Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SannaM
Upptäckte när jag började skriva hur man gör den här att det är absolut lättare att bara göra den jämfört med att försöka förklara HUR man gör :hmm: !

Arbetsbeskrivning för jeanssjalen:

Obs att beskrivningen är skriven av mig. Jag kan inte sy och vissa saker är säkert helt onödiga att skriva eftersom alla ändå skulle fattat… Hoppa över det som gör att ni känner er idiotförklarade helt enkelt! Allt jag tänker är fö inte smart men jag redovisar det ändå :roll: . När jag skriver upplägget menar jag där jeansen är upplagda vid foten.

1. Tag ett par jeans. De måste gå om i midjan… Tvätta jeansen. (jag gjorde inte det för jag blev plötsligt så ivrig och sen höll jag på o sydde i skitiga trädgårdsbyxor o det kändes lite ofräscht så då tvättade jag ändå mitt i alltihop och det repade sig o var massvis med trådar överallt o … ja ni fattar själva)
2. Klipp längs med sidsömmar och innerbenssömmar. Jag hade jeans med ”tjocka” sömmar på både in o utsida och valde att behålla den tjocka ”jeanssömmen” i bakdelen på utsidan (i tanken att det skulle ge lite stadga och att jag skulle slippa kanta… Jag är lat, dessutom blir även enkla saker ofta fel när jag syr o det är trist att sprätta) men klippa den mot framdelen på insidan för att kanten mot bebis skulle bli mjukare. Om jag skulle ha gjort om det hade jag nog klippt bort alla tjocka sömmar, de gör det knöligt när man syr ihop. Klipp så att hela linningen sitter fast i bakdelen.
Bild
så här ser bakstycket ut då

3. Klipp av benen på framdelen. Jag lade kanten av ”bakbenet” mot och ritade o klippte efter det för att få rätt ”lutning” så att det skulle bli rakt när jag sydde ihop delarna. Det blev det ändå inte så det kanske var onödigt tänkt.
Bild

4. Lägg framben och bakben räta mot räta och sy ihop bakbenets nederkant mot frambenets överkant med stadkanterna (mina tjocksömmar…) åt samma håll. Jag hade pressarfotens bredd mot upplägget och gjorde sen en extrasöm bredvid med en pressarfotsbredd emellan.
5. Klipp av upplägget. Zigsacka och pressa åt ena hållet.
6. Nu har du förmodligen en bit av frambenet som är bredare än bakbenet där du skarvat. vik på längden så att den biten som är högre än bakbenet viks ner och det blir mitt på vid fotänden. Pressa och klipp i vecket så får du en remsa till, att förlänga med på samma sätt.
Bild
hoppas att denna bild gör ovanstående förklaring lite :roll: klarare

8. Då är det bara att bestämma sig för hur man vill kanta. Jag har hittills bara zigzackat alla kanter som behövt det. När jag tänkte på att vika o dubbelvika o sy o hur jobbigt det är o hur snett o vint o fel det kan bli tyckte jag plötsligt :idea: att det var rätt snyggt med den lite råare fransiga zigzack kanten.
9. Klart
Användarens profilbild
Av Fryle
Tack för bilder, beskrivning och klargöranden!
Fantastisk skapelse!
Användarens profilbild
Av Elsa
Så coolt! Jag är djupt imponerad! :shock: :tumup:
Av Jun
Jäklar, vad fiffigt! :D
Användarens profilbild
Av Fryle
Borde inte denna beskrivning klistras?
Användarens profilbild
Av Sarai
Puffar och håller med! Är det någon mer som har testat?
Användarens profilbild
Av elli
Först måste jag säga TUFFT!
Enkelt och miljövänligt att åtenanvända!
8. Då är det bara att bestämma sig för hur man vill kanta. Jag har hittills bara zigzackat alla kanter som behövt det. När jag tänkte på att vika o dubbelvika o sy o hur jobbigt det är o hur snett o vint o fel det kan bli tyckte jag plötsligt :idea: att det var rätt snyggt med den lite råare fransiga zigzack kanten.

Fick en liten ide bara, man skulle ju kunna kanta med kantband i en läckerfärg och få en kontrast på så sätt och de brukar inte bli så tjokt och klumpigt.
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Vilken otroligt rolig ide!!! :lol:

(måste ju bara testa vid något tillfälle.... 8) )
Av elinil
Tack för att du delgav dig av din superroliga idé! Jag är en färsking här på sjalbarn och detta var en utav de första inlägg som jag läste. Gav mig genast iväg till min mormor och lånade hennes symaskin. Nu har jag också en fin jeans-sjal och både jag och Allis gillar den! :lol:
Användarens profilbild
Av hermana
elinil skrev:Tack för att du delgav dig av din superroliga idé! Jag är en färsking här på sjalbarn och detta var en utav de första inlägg som jag läste. Gav mig genast iväg till min mormor och lånade hennes symaskin. Nu har jag också en fin jeans-sjal och både jag och Allis gillar den! :lol:
Och du vet att här på sjalbarn måste man visa bild? :wink: :lol:
Användarens profilbild
Av Sarai
Nja, måste och måste. Men vi är givetvis nyfikna. Kul att du gillade den, nu blev jag också sugen på att försöka.
Användarens profilbild
Av SannaM
elinil skrev:Tack för att du delgav dig av din superroliga idé! Jag är en färsking här på sjalbarn och detta var en utav de första inlägg som jag läste. Gav mig genast iväg till min mormor och lånade hennes symaskin. Nu har jag också en fin jeans-sjal och både jag och Allis gillar den! :lol:
Vad kul :P ! En till! Det skulle vara jättekul att se en bild... Själv trivs jag alldeles för bra med min... Min nya fina lagom-lång-för-ryggknyt indio blir liggande nästan oanvänd.

Sanna
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?