Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:Jag har tröttnat på att sticka :roll:
Allt jag stickat senaste tiden har blivit så noppigt och fult. :cry:
:klappa: Vad trist! Du får börja sticka i superwash och akryl? ;)
Av Ponyo
MuuM skrev:
:klappa: Vad trist! Du får börja sticka i superwash och akryl? ;)
:notes:
Men akryl hoppar jag över. :lol:
Elflin skrev:Har ni något bra tips på en riktig lättstickad sjal? Tänkte göra en till min mamma i julklapp... :help: :help:
Trekantig eller rektangulär?
I det första fallet: lägg upp ett par maskor. sticka dem. öka en maska i varje sida antingen varje varv eller vartannat (beroende på hur mycket du vill att sidorna skall luta). sticka tills du tröttnar :)

I det andra fallet: lägg upp ca 50 maskor (beroende på garn) och sticka rättickning fram och tillbaka tills den verkar vara rätt längd.

Båda varianterna görs med fördel i ett garn som du gillar, kanske ett flerfärgat självrandande :)
Av Britt
Innana skrev:
majo0322 skrev:Hörni, en svår fråga: är det värt att köpa knitpro strumpstickor om jag redan har fungerande metallstickor? Jag har förälskat mig i mina andra knitpro...

Man kunde ju t ex tänka att det är trevligar för omgivningen att lysna på trä-mot-trä, till skillnad från metall-mot-metall 8)
Jag föredrar trästickorna nuförtiden, men det blev DYRT :roll:
:iagree: på båda sakerna, men för all del KÖP! Det har jag gjort. Och det finns vantstickor som bara är 10 cm, jättegulliga... Jag har köpt knit-pro till mig själv i julklapp :D !
Användarens profilbild
Av ellla
hon som jobbar på Anntorps väv, gamla tanten, hon sa att de flesta garner noppar en gång. noppa bort det och den håller de sig!
Av Ponyo
ellla skrev:
hon som jobbar på Anntorps väv, gamla tanten, hon sa att de flesta garner noppar en gång. noppa bort det och den håller de sig!
Jag sitter och avnoppar min ena tröja. Ville som är hemma och sjuk fick testa maskinen. Han satt naken för ovanlighetens skull. Och lyckas noppa sig på snoppen. Oj vad jag känner mig oansvarig :hide:
Användarens profilbild
Av ellla
åhh... stackars ville!!
hoppas hon hade rätt, och att det inte var säljsnack, men hon känns ganska pålitlig.

sheldon är en knitty-sheldon http://knitty.com/ISSUEwinter06/PATTsheldon.html
han är gjord i duett, en ull/bomullsblandning. Går att sticka i vilket garn som helst, bara det inte blir löst så att fyllningen syns.
Kaffemoster skrev:
babette skrev:När man stickar en tröja på rundsticka, hur gör man när man kommer upp till ärmhålen? Måste man dela på stycket och sticka fram och bakstycke för sig på vanliga stickor eller finns det något knep?
Man kan fortsätta att sticka och sen klippa upp ärmhål. Men det är lite läskigt :D.

Om du söker på "steek" här på forumet borde du hitta en länk där det står en del om "steekar" just nu hinner jag inte leta upp den själv åt dig.
:app: :vågen: Jaaaa!! Det är ju så man ska göra!!!
Super! Då kan jag fortsätta på rundstickan! Det är ju så grymt svårt att sticka flerfärgsstickning på avigan!!!
Av Ponyo
babette skrev:
Kaffemoster skrev:
babette skrev:När man stickar en tröja på rundsticka, hur gör man när man kommer upp till ärmhålen? Måste man dela på stycket och sticka fram och bakstycke för sig på vanliga stickor eller finns det något knep?
Man kan fortsätta att sticka och sen klippa upp ärmhål. Men det är lite läskigt :D.

Om du söker på "steek" här på forumet borde du hitta en länk där det står en del om "steekar" just nu hinner jag inte leta upp den själv åt dig.
:app: :vågen: Jaaaa!! Det är ju så man ska göra!!!
Super! Då kan jag fortsätta på rundstickan! Det är ju så grymt svårt att sticka flerfärgsstickning på avigan!!!
Eller så stickar du ärmarna nu, och stickar den tillsammans med tröjan, så slipper du klippa upp :D
ellla skrev:åhh... stackars ville!!
hoppas hon hade rätt, och att det inte var säljsnack, men hon känns ganska pålitlig.

han är gjord i duett, en ull/bomullsblandning. Går att sticka i vilket garn som helst, bara det inte blir löst så att fyllningen syns.
Var han svårstickad? Han var ju så söt.
Användarens profilbild
Av ellla
erisara skrev:
ellla skrev:åhh... stackars ville!!

Var han svårstickad? Han var ju så söt.
Han går förvånansvärt fort att göra!
Det är en i-cord som man sätter ihop med, och det är lite pilligt tycker jag. Annars är det inga konstigheter!
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:
ellla skrev:
Jag sitter och avnoppar min ena tröja. Ville som är hemma och sjuk fick testa maskinen. Han satt naken för ovanlighetens skull. Och lyckas noppa sig på snoppen. Oj vad jag känner mig oansvarig :hide:
Förlåt men :fnissa: Stackars Ville, det måste gjort ont!
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:
ellla skrev:
Förlåt men :fnissa: Stackars Ville, det måste gjort ont!
  • 1
  • 234
  • 235
  • 236
  • 237
  • 238
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?