Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
kvarnvik skrev:
visslan skrev:
kvarnvik skrev:Är det någon som har gjort filétvirkning och kan förklara för mig hur man läser diagrammen? är en ruta= ett visst antal stolpar, fm, lm eller hur funkar det?
Jag har hittat det här mönstret http://www.ravelry.com/patterns/library ... rt-squares men det är bara diagram, ingen förklaring.
Ja, är det enkla svaret.

En ruta = en stolpe, en luftmaska, en stolpe.
En fylld ruta = tre stolpar.

Men ett varv med bara tomma rutor ska inte virkas "stolpe, lm, stolpe, stolpe, lm, stolpe" utan "stolpe, lm, stolpe, lm, stolpe". När du kommer till en fylld ruta virkar du "stolpe, stolpe (i föregående varvs luftmaska), stolpe",

:)
:tumup: Tack! Har filétvirkning som uppgift i min slöjdlärarkurs, annars är det nog inget jag skulle ge mig på frivilligt, verkar inte som det kuligaste man kan ge sig på i virkväg, precis :roll:
Jo, det är faktiskt kul. Det är lite "ett varv till, bara" över det, sådär att man hela tiden vill se hur det ser ut. :-)
Användarens profilbild
Av tweed
MuuM skrev:
kvarnvik skrev:
visslan skrev:
kvarnvik skrev:Är det någon som har gjort filétvirkning och kan förklara för mig hur man läser diagrammen? är en ruta= ett visst antal stolpar, fm, lm eller hur funkar det?
Jag har hittat det här mönstret http://www.ravelry.com/patterns/library ... rt-squares men det är bara diagram, ingen förklaring.
Ja, är det enkla svaret.

En ruta = en stolpe, en luftmaska, en stolpe.
En fylld ruta = tre stolpar.

Men ett varv med bara tomma rutor ska inte virkas "stolpe, lm, stolpe, stolpe, lm, stolpe" utan "stolpe, lm, stolpe, lm, stolpe". När du kommer till en fylld ruta virkar du "stolpe, stolpe (i föregående varvs luftmaska), stolpe",

:)
:tumup: Tack! Har filétvirkning som uppgift i min slöjdlärarkurs, annars är det nog inget jag skulle ge mig på frivilligt, verkar inte som det kuligaste man kan ge sig på i virkväg, precis :roll:
Jo, det är faktiskt kul. Det är lite "ett varv till, bara" över det, sådär att man hela tiden vill se hur det ser ut. :-)
Hm, jag har fått två olika svar om hur man ska tolka rutmönstret, när jag gör som visslan föreslår tycker jag att det verkar som om rutmönstret blir lite ojämnt, det blir ju liksom tre stolpar i rad och sen bara en maskas hål vid luftmaskebågen :hmm: Har inte hunnit testa så mycket än, bara gjort ett varv.
Användarens profilbild
Av visslan
kvarnvik skrev:
Hm, jag har fått två olika svar om hur man ska tolka rutmönstret, när jag gör som visslan föreslår tycker jag att det verkar som om rutmönstret blir lite ojämnt, det blir ju liksom tre stolpar i rad och sen bara en maskas hål vid luftmaskebågen :hmm: Har inte hunnit testa så mycket än, bara gjort ett varv.
Kan du kanske ta en bild och visa? :hmm:

Det är viktigt att garn och virknål stämmer överens så att "rutan" blir lika hög som bred. Såhär:
Bild
Av Nettan
Söker ett mönster på trekantssjal virkad från nacken och neråt. Helst lite mönster och att man börjar med få maskor och ökar.
Har 150 gram rosavit Kaunigarn att virka upp.
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag söker mönster på rund duk. Typ 25 cm i diameter. Gillar inte de som är på garnstudio.
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Elina skrev:
:siishah: Vilka fina! Hur har du gjort, finns det beskrivning på nätet?
Skoj att du gillade dom, de är min stora passion just nu!
Och klart att det finns på nätet, allt finns på nätet!
De är roliga att göra, men tar låång tid, det är enormt pilligt att virka med pärlor på detta sätt. Svårt i början, men när man kommit in i det löper det på bra.

