Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

amöba skrev:Vad tycker ni förresten är rimligt att betala för garn? Jag vill sticka en stor sjal, ca 50 x 250 cm, ribbstickad. Det lär gå åt rätt mycket garn, tänker jag. Är sugen på ekoull från M&K och det kostar ca 50 kr för 50 g (ca. 80 meter). Vad kan det gå åt? Det torde i alla fall bli garn för minst 600 pix. Med tanke på hur tålmodig och noggrann jag är borde jag gå och köpa en färdig sjal :oops:
Ribbstickad sjal? Du menar inte en halsduk, då?
Ekoull kan absolut funka om du vill ha en tjock halsduk. Men personligen skulle jag satsa på något garn med mer löpmeter, typ Malabrigo, Araucania eller Noro.

Östergötlands Ullspinneri har säkert bra priser i sin butik, fast det var så länge sedan jag var där så jag har ingen koll. I Stockholm brukar de kosta runt 90-100 kronor/härva, tror jag. Men det räcker långt!
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
ellla skrev:
melon skrev:Jag tror jag blir tokig!!! Jag ska sticka 2 vantar samtidigt på magic loop och har lagt upp halva vante nr 1 och hela vante nr 2 och delat på stickan och ska lägga upp resten av vante nr 2. Med det är ju hundra trådar överallt och hur 17 vet jag att tråden inte blir snurrad??? Det är tur att jag har satt mig att göra detta nu och inte imorgon på symötet :shock: :lol: för då skulle vi inte hinna fika och prata.
Jag lägger upp hela vante ett, sen hela vante två. Fungerar bra för mig :tumup: och då behöver man ju inte hålla reda på så mycket. Sen stoppar jag en tråd i en annan färg i den vante jag börjar sticka på, så att jag vet att den är först även efter ett par varv.
På magic loop? Nu har jag iaf lagt upp allihopa och jag tror jag fixade det. Jag som inte ens gillar magic loop, men jag måste prova att sticka båda vantarna samtidigt...
Jag sitter också och klurar på hur jag ska få till det med två på samma sticka, jag har iofs stickat en bit på min första vante, men jag tänkte att jag skulle lägga upp och sticka en bit på den nya och sedan sätta dem båda på samma sticka, funkar det, tro?
Användarens profilbild
Av amöba
visslan skrev:Ribbstickad sjal? Du menar inte en halsduk, då?
Ekoull kan absolut funka om du vill ha en tjock halsduk. Men personligen skulle jag satsa på något garn med mer löpmeter, typ Malabrigo, Araucania eller Noro.

Östergötlands Ullspinneri har säkert bra priser i sin butik, fast det var så länge sedan jag var där så jag har ingen koll. I Stockholm brukar de kosta runt 90-100 kronor/härva, tror jag. Men det räcker långt!
Nope. Jag menar ribbstickad sjal. En sitta-i-soffan-och-läsa-sjal. Varm så det förslår. Men jag ska nog satsa på tunnare garn och lite stora stickor. Risken är bara att jag stickar i otakt eller tappar maskor för att jag inte har tålamod att göra rätt när jag har gjort fel. Gaah. Jag behöver nog peppa mig mer inför det här :lol:

Tack för garntips! Ska kolla.
Användarens profilbild
Av tweed
Kosmos skrev:
CrazyMagpie skrev:Tassar in fram och tillbaka med ett bildbevis på att jag inte alls pluggar enbart utan även stickar lite... :roll:

Bild

Detta är fö mitt ENDA stickprojekt på G just nu! :shock:
Måste nog genast lägga upp ngt av de planerade projekt som ligger och väntar... 8) :wink:
:shock: snygg
Vad är det för garn?

Melon: då kan du visa vantar på magic loop då :wink:
Jag har en på g på strumpstickor 8)
Hållwe med om att den är snygg, det är Kaunis regnbågen EQ, tror jag färgen heter. Finns bl a hos www.garnkorgen.se :D
Bubbi skrev:Är det någon som vet om knit pros scectra passar ihop med samma kablar som symfony wood?
Och kan man köpa spectra i stockholm?
De passar, ja. Men jag vet inte om de går att köpa i Stockholm. 3 stickor har, det vet jag, men som jag fattade henne var hon först i Sverige med dem.
Av Ponyo
solängel skrev:
Bubbi skrev:Är det någon som vet om knit pros scectra passar ihop med samma kablar som symfony wood?
Och kan man köpa spectra i stockholm?
De passar, ja. Men jag vet inte om de går att köpa i Stockholm. 3 stickor har, det vet jag, men som jag fattade henne var hon först i Sverige med dem.
Ska ringa Marias garn. Gissar att det är störst chans att hon har
Användarens profilbild
Av melon
Kosmos skrev:Melon: då kan du visa vantar på magic loop då :wink:
Jag har en på g på strumpstickor 8)
Då måste jag göra dig besviken för efter ett par svordomar och hudnra trådar så gav jag upp. Fick på dem på samma loop men när jag stickat första halva vanten så fattade jag inte vilken del jag skulle sticka sen. Så nu sitter de på varsin loop. 8) Har ju inte så många strumpstickor...
Muum - vilka sköna tanter du verkar ha på din stickkurs! :vågen:

