Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Alina75
Mamasamueli skrev: Det här med fästning av garnändar: Om jag ska börja med en ny tråd, så delar jag änden i två. jag lägger den ena delen bredvid garnet som jag stickar med och.. eh... stickar, helt enkelt. Nästa varv tar jag den andra delen och låter den följa med. Då blir det inte värsta tjocka klump-maskorna, det syns knappt 8)
Gud vad smart, tack för tipset!! Ska testa det.
Användarens profilbild
Av Scilla
Okej, nu behöver jag hjälp! Jag är rätt stolt för att jag klarat mig så här långt :oops: men nu vet jag inte hur jag ska fortsätta. Så här ser det ut nu (hoppas det ska se ut så...):

Bild

Jag är alltså klar med bakstycket, men jag förstår inte riktigt beskrivningen på framstycket. Hur ska jag börja? Nu ligger ju hela framdelen kvar på rundstickan, men den kan jag väl knappast fortsätta använda nu? Och ska jag bara hoppa över de första nio maskorna, eller hur menade du...? Vore oändligt tacksam för lite guidning!
Användarens profilbild
Av Scilla
Tack!!

Okej, nu tror jag att jag är med igen. Jag är nog mest lite förvirrad överhur många stickor jag egentligen behöver :lol: men man får väl flytta runt de olika delarna om det behövs antar jag.

Då ska jag strax sticka vidare, tusen tack så länge! :urule:
Användarens profilbild
Av Scilla
Oj vad jag svettades igår kväll, men nu är byxorna ihopstickade i grenen och jag håller på med ett av benen. Det värsta var det där att sticka ihop två stycken och maska av samtidigt, det är säkert lätt som en plätt för en van stickare men gud vad jag svor :twisted: och tappade maskor :hopmad: och var nära att tappa besinningen... men det gick! Nu ska jag väl klara resten också tycker man.
Användarens profilbild
Av zandrama
Woohoo! Grattis! :tumsup: :mrgreen:
Själv vågar jag mig nog inte på blöjbyxor på bra länge... :roll: Men de är fina! :D
Användarens profilbild
Av Lindan
Vilken liten sötnos! :D
Byxorna var också fina men jag ska nog inte ge mig på att fixa ett par själv...
Användarens profilbild
Av Scilla
Halloj i gamla tråden :D :hello:

Nu har jag tagit fram stickningen igen, klarat upp tappad-maska-problemet som uppstod före jul och orsakade ett längre uppehåll :wink: och har gott hopp om att snart färdigställa byxorna (bara några månader senare...)

Tänkte bara fråga redan nu om man brukar tvätta byxorna någon gång innan man börjar använda dem för att de ska filta ihop sig lite? Ska man ullkura eller behövs det inte med obehandlat ullgarn?

Kan tillägga att jag tror, utan att ha provat, att byxorna är lite åt det stora hållet för sonen så en viss krympning är helt okej och nästan önskvärd också.

Sedan tänkte jag sticka ett par små byxor till nya bebisen av resten av garnet - hur ska man tänka när man ändrar storleken i beskrivningen? Eller finns det någon som redan räknat ut eller har en beskrivning för hyfsat nyfödd? *hoppas*
Användarens profilbild
Av Ester
nån som vet om det funkar med vilket slags ullgarn som helst?
Användarens profilbild
Av Ester
puffar för min fråga
Användarens profilbild
Av Elina
Elin skrev:nån som vet om det funkar med vilket slags ullgarn som helst?
Vad jag förstått så får inte garnet vara superwashbehandlat. Jag köpte garn från minimundus, 79 kr/hg tror jag att det kostade, det är rätt bra pris för ullgarn.
Användarens profilbild
Av Ester
Elina skrev:
Vad jag förstått så får inte garnet vara superwashbehandlat. Jag köpte garn från minimundus, 79 kr/hg tror jag att det kostade, det är rätt bra pris för ullgarn.
fast jag vill ju ha i glada färger.....
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
Elin skrev:
Elina skrev:
Jag kan rekomendera ett ullgarn ifrån Garnstudio som heter Alaska - finns i massor av roliga färger http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... arn=Alaska
Jag har stickat i det och det har blivit kanonbra. Relativt billigt är det också, ca 27:-/50g
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Delfinen_78 skrev:
Elin skrev:
Elina skrev:
Jag kan rekomendera ett ullgarn ifrån Garnstudio som heter Alaska - finns i massor av roliga färger http://www.garnstudio.com/lang/se/visga ... arn=Alaska
Jag har stickat i det och det har blivit kanonbra. Relativt billigt är det också, ca 27:-/50g
ååh, det där garnet ska jag nog investera lite i...
När jag klickar på mönster för alaska-garnet kommer jag till en sida där även virkmönster finns, betyder det att jag kan virka med det?
Någon som vet?
Användarens profilbild
Av Delfinen_78
fantasiflicka skrev:
Delfinen_78 skrev:
Elin skrev:
Elina skrev:
ååh, det där garnet ska jag nog investera lite i...
När jag klickar på mönster för alaska-garnet kommer jag till en sida där även virkmönster finns, betyder det att jag kan virka med det?
Någon som vet?
Det ska nog inte vara några problem att virka i det heller, du ska nog kunna göra vad du vill i det, och sen kan du ju även tova de färdigstickade/virkade sakerna - klicka på rutan där det står "tovning" i länken så kommer det lite information om att tova stickade/virkade grejer (fast då måste du ju göra dem större från början så de färdiga sakerna inte blir ministorlek). Just det att garnet är tovbart har gjort att jag tycker att det har passat bra till blöjbyxor ..... och att jag dessutom kom över garnet för ca 10:-/nystan gjorde ju inte saken sämre
Användarens profilbild
Av nickie
Vill bara tipsa om att Minimundus krav-garn går att köpa direkt från tillverkaren, till billigare pris! Tillverkaren heter Madame Lutuss angorafarm och spinneri, har en "hemsida" med kontaktinfo men inte mycket mer, men en trevlig butik utanför Tidaholm. Tror de kan skicka mot postförskott om inte annat. Jag har bara varit där o handlat, har släkten i närheten.
De har även jättefint färgat ullgarn, som visserligen inte är KRAV-märkt men behandlas på samma vis som krav-garnet. Plus angoragarn som är helmysigt, men lite väl luddigt till blöjbyxor skulle jag tro... :)

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?