STINTAS SIDA
Stinta häger på samma stick café som jag, hon gör så vackra smycken, håller kurser i det också (här i Norrtälje).
Användarens profilbild
Av Elina
Juliusdotter skrev:
Elina skrev:
De är roliga att göra, men tar låång tid, det är enormt pilligt att virka med pärlor på detta sätt. Svårt i början, men när man kommit in i det löper det på bra.

STINTAS SIDA
Stinta häger på samma stick café som jag, hon gör så vackra smycken, håller kurser i det också (här i Norrtälje).
Ja, jag har träffat henne oxå, när jag köpt garner i norrtälje ( eftersom jag bor i hallsta ;) )
Användarens profilbild
Av Juliusdotter
Elina skrev:
Juliusdotter skrev:
Elina skrev:

STINTAS SIDA
Ja, jag har träffat henne oxå, när jag köpt garner i norrtälje ( eftersom jag bor i hallsta ;) )
Har noterat att du är hallsta bo, kanske lite långt att åka för stickcafé, men vore kul med fler unga vibbar på caféet, jag fanns med på bild i NT förra ons när de hade liten artikel om caféet.
Användarens profilbild
Av Elina
Juliusdotter skrev:
Elina skrev:
Juliusdotter skrev:
Elina skrev:

STINTAS SIDA
Har noterat att du är hallsta bo, kanske lite långt att åka för stickcafé, men vore kul med fler unga vibbar på caféet, jag fanns med på bild i NT förra ons när de hade liten artikel om caféet.
Det hade jag sååå gärna gjort, men som sagt, kvällstid är det för långt eftersom jag måste åka buss oxå...
Av lilla trasdockan
nu behöver jag verkligen hjälp. skulle vilja virka en sjal (trekants) som ska va jäääääätte lång i ändarna å ändå kanska smal, hmm hur ska jag förklara, typ 2m att "vira runt" och kanske 60-70cm som "hänger" hur gör jag, går de alls å göra?
Användarens profilbild
Av visslan
Alecsandra skrev:nu behöver jag verkligen hjälp. skulle vilja virka en sjal (trekants) som ska va jäääääätte lång i ändarna å ändå kanska smal, hmm hur ska jag förklara, typ 2m att "vira runt" och kanske 60-70cm som "hänger" hur gör jag, går de alls å göra?
Ja, visst går det! Du kan ju till exempel göra en sjal med enkelt rutmönster, dvs [stolpe, luftmaska, stolpe]. Det går ganska enkelt att justera både bredd och längd på. Du kan börja med att lägga upp luftmaskor i den bredd du vill ha, delbart på 3 + 1. Sedan är det bara att minska i kanterna (=virka kortare varv) tills du är nöjd med sjalens "djup".
Av Ornage
Testar att ställa mina novis-frågor här. Vad är skillnaden mellan att virka och sticka? I min värld stickar man tröjor, men virkar dukar. Men nu såg jag att på någon beskrivning på blöjbyxa så kunde man välja mellan att virka eller sticka :hmm:

Sen blir jag inte klok på vilket hål jag ska stoppa in virknålen i vid vanliga fasta maskor. Jag kan tyvärr inte lägga in foton och visa vad jag nenar, men någon kanske fattar ändå :)
Användarens profilbild
Av visslan
Ornage skrev:Testar att ställa mina novis-frågor här. Vad är skillnaden mellan att virka och sticka? I min värld stickar man tröjor, men virkar dukar. Men nu såg jag att på någon beskrivning på blöjbyxa så kunde man välja mellan att virka eller sticka :hmm:

Sen blir jag inte klok på vilket hål jag ska stoppa in virknålen i vid vanliga fasta maskor. Jag kan tyvärr inte lägga in foton och visa vad jag nenar, men någon kanske fattar ändå :)
När du stickar använder du två stickor och har alla maskorna på dem hela tiden, så kallade levande maskor.
När du virkar använder du en virknål och arbetar bara med en maska eller maskgrupp i taget.
(Krokning är ett slag mellanting, där man först lägger upp en massa maskor och sedan maskar av dem. Man använder en extra lång virknål eller egentligen kroknål.)

När du virkar fasta maskor ska du sticka in virknålen framifrån i de två maskbågarna på översta kanten av arbetet. Om du tittar på arbetet uppifrån ser det ut som en kedja av öglor ungefär.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 117

Jag vet inte om jag kan bidra på någo[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?