Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:Jag har ju rätt länge varit skeptisk till knit pros stickor eftersom jag hört både här och där att harmony wood-spetsarna gått av och folk har reklamerat. När sedan spectra-spetsarna i akryl kom ville jag ändå testa, för idén är ju helt genomsmart. Nu känner jag 4 andra än mig som har köpt samma set, och i dessa set har 4 spetsar gått sönder. Är inte det otroligt mycket? Jag är lite besviken över kvalitén och även om jag hade sett bla här i tråden att flera träspetsar gått sönder så trodde jag nog att det bara var otur... men det verkar inte så.

Vad är er upplevelse/erfarenhet om knit pros stickor? Är kvalitén överlag såhär dålig eller är det jag som fått en skev och oturlig bild?
Vika storlekar har gått sönder?

Min trea gick av vid infästningen när jag testade ullbyxor i vardande på 9 månaders krångelbebis. Jag kollade runt här och det verkade vara många vars 3:or gått av så jag köpte nya i metall. Metallpinnarna var ruggigt halkiga i början men det går ju fortare att sticka då :hellu:

Sen tycker jag att skarven mellan kabel och sticka kan vara lite kärv på en del kablar/ stickor.
melon skrev:Jag har ju rätt länge varit skeptisk till knit pros stickor eftersom jag hört både här och där att harmony wood-spetsarna gått av och folk har reklamerat. När sedan spectra-spetsarna i akryl kom ville jag ändå testa, för idén är ju helt genomsmart. Nu känner jag 4 andra än mig som har köpt samma set, och i dessa set har 4 spetsar gått sönder. Är inte det otroligt mycket? Jag är lite besviken över kvalitén och även om jag hade sett bla här i tråden att flera träspetsar gått sönder så trodde jag nog att det bara var otur... men det verkar inte så.

Vad är er upplevelse/erfarenhet om knit pros stickor? Är kvalitén överlag såhär dålig eller är det jag som fått en skev och oturlig bild?
Mina akrylspetsar som jag köpte har hållt hittills (köpte dem i somras) och jag är nog ganska vårdslös ändå. :wink:

Jag tycker det är bra kvalitet. Jag har haft mina i mer än ett år och har haft av en fast 2,5-rundsticka (satte handen på den i soffan och lutade vikten på *knak*) och 4 mm utbytbar (den låg i en påse på golvet som jag trampade på. *knak*). Så jag tycker det är du som har fått en skev bild. :wink:
Jag har haft av en 3a i trä, men jag tog i för mycket, fast jag fick en ny. Sedan hade jag av 3½, då köpte jag den i metall istället. Sedan hade jag problem med att några stickor släppte i limmningen förra vintern, alltså i skarven eller infästningen i metalldelen, liksom. Men jag tror det berodde mycket på att det väldigt snabbt blev väldigt kallt = torrt. Eller så var det bara dålig limning. Jag fick nya och de nya har jag inte haft problem med.

Jag har heller aldrig haft problem med reklamationerna, men det kanske beror på att jag känner "min" dealer så väl :wink:

Eftersom stickorna är i laminerat trä känner jag att de tunna kanske är lite sköra. Hel-trästickor, eller vad man ska kalla dem, är lite segare, men blir å andra sidan skeva.

Jag tycker dock att känslan och funktionaliteten är så bra att de vida överväger nackdelarna.
Användarens profilbild
Av melon
Har ni hittat 3:or? Min affär sa att 3,5 var de minsta.

Alltså, jag har ALDRIG haft av en sticka förut. Och då har jag stickat väldigt mycket och i både trä, plast och metall. Funktionen är jättebra och jag tycker de är skönt att sticka med så jag gillar dem verkligen, men jag börjar tycka att det är väldigt många som gått av. Det finns ju andra märken och jag börjar fundera på om det är lite som baby björn: mindre användarvänligt men säljer mest pga framgångsrika reklamkampanjer :wink:
Användarens profilbild
Av Moson
Det enda jag stör mig på med KnitPro är att jag tycker ändstickorna är för långa när jag stickar med den korta kabeln. Det blir för snävt liksom. Förstår ni hur jag menar?
Moson skrev:Det enda jag stör mig på med KnitPro är att jag tycker ändstickorna är för långa när jag stickar med den korta kabeln. Det blir för snävt liksom. Förstår ni hur jag menar?
Jamen det finns ju kortare stickor om man vill sticka med 40 kabeln så att de går ihop.
melon skrev:Har ni hittat 3:or? Min affär sa att 3,5 var de minsta.
3, 3,25 och 3,5 finns det iallafall

