Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
melon skrev:Aha, jag hade för mig att du bodde i Jönköping :oops: Då säger jag Tradera! Cottolin finns det rätt gott om och det blir nog billigare att varpa själv.
näpp andra hållet, nästan i halland...
Jag har sett det med, hur mycket går det åt då?
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:Aha, jag hade för mig att du bodde i Jönköping :oops: Då säger jag Tradera! Cottolin finns det rätt gott om och det blir nog billigare att varpa själv.
Det beror ju helt på vad du ska väva. Räkna ut det med hjälp av din uträkning för varpningen. Du gångrar varplängden med antal trådar och får ut hur mycket som går åt till varpen. Sedan gångrar du antal inslag/cm med det antalet centimeter du har tänkt att väva.

Om du vill veta hur mycket som finns på rullen så kan du jämföra med en hemsida med vävgarner, där brukar det finnas uppgifter om hur många meter det är på varje rulle och vad den väger.

Men till vår gåsögonväv till exempel, så varpade vi upp ca 7 meter på 54 centimeters bredd och till det gick det åt ca 3 rullar cottolin, jag tror de är på 250 gram/st så säg 700 gram cottolin. Sedan vävde jag 150 centimeter och till det gick det åt ca 1.3 rulle lin 16/2 (ca 800 meter och 175 gram).

Blev det rörigare? :lol:

Ett sånt paket med fem rullar cottolin som fanns på tradera skulle nog räcka till en hel del gåsögon.
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
Det beror ju helt på vad du ska väva. Räkna ut det med hjälp av din uträkning för varpningen. Du gångrar varplängden med antal trådar och får ut hur mycket som går åt till varpen. Sedan gångrar du antal inslag/cm med det antalet centimeter du har tänkt att väva.

Om du vill veta hur mycket som finns på rullen så kan du jämföra med en hemsida med vävgarner, där brukar det finnas uppgifter om hur många meter det är på varje rulle och vad den väger.

Men till vår gåsögonväv till exempel, så varpade vi upp ca 7 meter på 54 centimeters bredd och till det gick det åt ca 3 rullar cottolin, jag tror de är på 250 gram/st så säg 700 gram cottolin. Sedan vävde jag 150 centimeter och till det gick det åt ca 1.3 rulle lin 16/2 (ca 800 meter och 175 gram).

Blev det rörigare? :lol:

Ett sånt paket med fem rullar cottolin som fanns på tradera skulle nog räcka till en hel del gåsögon.
Näe, jätte klart! Vad bra du är! Jag har varit uppe en stund nu, men det strular med skälet, fattar inte riktigt varför det blir som det blir...
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:Jag har varit uppe en stund nu, men det strular med skälet, fattar inte riktigt varför det blir som det blir...
Trampa ner en trampa i taget och kolla vad som händer med skaften. Är de vågräta eller ställer de sig på sned när du trampar? Kolla trampbindningar, de där nickedockorna röker vad de heter som håller skaften och kolla ifall du glömt ett skaftlås i. Någon plugg kanske har åkt ur eller ja, det kan hända mycket med skälet :wink:
Av mly
melon skrev:
mly skrev:Jag har varit uppe en stund nu, men det strular med skälet, fattar inte riktigt varför det blir som det blir...
Trampa ner en trampa i taget och kolla vad som händer med skaften. Är de vågräta eller ställer de sig på sned när du trampar? Kolla trampbindningar, de där nickedockorna röker vad de heter som håller skaften och kolla ifall du glömt ett skaftlås i. Någon plugg kanske har åkt ur eller ja, det kan hända mycket med skälet :wink:
Om jag trampar ner höger trampa är det bra, när jag trampar ner vänster så blir det tre våningar istället för två i höger sidan, men skafter är inte helt raka, funderar på om det är uppbundit lite snett, eller om jag har gjort något...
Av mly
Jag har precis köpt min egen vikt i vävgarn så om ni behöver något i framtiden kan ni la hojta (min vikt är inte så hög men räknar man i garn så är det mycket)
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:Jag har precis köpt min egen vikt i vävgarn så om ni behöver något i framtiden kan ni la hojta (min vikt är inte så hög men räknar man i garn så är det mycket)
:lol: :tumup:

Nu kan du ju väva massor! Vilka material är det i den superstora vävgarnspåsen?
Av mly
melon skrev:
mly skrev:Jag har precis köpt min egen vikt i vävgarn så om ni behöver något i framtiden kan ni la hojta (min vikt är inte så hög men räknar man i garn så är det mycket)

19kg bomull i varierande tjocklek
29 kg cottolin
4,5kg lin + kanske tre fyra kilo lin till...
Jag kan väva massvis
Användarens profilbild
Av melon
mly skrev:
melon skrev:

29 kg cottolin
Jag kan väva massvis
:siishah:
:app: Det kan man ju lugnt säga!
Av mly
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:

29 kg cottolin
Jag kan väva massvis
Ja vet, känner mig lite små störd :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:

29 kg cottolin
Jag kan väva massvis
:lol: hoppas vävintresset håller i sig då.
Var fick du tag i allt detta?
Användarens profilbild
Av Fryle
Tassar.

Vävning tillhör det jag skulle vilja prova mer såsmåningom. Jag har inte varit i det sedan jag jobbade på ett dagcenter för 20 år sedan.
Av mly
kvarnkvik skrev:
mly skrev:
melon skrev:
mly skrev:
melon skrev:

29 kg cottolin
Jag kan väva massvis
:lol: hoppas vävintresset håller i sig då.
Var fick du tag i allt detta?
Annars går det väl alltid kränga igen, jag har spanat en del på tradera och sen visade det sig att jag kände en som sålde där, så hon avbröt en del av sina auktioner och så köpte jag det hon inte hunnit lägga ut ännu...Så 53kg plus det hon hade på tradera vet inte riktigt hur mycket det va...

Totalt blev det 63,5 kg :lol:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag hittade en slags mönstergenerator för rosengång http://www.konomi.se/rosepath/ :D Ska försöka sätta mig in i det snart, för nu har jag testvävt, men jag fattar inte hur jag ska göra för att få till mina gubbar :hmm:
Så här blev testet iaf
Bild
Av mly
kvarnkvik skrev:Jag hittade en slags mönstergenerator för rosengång http://www.konomi.se/rosepath/ :D Ska försöka sätta mig in i det snart, för nu har jag testvävt, men jag fattar inte hur jag ska göra för att få till mina gubbar :hmm:
Så här blev testet iaf
Bild
Oj så vackert, jag fattar som vanligt ingenting!
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 29
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?