni stickar mössor.
Vill göra till båda barnen och kanske mig själv också.

Hittar inget bra mönster, ugglorna hade kanske varit kul att sticka men hur gör man. Är så trött på att sticka på frihand och att repa upp gång på gång.

Vad har ni gjort för några och finns det mönster till dem någonstans.
MuuM skrev:

Jag är också sugen på en Anouk, har varit det länge. Och eftersom jag envisas med att kalla bäbis i magen för "hon" kanske jag ska våga. ;-)
Ha, ha. Jag var hela tiden säker på att jag hade en lillebror i magen men ut kom lilla Elsa :shock:
Umma skrev:

Under sängen har vi förvaringslådor, och under byråerna ligger nog mest skräp... :oops:

Men jag har kommit på att vi ju faktiskt sällan använder datorhörnan numera, så i natt ska bakstycket blockas där!

Jakullen var inte så annorlunda från vanlig ull, nej - luktade definitivt inte mera. Den blev mjuk och lite ullig efter tvätt, riktigt gosig faktiskt. Så jag är hemskt spänd på at få montera koftan och prova den!
Nettan skrev:Vad använder ni er för mönster/modell när ni stickar mössor.

Hittar inget bra mönster, ugglorna hade kanske varit kul att sticka men hur gör man. Är så trött på att sticka på frihand och att repa upp gång på gång.

Jag köpte häftet med Ruth-mössor och det har jag inte ångrat... Jag är inne på min fjärde variant nu, bara för att det är roligt :D. Barnen har fått varsin och jag ska snart få min andra nu då.... (www.ruths.dk tror jag att hennes adress är)
Av Nettan
Kaffemoster skrev:
Nettan skrev:Vad använder ni er för mönster/modell när ni stickar mössor.

Jag köpte häftet med Ruth-mössor och det har jag inte ångrat... Jag är inne på min fjärde variant nu, bara för att det är roligt :D. Barnen har fått varsin och jag ska snart få min andra nu då.... (http://www.ruths.dk tror jag att hennes adress är)
Man stickar de mössorna med 2 trådar eller? :hmm:
Har aldrig gjort det men kanske skall göra ett försök.
Vart på sidan beställer man och vad kostar det?
Av Nettan
linafelicia skrev: Här har jag gjort en annan som har samma mönster i mitten som aeolian men som har ett avslut som swallowtail istället och den trivs jag mycket bättre med.
Bild
Denna var verkligen snygg :love:
Användarens profilbild
Av melon
Någon mer som sett 10 shawls in 2010 -utmaningen på Ravelry? Jag hinner nog inte med hela 10 st men det är en massa fina sjalar att titta på och få inspiration ifrån. :loving:

Bubbi skrev:Hjälp mig :help:

Jag har 1000 gr av just detta garn:
Bild

Vad ska jag sticka? (stickor 4,5)
Jag vill ha en kofta helst.

Funderar på en sockersöt kofta med flätor som ett ok högst upp, men har ingen stickbeskrivning. Skulle helst vilja sticka en upp och ner kofta, men vet inte hur jag ska lösa ökningen med flätor.
Så synd om dig som har sånt fult garn :mrgreen: Kan du inte öka mellan flätorna, i det aviga? Eller vill du inte att det ska bli större mellanrum mellan flätorna?
  • 1
  • 254
  • 255
  • 256
  • 257
  • 258
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?