Jag gillar mina i metall :tumup:
telistant skrev:
Moson skrev:Det enda jag stör mig på med KnitPro är att jag tycker ändstickorna är för långa när jag stickar med den korta kabeln. Det blir för snävt liksom. Förstår ni hur jag menar?
Jamen det finns ju kortare stickor om man vill sticka med 40 kabeln så att de går ihop.
Precis, om man vill sticka med 40-kabel är det den kortare varianten av sticka som gäller. Själv stickar jag nästan bara med ML nu, 40-kablarna har jag bara som "hållare" när jag delar för ärm om jag stickar uppifrån och ner.
telistant skrev:
melon skrev:Har ni hittat 3:or? Min affär sa att 3,5 var de minsta.
3, 3,25 och 3,5 finns det iallafall
Kolla 3 stickor, hon har treor. Mindre än så går dock inte att få i utbytbara spetsar, då är det fasta som gäller.
solängel skrev:Jag har heller aldrig haft problem med reklamationerna, men det kanske beror på att jag känner "min" dealer så väl :wink:
Låt mig gissa, 3stickor? 8)
(fick hem en beställning där ifrån idag, lika snabbt levererad som alltid! :vågen: )

Ang. kvaliten på knitprostickorna så tycker jag att de är bra. Visst är de lite känsliga och jag har nån gång lyckats få en spets att flisa sig, men det har å andra sidan hänt med mina bambustickor också, så det hör nog till naturmaterialen. Efter att ha jämnat till knitprospetsen med lite sandpapper så har jag dock glatt kunnat fortsätta att sticka vidare med den så det var lätt ordnat! :D

Några ord på knitpro-vägen grundade i erfarenhet: När du skruvar fast spetsen på vajern, håll i metallhylsan, inte trädelen. Håller man i trädelen så finns risken att man vrider loss trädelen... Får du sen för dig att limma fast trädelen i sin hylsa igen (det i sig går utmärkt!) så tänk på att inte sätta i för mycket lim, framför inte om du har en vajer påskruvad, för då kan det bli att du plötsligt har en fast rundsticka. :oops:
Användarens profilbild
Av Moson
solängel skrev:
telistant skrev:
Precis, om man vill sticka med 40-kabel är det den kortare varianten av sticka som gäller. Själv stickar jag nästan bara med ML nu, 40-kablarna har jag bara som "hållare" när jag delar för ärm om jag stickar uppifrån och ner.

Jaha, det hade jag ingen aning om :rodna:
Var köper man dom då?
Moson skrev:
solängel skrev:
telistant skrev:
Var köper man dom då?
Det är väl inget att :rodna: över? Talar inte försäljaren om det på ett eller annat sätt är det väl inte så lätt att tänka på det, vem orkar tänka på allt, liksom?

3 stickor har de korta spetsarna, hon informerar även på sin sida om att man behöver korta spetsar just till 40 cm kablarna.
Användarens profilbild
Av Moson
solängel skrev:
Moson skrev:
solängel skrev:
telistant skrev:
Var köper man dom då?
Det är väl inget att :rodna: över? Talar inte försäljaren om det på ett eller annat sätt är det väl inte så lätt att tänka på det, vem orkar tänka på allt, liksom?

3 stickor har de korta spetsarna, hon informerar även på sin sida om att man behöver korta spetsar just till 40 cm kablarna.
Haha nä det är det väl inte. Jag hade hoppats kunna göra mig av med min uppsättning 40 stickor i bambu jag har hemma och bara använda knitpro men det känns inte så motiverat om jag måste köpa extra spetsar. :hmm:
CrazyMagpie skrev:
solängel skrev:Jag har heller aldrig haft problem med reklamationerna, men det kanske beror på att jag känner "min" dealer så väl :wink:
Låt mig gissa, 3stickor? 8)
(fick hem en beställning där ifrån idag, lika snabbt levererad som alltid! :vågen: )
Nä... hur kan du tro det? Bara för att postadresserna överenstämmer... Men jodå, jag menar Pernilla. :lol: :tumup: (Börjar fundera på om jag inte skulle kunna få hemleveranser från henne, dottern går ju i skolan bakom vårt hus... 8) )
CrazyMagpie skrev:Ang. kvaliten på knitprostickorna så tycker jag att de är bra. Visst är de lite känsliga och jag har nån gång lyckats få en spets att flisa sig, men det har å andra sidan hänt med mina bambustickor också, så det hör nog till naturmaterialen. Efter att ha jämnat till knitprospetsen med lite sandpapper så har jag dock glatt kunnat fortsätta att sticka vidare med den så det var lätt ordnat! :D

Några ord på knitpro-vägen grundade i erfarenhet: När du skruvar fast spetsen på vajern, håll i metallhylsan, inte trädelen. Håller man i trädelen så finns risken att man vrider loss trädelen... Får du sen för dig att limma fast trädelen i sin hylsa igen (det i sig går utmärkt!) så tänk på att inte sätta i för mycket lim, framför inte om du har en vajer påskruvad, för då kan det bli att du plötsligt har en fast rundsticka. :oops:
Absolut! Pernilla berättade om någon försäljare hon träffat på en mässa som börjat ge väääldigt noggranna instruktioner till sina köpare (främst äldre damer) eftersom hon fick reklamera så många... :roll: Om man dessutom gör så med de tunna stickorna är risken överhängande att de inte bara lossnar ur hylsan utan istället går av i fasningen alldeles vid kanten mellan hylsa och sticka :vis av erfarenhet:
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?