Kvarvik har helt rätt, det är Kaunis regnbågsgarn jag stickat i! :D
Har stickat på stickor 4½ nu för att få en lite lagomt tät/gles utanpå-tunika.
Har bilden av att den ska nå ned på rumpan, kanske så pass att den går ned över rumpan och går att ha till leggins, men vi får väl se hur långt garnet räcker... :roll:
(På bilden har jag stickat upp ca 100g + att det är ca50g kvar på det nystanet, och sen så har jag ett till 150g-nystan)

Sitter och klurar på vilka knappar jag ska ha också...
De alternativen jag har hemma är olikfärgade plastknappar eller väldigt lika pärlemorknappar... eller ska jag ha ngt helt annat? :hmm:

Bild

Förresten alla sthlms-bor, är Marias garn värt ett besök om man har vägarna förbi Hufvudstaden? 8)

(Brukar hon ha Knitpro-prylar hemma förresten?)
Av Ponyo
CrazyMagpie Jag ÄLSKAR de olika plastknapparna. De kommer bli så bra!!!

Tycker absolut att Marias Garn är värt sitt besök. Ringde precis dit, och hon har inte akrylspetsarna. Men annars brukar hon ha det mest i symfony wood
Av Ponyo
Bubbi skrev:CrazyMagpie Jag ÄLSKAR de olika plastknapparna. De kommer bli så bra!!!

Tycker absolut att Marias Garn är värt sitt besök. Ringde precis dit, och hon har inte akrylspetsarna. Men annars brukar hon ha det mest i symfony wood
Och om du kommer så vill jag gärna träffa dig 8)
Jag tycker Marias och Anntorps är sådana där ställen man inte ska missa. (Eller möjligen Wincent om man är såld på Rowan-garner.) De andra har ju garner som är mer "standard" och finns lite varstans i Sverige, typ Drops/Garnstudio och liknande. Jag tycker alltid det är en fördel att kunna klämma och känna på garnet, även om man hört att det ska vara bra.
vissla - Tack för tipset om Anntorps. Googlade och hittade till deras hemsida, och hilfe! Vilka garner de ser ut att ha! :shock: :love:
Bubbi skrev:
Bubbi skrev:CrazyMagpie Jag ÄLSKAR de olika plastknapparna. De kommer bli så bra!!!

Och om du kommer så vill jag gärna träffa dig 8)
Det borde väl gå att ordna på något sätt... :wink:
Användarens profilbild
Av glis
melon skrev:
ellla skrev:
melon skrev:Jag tror jag blir tokig!!! Jag ska sticka 2 vantar samtidigt på magic loop och har lagt upp halva vante nr 1 och hela vante nr 2 och delat på stickan och ska lägga upp resten av vante nr 2. Med det är ju hundra trådar överallt och hur 17 vet jag att tråden inte blir snurrad??? Det är tur att jag har satt mig att göra detta nu och inte imorgon på symötet :shock: :lol: för då skulle vi inte hinna fika och prata.
Jag lägger upp hela vante ett, sen hela vante två. Fungerar bra för mig :tumup: och då behöver man ju inte hålla reda på så mycket. Sen stoppar jag en tråd i en annan färg i den vante jag börjar sticka på, så att jag vet att den är först även efter ett par varv.
På magic loop? Nu har jag iaf lagt upp allihopa och jag tror jag fixade det. Jag som inte ens gillar magic loop, men jag måste prova att sticka båda vantarna samtidigt...
Jag har inte stickat två vantar, men håller på med två sockor samtidigt på ML och det funkar strålande. Jag tror att man skall göra svåra saker, som hälar och tår (på nerifrån och upp sockar) och inte minst lägga upp en åt gången och utnyttja fördelarna med ML när man "bara" stickar.
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
melon skrev:
ellla skrev:
Jag har inte stickat två vantar, men håller på med två sockor samtidigt på ML och det funkar strålande. Jag tror att man skall göra svåra saker, som hälar och tår (på nerifrån och upp sockar) och inte minst lägga upp en åt gången och utnyttja fördelarna med ML när man "bara" stickar.
Du har nog en bra poäng där. :tumup:
  • 1
  • 201
  • 202
  • 203
  • 204
  • 205
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?