Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

AnKa skrev:Klarar jag av Ginko?
Jag kan inte svara på din fråga, men gingko-sjalen finns på min att-sticka lista :love:
(Kanske har vi lite lika smak, jag tror vi stickat likadana bebiskoftor också, för visst var det du som stickat den från drops med mosstickning?)
Användarens profilbild
Av AnKa
brisea skrev:
Jag kan inte svara på din fråga, men gingko-sjalen finns på min att-sticka lista :love:
(Kanske har vi lite lika smak, jag tror vi stickat likadana bebiskoftor också, för visst var det du som stickat den från drops med mosstickning?)
Nej, det var inte jag. Jag har knappt stickat alls sedan syslöjden men ginkgo är väldigt fin.
Av Enid
AnKa skrev:
binaem skrev:
Ja det tror jag
Skirastesjalen är ett ganska enkelt första projekt annars
Skiraste sjalen var ju jättefin. Det skall vara mohärgarn men visst borde det väl gå lika bra med ett tunnt ullgarn?
Jag har inte stickat den men jag byter alltid ut mohair- eller alpakagarner mot vanliga mjuka tunna ullgarner (babyull tex), den kan få en annan storlek om stickfastheten inte stämmer men med sjalar spelar det ju inte så stor roll :wink: .
Enid skrev:
AnKa skrev:
binaem skrev:
Ja det tror jag
Skiraste sjalen var ju jättefin. Det skall vara mohärgarn men visst borde det väl gå lika bra med ett tunnt ullgarn?
Jag har inte stickat den men jag byter alltid ut mohair- eller alpakagarner mot vanliga mjuka tunna ullgarner (babyull tex), den kan få en annan storlek om stickfastheten inte stämmer men med sjalar spelar det ju inte så stor roll :wink: .
Och om man stickar från spetsen och upp istället, så kan man sluta när man vill. Vill minnas att ellla gjorde en skiraste som blev gigantisk. En fördel med att byta ut mohairgarnet mot vanligt tunt ullgarn är att det är lättare att repa upp ullgarn om man gör fel. Mohair är inte så kul att repa upp, säger jag av erfarenhet :roll:
solängel skrev:
Enid skrev:
AnKa skrev:
binaem skrev:
Ja det tror jag
Och om man stickar från spetsen och upp istället, så kan man sluta när man vill. Vill minnas att ellla gjorde en skiraste som blev gigantisk. En fördel med att byta ut mohairgarnet mot vanligt tunt ullgarn är att det är lättare att repa upp ullgarn om man gör fel. Mohair är inte så kul att repa upp, säger jag av erfarenhet :roll:
Man får helt enkelt låta bli att göra fel, ELLER!!! Så skiter man i om det blir fel för med mohairgarn tycker jag inte att det syns lika mkt ;)

Lägger man upp alla maskor och stickar uppifrån annars eller?? För de flesta trekantssjalar jag har kollat på stickar man uppifrån och så stickar man i en trekant så att man kan sluta när man vill även på dem (alltså man lägger upp runt 5 maskor och stickar uppifrån, jag är inte så bra på att förklara)
Men som du säger, vanligast är att man börjar i mitten upptill, i nacken alltså, och ökar på var sida om mitten och i kanterna. Tycker det är lättast att få en snygg form då. Men om man kan sluta var man vill beror ju lite på, ganska många sjalar har ju en mönsterbård i kanten, som kan kräva lite matte för att få till om man vill göra sjalen större/mindre.

(Och visst kan man strunta i fel, men jag är lite allergisk mot såna... :oops: :wink: )
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:Jag har inte superkoll på skiraste, men jag har för mig att det är så, man lägger upp alla maskor från början och minskar i sidorna till spetsen.
Ja, och så minskar man lite mer än två maskor /rätt varv. Om det är 10 maskor på 8 varv som minskas kanske...
solängel skrev:Jag har inte superkoll på skiraste, men jag har för mig att det är så, man lägger upp alla maskor från början och minskar i sidorna till spetsen.
På ravelry finns både mönster som stickar den uppifrån och nerifrån.
Användarens profilbild
Av AnKa
Nu har jag köpt sjalgarn. jag hittade ett paket med barn och mönster på syfestivalen. Det var ett spetsmmönstrad sjal, lite som skiraste sjalen men lite grövre mönster och det verkar inte så svårstickat. Jag borde klara av det.

Och så köpte jag några lyxstickor som min kompis absolut ansåg att jag behövde (jag hade tänkt köpa en helt vanlig rundsticka men det fick jag inte för henne :D ) Hoppas att de nu är så fantastiska, fast rätt smart med utbytbara stíckor är det ju.
Användarens profilbild
Av melon
AnKa skrev:Nu har jag köpt sjalgarn. jag hittade ett paket med barn och mönster på syfestivalen. Det var ett spetsmmönstrad sjal, lite som skiraste sjalen men lite grövre mönster och det verkar inte så svårstickat. Jag borde klara av det.

Och så köpte jag några lyxstickor som min kompis absolut ansåg att jag behövde (jag hade tänkt köpa en helt vanlig rundsticka men det fick jag inte för henne :D ) Hoppas att de nu är så fantastiska, fast rätt smart med utbytbara stíckor är det ju.
Sticka med barn, det vill jag gärna se :lol:
Användarens profilbild
Av AnKa
melon skrev:
AnKa skrev:Nu har jag köpt sjalgarn. jag hittade ett paket med barn och mönster på syfestivalen. Det var ett spetsmmönstrad sjal, lite som skiraste sjalen men lite grövre mönster och det verkar inte så svårstickat. Jag borde klara av det.

du anar inte, med lyxstickorna skall det nog kunna gå :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av melon
AnKa skrev:
melon skrev:

du anar inte, med lyxstickorna skall det nog kunna gå :lol: :lol: :lol:
:shock: :hide:
  • 1
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?